2019. január 19-én vállalhatatlan programot sugárzott az M5 kulturális csatorna. A köztévé adásában önjelölt szakértők beszélgettek arról, hogyan lehetne meggyógyítani a meleg vagy leszbikus embereket. A műsort eddig is sokan kritizálták, az Athenaeum Kiadó pedig egy frissen megjelent regényt küldött el a műsor résztvevőinek. Csak a könyvekben találkozni ilyen szomorú történetekkel? Milyen Magyarországon LMBT serdülőnek lenni?

A melegség, leszbikusság, transzneműség megváltoztatására irányuló, úgynevezett reparatív terápiák áltudományosak, eredménytelenek és károsak. Az átnevelésnek kitett emberek közül sokan öngyilkosok lesznek, a procedúra maga pedig emberi jogi szempontból hivatalosan is kínzásnak minősül. Az irányzat szellemi atyja, David Matheson is nemrég bejelentette, meleg férfiként éli az életét, egyúttal bocsánatot kért mindenkitől, akinek szenvedést okozott. Az M5 ennek ellenére a magyar adófizetők pénzéből ismét egy egyórás műsort szentelt a kérdésnek, a programmal kapcsolatos véleményünket ebben a cikkben foglaltuk össze.  

Az általános felháborodást kiváltó felvételre most egy könyvkiadó is reagált. Az Athenaeum február 6-án elküldte a műsor összes résztvevőjének a kiadó gondozásában frissen megjelent könyvet, a Cameron Post rossz nevelése c. regényt.

#1 Miről szól a könyv?

A mű szerzője Emily M. Danforth, a Rhode Island-i Főiskola docense, aki kreatív írást és irodalmat tanít a hallgatóknak. Emily egyetemi évei alatt bújt elő, azaz mondta el másoknak is, hogy leszbikus. Miles Cityben, Montanában nőtt fel, nagy sikert arató első regénye is itt játszódik. 

A Cameron Post rossz nevelése a címben szereplő 12 éves lány sorsát mutatja be, aki éppen azon a napon veszíti el szüleit egy autóbalesetben, amikor életében először csókolózik: ezt a pillanatot legjobb barátnőjével, Irene-nal éli át. Cameron leszbikussága miatt kirótt büntetésként éli meg szülei halálát, a gyötrő bűntudat évekig kíséri őt. Nevelőszülője egy átnevelőprogramba utalja, ami tovább fokozza a fiatal szenvedéseit.

Emily Danforth a regényből készült film bemutatóján a Sundance Filmfesztiválon
Emily Danforth a regényből készült film bemutatóján a Sundance FilmfesztiválonFotó: Nicholas Hunt / Getty Images Hungary

Fontos kiemelni, hogy a biszexuális, transznemű és interszex fiatalokat is számos negatív reakció, fenyegetés, kirekesztés éri világszerte. Ebben az írásban azonban a regény kapcsán most a leszbikus serdülők helyzetével fogok elsősorban foglalkozni, azt sem feledve, hogy a többszörös kisebbségi és/vagy marginalizáltabb identitásokkal rendelkező emberek különösen ki vannak téve az erőszak és hátrányos megkülönböztetés veszélyének: egy faluhelyen élő roma transz leszbikus nő például valószínűleg több nehézséggel szembesül, mint egy budapesti középosztálybeli fehér meleg férfi.   

#2 Mi az a belsővé tett homofóbia?  

A homofóbia a leszbikus és meleg emberekkel szembeni negatív attitűdöket, érzéseket, viselkedéseket foglalja magában. Megnyilvánulhat például szóbeli vagy fizikai erőszakban, zaklatásban, hátrányos megkülönböztetésben. A homofóbiában az egyik legszomorúbb dolog, hogy az érintettek is belsővé tehetik, magukra vonatkoztathatják. Az internalizált homofóbia azt jelenti, hogy leszbikus vagy meleg emberként érzünk gyűlöletet, undort, idegenkedést a leszbikus és/vagy meleg emberekkel szemben. Például amikor rájövünk, hogy nő létünkre nőkhöz vonzódunk, szégyent, bűntudatot, utálatot élhetünk át magunkkal szemben. 

A belsővé tett homofóbia sok fiatalban szégyenérzetet kelt
A belsővé tett homofóbia sok fiatalban szégyenérzetet keltFotó: Conny Marshaus / Getty Images Hungary

Ezek a negatív érzések azért alakulnak ki, mert a társadalom még mindig a heteroszexualitást tartja normálisnak, elfogadottnak, természetesnek, felsőbbrendűnek. Mindannyian ebben a társadalomban növünk fel, 

az előítéletek kiskorunktól fogva hatnak ránk, észrevétlenül bemásznak a bőrünk alá,

hogy ha úgy alakul, akár ellenünk forduljanak.

Ezt a jelenséget nevezzük heteronormativitásnak, tehát hogy a heteroszexualitás az alap, és mindenkiről automatikusan ezt is feltételezzük, amíg nem hozza tudomásunkra az ellenkezőjét, azaz nem bújik elő.

#3 Összefügg a szülők balesete és a csók élménye?

A könyvben Cameron aznap csókolózik először egy lánnyal, amikor autóbalesetben elhunynak a szülei. A szerettei hirtelen elvesztése rendkívüli trauma egy fiatal számára: az élmény teljesen megrengeti az igazságos világba vetett hitét, hiszen a váratlan halállal való szembesülésben talán a legrémisztőbb az, hogy teljesen értelmetlen. Ahhoz, hogy ilyenkor visszaszerezze a kontrollt, az ember elkezd elméleteket gyártani, jelentést tulajdonítani a tragédiának, hogy elhelyezhesse egy narratívában az eseményt, legyen róla egy története, aminek keretében feldogozhatja a feldolgozhatatlannak tűnő hírt.

Nem tragédia, hogy szeretik egymást, sőt!
Nem tragédia, hogy szeretik egymást, sőt!Fotó: FG Trade / Getty Images Hungary

A főszereplő is pontosan ezt teszi ebben a regényben. Az értelem keresése azonban összekapcsolódik a belsővé tett homofóbia érzésével, így összefüggést fog felfedezni két olyan momentum között, amik időben ugyan elég közel fordultak elő egymáshoz, de amik között a valóságban nincs kapcsolat, a szülők halálát nem okozhatja egy csók. A pszichológiában ezt a jelenséget illuzórikus korrelációnak hívjuk, ami egyfajta kognitív torzítás. Ilyen például, amikor azt hiszed, hogy azért nyerted meg a mérkőzést, mert három napja nem mostad ki az alsónadrágodat, vagy mert nálad volt a szerencsét hozó talizmánod.  

A regényben az illuzórikus korreláció létrejöttének a belsővé tett homofóbia ágyaz meg, ami eleve azt az érzést keltette a fiatalban, hogy főbenjáró bűnt követett el. Így nemcsak a mérhetetlen gyásszal kell megküzdenie, hanem a szexuális irányultságára vonatkozó félelmeivel is magára marad. 

Fontos, hogy barátokra és közösségre leljen
Fontos, hogy barátokra és közösségre leljenFotó: FG Trade / Getty Images Hungary

#4 Miért speciális a serdülőkori előbújás?

Egy emberi jogi kampány részeként 2015 nyarán körbeutaztuk egész Magyarországot, és a nagyvárosok főterén beszélgettünk járókelők százaival a meleg, leszbikus, biszexuális, transznemű embereket érintő kérdésekről. Soha nem fogom elfelejteni, amikor egy-egy helyszínen remegő térdekkel, elcsukló hangon, sokszor könnyek között mondták el nekem 14-15 éves fiatalok, hogy megcsókolták az azonos nemű kortársukat, és most teljesen kétségbe vannak esve, mert úgy érzik, senkihez sem fordulhatnak. Jó érzés volt, hogy felnőttként azt tudtam nekik mondani, hogy ez teljesen oké így, és hogy te is teljesen oké és szerethető vagy. Sajnáltam őket, amiért azt élték meg, hogy ezt más felnőttek nem teszik meg a környezetükben. 

Ingyenes képzést szervez a Háttér Társaság

Az esemény témája olyan leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű diákok segítése, akiket zaklatnak az iskolában. Hogyan lehet megelőzni a homofób és transzfób erőszakot, szóbeli bántalmazást? Hogyan lehet kezelni a helyzetet, ha ez mégis előfordul?

A programra segítő szakemberek, pszichológusok, iskolapszichológusok, szociális munkások, védőnők, ifjúságsegítők, családsegítők jelentkezését várják.

További információkat az alábbi linken érsz el, sok hasznos információval gazdagodhatsz a kétnapos, hétvégi workshopon. A regisztráció határideje 2019. február 15.

Előbújás szempontjából a serdülőkor extra nehézségeket tartogató helyzet. Ennek három fő oka van:

  • Más identitáskérdéseken is dolgozik. Ebben az intenzív időszakban sok felfedeznivaló dolog vár egy kamaszra, hogy megtudja, ki is ő valójában. Ráadásul a testében zajló nagyívű biológiai változásoknak köszönhetően hajlamos intenzívebb érzéseket megélni, nagyobb amplitúdóval reagálni különböző helyzetekre.
  • Függő helyzetben van. Egy serdülő financiális értelemben szinte teljes mértékben a szüleitől függ, így az esetleges negatív reakciójuk beláthatatlan következményekkel járhat. Az Egyesült Államokban például a hajléktalanná váló fiatalok közül a becslések szerint 10-40 százalék az LMBT kamasz, akiket elüldöztek otthonról.
  • Túl fiatalnak tartják a felnőttek. A szülők, a tanárok sokszor azért vonják kétségbe a serdülő mondanivalóját, identitását, mert azt gondolják, még túl fiatal ahhoz, hogy ilyen kérdésekben döntsön. A felnőtteknek el kell fogadniuk a tinédzser identitását, aki ezzel megélheti azt, hogy bátran felfedezheti saját magát és a vágyait.
Az elfogadás büszkévé és bátorrá tehet
Az elfogadás büszkévé és bátorrá tehetFotó: FG Trade / Getty Images Hungary

#5 A homofóbia betegít meg, nem a leszbikusság

A munkám során sok olyan történettel találkoztam, amikor egy fiatal lánynak azt mondta az édesanyja, hogy öngyilkos lesz, ha a lánya valóban leszbikus. Vannak olyan mérgező szülők, akik a testi betegségük rosszabbodását kötik a gyermekük szexuális irányultságához, vagy azt mondják: apád is azért halt meg, mert nem tudta feldolgozni, hogy más vagy. Ezek rendkívül bántó és elfogadhatatlan reakciók. A leszbikusság és melegség teljesen természetes emberi sajátosságok, a homofóbia keltette gyűlölet és szégyen az, ami toxikus hatással van a testre, a lélekre, az emberi kapcsolatokra és a közösségekre. 

Apa olyannak szeret, amilyen vagy – varázslatos mondat egy fiatal számára
Apa olyannak szeret, amilyen vagy – varázslatos mondat egy fiatal számáraFotó: shironosov / Getty Images Hungary

#6 Mi a helyzet Magyarországon?

A Háttér Társaság legfrissebb Iskolai Környezet 2017 c. kutatásában 928 LMBTQI-válaszadó vett részt, 13-21 éves tanulók. Az elmúlt tanítási évben 51 százalékuk értékelte úgy, hogy gyakran hallott homofób és transzfób megjegyzéseket más diákoktól, 70 százalékuk pedig legalább egyszer tanártól is hallott ilyen lealacsonyító megnyilatkozást. A tanárok és az iskolai személyzet pedig általában nem léptek közbe, amikor ezek a homofób megjegyzések történtek:

a megkérdezettek több mint harmada mondta azt, hogy sosem tapasztalt közbelépést a tanárok részéről.

A válaszadók több mint fele volt kitéve verbális zaklatásnak (a leszbikus, meleg és biszexuális diákok 64 százaléka, a transz diákok 56 százaléka), minden ötödik résztvevőt pedig fizikai agresszió is ért az iskolában (a leszbikus, meleg és biszexuális diákok 22 százaléka, transz diákok 19 százaléka számolt be erről). Megdöbbentő eredmény továbbá, hogy

a leszbikus, meleg és biszexuális tanulók 53 százaléka, a transz fiatalok 27 százaléka nem érzi magát biztonságban az iskolában.

A kérdőívek felvételét megelőző egy hónapban 26 százalékuk hiányzott legalább egyszer az iskolából. A homofób és transzfób iskolai környezet a tanulói motivációt is aláássa, sokakat magántanulói státuszba kényszerít, és fokozza a lemorzsolódás veszélyét is. 

Megyünk együtt suliba?
Megyünk együtt suliba?Fotó: Klaus Vedfelt / Getty Images Hungary

#7 Egy pszichológus nem fogja heteróvá varázsolni a gyereket

Egy pszichológus abban nem fog tudni segíteni, hogy a tinédzser megváltozzon. Ez nem szükséges és nem is kívánatos terápiás cél, hiszen a leszbikusság, melegség nem betegség. Ha egy szakember ilyen feladatot vállal, nem tanácsos, hogy a gyermeked hozzá járjon, mert ez egy szakmaiatlanságra, etikátlanságra utaló vállalás, ami komoly kérdéseket vet fel a pszichológus felkészültségével kapcsolatban. 

Ön szerint meg kéne változnom? Most viccel!
Ön szerint meg kéne változnom? Most viccel!Fotó: izusek / Getty Images Hungary

#8 Akkor miben tud segíteni egy szakember?

Ha a fiatal szeretne járni pszichológushoz, és szükségét érzi a támogatásnak, akkor főként abban tud segítséget kapni, hogy miként kezelje azt a stresszt, amit egy alapvetően homofób világban való létezés jelent. Miként tudja leküzdeni a belsővé tett homofóbiát, a saját előítéleteit, téves sztereotípiáit, hogy elfogadja önmagát? Hogyan tudja összeegyeztetni a szexuális irányultságából adódó, és a vallási identitását? Hogyan tud elfogadó közösségre lelni és jelentésteli, szeretetteljes emberi kapcsolatokat kiépíteni? A pszichológus abban is segítheti, hogy minél többet megtudjon a leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű embereket érintő kérdésekről, hogy új példaképei lehessenek, hogy érezze, nincs egyedül.

Mustra