Igen, jól olvasta a címet, mi sem értjük, hogyan történhetett, de kénytelenek voltunk ezt leírni. De nem mi mondtuk!
A nyár közepén mutatták be az elmúlt évek talán legmegosztóbb videoklipjét, a Famoust. A Kanye West nevéhez fűződő kisfilm (zene: Kanye West, ének: Kanye West, főszereplő: Kanye West, rendezte: Kanye West) többek között arról lett híres-hírhedt, hogy a klipben olyan hírességek (vagy hasonmásaik, esetleg megszólalásig hasonlító viaszmásaik) fekszenek egymás mellett egy végtelen hosszúságú ágyban, mint Kim Kardashian, Donald Trump, George W. Bush, Taylor Swift, Amber Rose, Rihanna, Chris Brown, Bill Cosby, Caitlyn Jenner, Ray J, Anna Wintour, és persze maga a multitalentum Kanye West.
A szám fogadtatása eléggé vegyesnek mondható, de az biztos, hogy Taylor Swift nem tartozik a rajongói közé, pedig az amerikai elnöki posztról is ábrándozó rapper célja állítólag nem holmi beszólogatás meg műbalhé keltése volt, hanem igenis társadalomkritika, meg a paparazzi-kultúra visszásságainak ábrázolása. Mindehhez a rendezőként feltüntetett Kanye West egy amerikai festő, Vincent Desidorio 2003-as “Sleep” című festményéből merített ihletet, bár a hasonlóság alapján akár azt is mondhatnánk, hogy szimplán csak lenyúlta az ötletet.
A nem mindennapi látvány és mondanivaló nem hagyta nyugodni a The Daily Beast szerkesztőségét sem, így amikor épp egy, a szakmában kétségtelenül jártas művészt, a többszörös díjnyertes német filmrendezőt, Werner Herzogot faggatták legújabb filmjéről, egyúttal arra is, megkérték, vessen erre is egy pillantást és elemezze a látottakat.
“Sosem láttam még ehhez hasonlót!" – lelkesedett a 73 éves német filmművész, aki ugyan tévesen “Kane”-nak ejti a celeb nevét, viszont megállapítja, hogy Kanye West nyilvánvalóan tehetséges, és szívesen látná tanítványai közt az általa vezetett Rogue Film Schoolban. Herzog egyébként épp nemrég jelentette be, hogy hat hetes online filmes kurzust indít, ahová a világ minden részéről jelentkezhetnek a diákok dokumentumfilmet, interjútechnikát, fényképezést és filmezést tanulni.
“A legérdekesebb dolog számomra, hogy maga a történetmesélő is benne van a filmben. Igen ez az, van egy sztorid, miközben benne is vagy a történetben. De ugyanakkor nagyon óvatosnak kell lenned, hogy átgondolhasd és felépíthesd ezt a párhuzamos történetet” – fogja udvarlósra mondanivalóját a rendező, akinek a klipben hallható rapszöveg is bejött.
“Ez a videó lehetőséget ad arra, hogy a néző különféle történeteket gyártson hozzá. Elgondolkodtat, hogy vajon igaziak azok a szereplők? Vagy csak hasonmások? Mi lehet az ő sztorijuk? Mit csináltak? Hogyan szórakozhattak? Mi hozta össze őket? Tehát a rapper ezzel esélyt ad nekem arra, hogy beleéljem magam a saját sztorimba. Ez nagyon, nagyon érdekes... látok benne valami vadat, ami elengedhetetlen az igazán mély történetmeséléshez" – állapítja meg a Fitzcarraldo és a Legyőzhetetlen rendezője, aki ravasznak találta a viaszbábus trükköt, de nagyon bejött neki a kamucelebek légzéséről bevágott rész is.
"És akkor egyszer csak itt van egy fickó a rapperek világából, aki valami olyasmit csinál, amit én mindig is próbáltam átadni azoknak, akik filmezni szeretnének. Hogy nemcsak egyszerűen egy történetet mesélsz el, hanem kapcsolatot is építesz a nézőiddel; hogy a történetmesélésnek van egyfajta sodrása. Néha felgyorsul, néha lelassul. Próbálok beépíteni olyan pillanatokat, ahol az idő elveszíti a jelentőségét. Csak az állókép van, csak a lélegzetek."
[...] Nagyon erős anyag. Ha [West] jelentkezne vele a Rouge Filmakadémiámra, egész biztosan felvenném, mert soha még hasonlót se láttam, és egyértelműen van tehetsége hozzá. És arra is nagyon jól rávilágít, hogy az internet igenis sokkal többre hivatott, mint hatvan másodperces macskás videók nézegetésére - bár azokat is nagyon szeretem".
Herzog egyébként a nemzetközi filmtörténet legfontosabbjai közé tartozik, Rainer Werner Fassbinder, Wim Wenders, Margarethe von Trotta, Volker Schlöndorff és Werner Schröter mellett az új német mozi egyik legnagyobb alakja. Francois Truffaut egyszer a legfontosabb élő rendezőnek nevezte, és a Time magazin is a világ legnagyobb hatású 100 embere közé sorolta 2009-ben. A müncheni rendező filmjeiben gyakran jelennek meg lehetetlen álmok, kivételes tehetséggel bíró főhősök, vagy olyanok, akik akár a természettel is képesek szembefordulni. Mi pedig rettenetesen kíváncsiak vagyunk arra, hogy Kanye Westnek vajon melyik lehet a kedvenc Werner Herzog filmje.