Az izzadástól nem fogsz fogyni – és még 6 érdekesség, amit jó, ha észben tartasz

GettyImages-927354634

Testünk természetes és igen fontos funkciója az izzadás. Legyen szó a nyári hőségről vagy a testmozgásról, hőmérsékletünk szabályozása létfontosságú – ám emellett a verejtékezés kapcsán számos izgalmas tényről is érdemes szót ejteni.

Az izzadás testünk egyik fontos funkciója: hőháztartásunk szabályozása múlik ugyanis rajta. Ha nem izzadnánk, akkor maghőnk akár életveszélyesen is megemelkedhetne egy forró kánikulai napon vagy intenzív testmozgás során.

Verejtékmirigyeinken keresztül párologtatjuk a hőmérsékletünket szabályozó vizet: nyári melegben ennek mennyisége 10 liter is lehet, míg télen, testmozgás nélkül csupán csekély fél liter. Verejtékmirigyeink velünk születnek, azaz csecsemőkorunktól fogva ugyanannyi verejtékmirigy kísér végig bennünket életünkön – érdekesség, hogy a nőknek több jutott. Időskorban már kevesebbet izzadunk: a verejtékmirigyek összezsugorodnak, és érzékenységük csökken.

Számuk több millióra rúg, ezek pedig két típus között oszlanak meg. Az ekrinek csatornái közvetlenül a bőrfelszínre vezetik a nedvességet (ez a szokásos izzadás), míg az apokrin a szőrrel, hajjal borított területeken található. A verejtékmirigyek eloszlanak testfelületünkön, azonban nem egyenletesen: a legtöbb a talpunkon található (mintegy negyedmillió), a legkevesebb pedig a hátunkon. Csupán a fülekre, ajkakra és körmökre nem kerül belőlük.

Edzés után még folytatódik az izzadás
Edzés után még folytatódik az izzadásCorey Jenkins / Getty Images Hungary

Jó tudni, hogy a stressz által kiváltott verejtékezés nem ugyanannak a folyamatnak az eredménye, mint a melegben vagy edzés hatására történő izzadás – most ez utóbbiakkal foglalkozunk néhány érdekes vagy kevéssé ismert tény szintjén.

#1 Minél fittebbek vagyunk, annál többet izzadunk

Ennek oka egyrészt természetesen az, hogy minél edzettebbek leszünk, annál nagyobb teljesítményre vagyunk képesek, vagyis fokozódik a testmozgás közbeni hőtermelés. A másik összetevője viszont az a tény, hogy a verejtékmirigyeinket is „eddzük”, vagyis a rendszeres izzadással egyre könnyebben váltjuk ki az izzadásválaszt, egyre korábban megnyílnak a csatornák, és összességében egyre több izzadságot veszítünk. Azok, akik rendszeresen izzadnak – akár lakóhelyük éghajlata, akár edzéseik révén –, kimutathatóan hatékonyabban és többet izzadnak, mint az alkalmi izzadók. A testünk egyre ügyesebb lesz a hőmérséklet emelkedésének detektálásában és a hatékony hűtésben.

#2 Az izzadás nem méregtelenítés

Az izzadság 99 százaléka víz, a maradék 1 százalék pedig só és egyéb ásványi anyagok. Igen, ebbe a toxinok is beletartoznak, tehát valamennyi méreganyag valóban távozik az izzadás során, de korántsem számottevő mennyiség. Testünk méregtelenítésére jól bejáratott folyamatok vannak, melyeket a vese és a máj lát el. Ha szándékosan próbálunk „méregteleníteni” – például szaunában –, a vesék vizet tartanak vissza, kevesebb vizeletet ürítünk, vagyis a méreganyagok épphogy bennünk maradnak. Kivéve persze, ha megfelelő mennyiségű folyadékkal helyreállítjuk az egyensúlyt.

#3 Apropó só

A szemünkbe folyó izzadság a sótartalom miatt csíphet, de nincs arra bizonyíték, hogy a puszta irritáláson kívül bármi kárt is okozna a látószervünkben. Elkerülendő a kellemetlen reakciókat, használjunk fejpántot vagy bármilyen nedvességelvezető anyaggal ellátott fejfedőt, sapkát.

#4 Mi a helyzet a „hot” mozgásformákkal?

A melegben ízületeink és izmaink állapota átmenetileg megváltozik, emiatt úgy tűnhet, mintha ruganyosabbak lennénk, javulna a mozgástartományunk. Ezeken az órákon azonban – főleg kezdőnként – kifejezetten figyeljünk az óvatos, fokozatos terhelésre, hiszen a túlerőltetést nem feltétlenül rögtön érezzük, a sérülés viszont megtörténik. Külön figyeljünk a hőmérsékleten túl a páratartalomra is: magas páratartalom mellett az izzadságcsepp megül a bőrön, nem tud elpárologni, ezáltal testünk nem tudja lehűteni magát. Akár beltéren végzett órán, akár kültéri sport során szembesülünk a magas páratartalommal, folyamatosan vigyünk be megfelelő mennyiségű hideg vizet, vagy idővel elektrolitokra is válthatunk.

#5 Az izzadástól nem fogyunk 

Melegben edzeni kifejezetten komoly kihívásokat tartogat, így ha csupán egy praktikus fogyókúrás megoldást látunk benne, sajnos csalódnunk kell: bár egy-egy intenzív edzés során testtömegünk 2-3 százalékát (extrém esetben 6 százalékát) is leadjuk víz formájában, ez nem lesz tartós „fogyás”, hiszen vizet veszítünk, nem zsírt. Egészségünk érdekében pedig a folyadékpótlás elengedhetetlen.

#6 Edzést követően is izzadhatunk még

Ha abba is hagytuk az intenzív testmozgást, a szervezetünk nem áll le: energiaraktáraink menedzselése, vérkeringésünk helyreállítása ugyanúgy hőt termel, vagyis a hűtési folyamat és az izzadás nem áll le. Ilyenkor nem is jó ötlet rögtön egy hideg zuhany, hiszen ezzel csak a hajszálereket zárjuk el a felszín közelében. Inkább tegyük lehetővé testünk felszínének gyors száradását, hogy az izzadás minél könnyebben megtörténhessen.

#7 Ezért jövünk ki jól egymással sportolás közben

Az izzadság egyfajta kémiai jeladóként is funkcionálhat. Egy kutatásban például megfigyelték, hogy a pozitív hangulatban (pl. testmozgás közben) termelődött izzadság érzékelése során a jel befogadói maguk is pozitív hangulatba kerültek. Vagyis az edzés során termelődött hormonjaink befolyásolják kipárolgásunk milyenségét, s annak érzékelése hatással van a befogadóra. Ez is lehet egy magyarázata a közös edzések által felerősített jó hangulatnak, vagy annak, hogy miért fordulunk pozitívabban sporttársaink felé.

A cikk az ajánló után folytatódik

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Az izzadás tehát teljesen természetes és több szempontból is rendkívül fontos testi szabályozó mechanizmus. Arról viszont ne feledkezzünk meg, hogy a veszített vizet pótolni kell, különben dehidratáltság lép fel, mely extrém körülmények között életveszélyes is lehet. Szervezetünk optimális működésének egyik lényeges összetevője a hőháztartás és folyadékháztartás szabályozása, ennek megfelelő figyelemmel forduljunk hát felé a mindennapokban és edzéseink során is.

Oszd meg másokkal is!
Mustra