Ez az egészségtelennek tartott élelmiszer mégsem olyan káros, mint hittük

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Az alkalmi édességfogyasztás a szív- és érrendszeri betegségek kisebb kockázatával járhat, mint a teljes cukormegvonás. Ám nem mindegy, milyen forrásból származik a cukor.

A túl sok hozzáadott cukor fogyasztása nem csak elhízáshoz vezethet, hanem növeli a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét, emeli a koleszterinszintet, valamint fokozza a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát. Egy kutatás szerint azonban nem kell teljesen lemondani az édességekről, ha egészségesek szeretnénk maradni. 

Nem mindegy, hogyan fogyasztasz cukrot

A svédországi Lundi Egyetem kutatócsoportja közel 70 ezer ember adatait elemezte svéd közegészségügyi adatbázisok alapján. A 45 és 83 év közötti résztvevőket 1997-ben és 2009-ben kérdezték meg az étrendjükről és az életmódjukról, majd egészen 2019-ig követték nyomon az egészségi állapotukat. Ebben az időszakban csaknem 26 ezer embernél diagnosztizáltak valamilyen szív- és érrendszeri betegséget. 

Idősebb nő tortát kóstol
Az alkalmi nassolás jobb lehet, mint a teljes cukormegvonás
Fotó: Jose Luis Pelaez Inc / Getty Images Hungary

A tudósok három kategóriába sorolták a cukorfogyasztást: édes feltétek (például méz, lekvár), sütemények és édességek, valamint cukrozott italok. Ezután a hozzáadott cukrok különböző formáit összevetették hétféle szív- és érrendszeri betegséggel, köztük a stroke-kal és a szívinfarktussal, továbbá figyelembe vették az egyéni kockázati tényezőket, például a dohányzást. 

Valószínűleg nem meglepő, hogy a tanulmány összefüggést talált a hozzáadott cukor fogyasztása és a szívbetegségek megnövekedett rizikója között. Ám a hatás eltérő volt az egyes cukorfajtáknál.

Idézőjel ikon

A legkárosabbnak a cukros italok bizonyultak.

Fogyasztásuk jelentősen növelte a stroke, a szívelégtelenség, a pitvarfibrilláció (szívritmuszavar) és a hasi aorta aneurizma (a test fő verőerének rendellenes tágulata) veszélyét.  

Suzanne Janzi epidemiológus, a kutatás vezetője szerint a folyékony formában bevitt cukor jellemzően kevésbé okoz jóllakottságot, teltségérzetet, ami túlzott fogyasztáshoz vezethet. Ráadásul míg a sütemények általában társasági alkalmakon, különleges eseményeken kerülnek elő, a cukrozott italokat sokan rendszeresen, akár napi szinten isszák. 

A szív- és érrendszeri megbetegedések szempontjából a cukros üdítő a legrosszabb cukorforrás
Fotó: nicoletaionescu / Getty Images Hungary

Összességében a magas cukorfogyasztás növelte a stroke és a hasi aorta aneurizma kockázatát, valamint a normál testtömegindexszel (BMI) rendelkezőknél a szívelégtelenség kockázatát is. Az édes feltétek fogyasztása a hasi aorta aneurizma magasabb rizikójával áll kapcsolatban. 

Az alkalmi nassolás jobb, mint a teljes cukormegvonás

A legváratlanabb eredmény az volt, hogy a legrosszabb egészségügyi mutatókat nem a legtöbb cukrot fogyasztóknál mérték, hanem azoknál, akiknek a legalacsonyabb volt a cukorbevitele. Vagyis az alkalmi nassolás egészségügyi szempontból kedvezőbb, mint a teljes cukormegvonás. 

A tudósok szerint ennek az lehet a magyarázata, hogy a minimális cukrot fogyasztók túl szigorú diétát követnek, vagy már meglévő egészségügyi problémáik miatt korlátozták a cukorbevitelüket. 

A kutatók hangsúlyozták, hogy az eredmények összefüggésekre utalnak, nem ok-okozati kapcsolatot bizonyítanak. Figyelembe kell venni a kulturális tényezőket is, Svédországban ugyanis bevett szokás a közös kávé- és süteményszünet, ami befolyásolhatta az eredményeket. Ennek a hagyománynak akár szívvédő hatása is lehet, mert a rendszeres társas érintkezés és a pihenésre szánt idő kedvezően hathat az egészségre. 

Túl sok cukrot eszel? Ezek a figyelmeztető jelek. 

Suhajda Zoltán
Suhajda Zoltán
Újságíró, szerkesztő
Suhajda Zoltán magyar nyelv és irodalom, valamint tanár szakon szerzett diplomát a Szegedi Tudományegyetemen. Több mint húszéves szakmai tapasztalattal rendelkezik, pályafutása során dolgozott közéleti-politikai nyomtatott és online lapoknál, internetes magazinnál és női site-nál. A komoly témáktól a bulvárig, a hírtől a nagy riportig változatos témákról és műfajokban írt cikkeket, és az újságírás mellett felelős szerkesztőként is tevékenykedett. A Dívány csapatának 2025 februárja óta tagja újságíróként.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Világom

Magyar tengeri kikötő volt 110 éve: itt esküdött Jókai Mór lánya, emléktáblát is kapott a magyar író

Száztíz évvel ezelőtt Fiume a magyar hírességek és arisztokraták kedvenc luxusmenedéke volt, ahol Jókai Mór a lánya esküvőjét ünnepelte. Ám a történelem viharai után a korzó legpompásabb szállodája, a Hotel Europa már egy titkos társaság fészke lett, amely megágyazott a huszadik század egyik legőrültebb alakjának: egy olasz költő-diktátornak, aki saját mini-államot épített ki a városban, és akitől még Mussolini is tanult. Utánajártunk Fiume aranykorának és sötét titkainak.

Offline

Itt található Magyarország egyetlen diadalíve: Mária Teréziát is lenyűgözte

Bár a diadalívekről a legtöbb embernek Párizs vagy Róma jut eszébe, Magyarország is büszkélkedhet egy ilyen különleges műemlékkel. A váci Kőkapu az ország egyetlen diadalíve, amelyet mindössze két hét alatt építettek fel Mária Terézia 1764-es fogadására. Az uralkodónőt lenyűgözte a monumentális építmény, ám a legenda szerint kezdetben annyira félt a gyorsan felhúzott falak omlásától, hogy nem mert átmenni alatta.

Világom

A falu, ami nem létezik: az ördög művének tartják az Amalfi-part csodáját

Az Amalfi-part számtalan csodát rejt, de van köztük egy, amelynek létezését évszázadokon át titok övezte. Furore, a „láthatatlan falu” nem rendelkezik utcákkal vagy főtérrel, házai magányosan kapaszkodnak a függőleges sziklákon. Legismertebb pontját, a drámai szépségű szurdokot a helyi mondák szerint maga az ördög hasította ki a földből dühében, mikor a lakók elüldözték. A híd lábánál megbúvó, titkos smaragdzöld öböl ma a világ egyik legtöbbet fotózott és legrejtélyesebb természeti képződménye.

Mindennapi

Azonnal tedd le a telefont, ha ezzel hívnak: milliókat bukhatsz miatta

Egyetlen telefonhívás is elegendő lehet ahhoz, hogy valaki elveszítse az összes megtakarítását. A rendőrség közlése szerint egy sértett bankszámlájáról csaknem 47 millió forintot emeltek le, miközben egy magát banki kiberbiztonsági munkatársnak kiadó férfival beszélt telefonon.

Mindennapi

Kiszámolták: a SZÉP-kártyával ennyi pluszpénzt kaphatnak a nyugdíjasok

Május 1-jétől megszűnt az az átmeneti könnyítés, amely külön kormányrendelet alapján 2025. december 1. és 2026. április 30. között lehetővé tette hideg élelmiszer vásárlását a Széchenyi Pihenőkártyával. Emiatt a SZÉP-kártya kerete már kizárólag az eredeti kategóriákra, azaz szálláshelyre, vendéglátásra és szabadidős szolgáltatásokra fordítható.

Testem

Meddőség, PCOS, endometriózis: ilyen jeleket küld a tested a betegségekről

A női hormonrendszer működése ciklushoz kötött, ezért a szervezet jelzései is sokszor változékonyak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden fájdalom, rendszertelen menstruáció, pecsételő vérzés, hajhullás vagy hirtelen testsúlyváltozás „normális női panasz” lenne. A PCOS, az inzulinrezisztencia, az endometriózis, a pajzsmirigyproblémák és a meddőség hátterében gyakran összetett hormonális és anyagcsere-folyamatok állnak.

Testem

Facebookos álorvosok veszélyes tanácsokkal: hetekig figyeltük őket

Két álorvos, együttesen majdnem 300 ezer magyar követővel, profilkép helyett avatárral és hatalmas mennyiségű Reels-videóval, melyekben orvosinak nem nevezhető témák mellett megtévesztő információkat is terjesztenek: százezrek látják videóikat, és ez veszélyes is lehet.

Testem

Ezek az emlőrák első jelei: könnyen félreérthetők a tünetek

Az emlőrák korai szakaszában leggyakrabban teljesen néma, ám amikor tüneteket produkál, azok sokszor egyáltalán nem merülnek ki a jól ismert csomókban. A bőr apró változásai, a mellbimbó ekcémának tűnő hámlása, vagy a mell hirtelen fellépő, fertőzésre hasonlító gyulladása és aszimmetriája mind a daganat megtévesztő arcai lehetnek. Mivel a rizikó az életkorral nő, és a családi hajlam is szerepet játszik, a havonta elvégzett, alapos önvizsgálatnak életmentő szerepe van. De milyen rejtett elváltozások felett siklanak el a legtöbben, és hogyan végezhető el otthon, mindössze pár perc alatt a helyes ellenőrzés?