Évekkel meghosszabbítja az életed ez az étrend – mégis csak kevesen ismerik

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A skandináv étrend nemcsak egészséges, hanem hosszabb életet is ígér, ráadásul a bolygónknak is jót tesz. Ezek az élelmiszerek szerepelnek benne.

A skandináv étrend nem annyira ismert, mint a mediterrán diéta, pedig érdemes egy próbát tenni vele, mert hasonlóan jótékony hatással van az egészségre, és szintén hozzájárulhat a hosszabb élethez. 

A skandináv étrend csökkenti a halálozást

A skandináv táplálkozási irányelvek szerint fogyasszunk kevesebb húst, hozzáadott cukrot, és együnk több teljes kiőrlésű gabonát, hüvelyeseket, halat és alacsony zsírtartalmú tejterméket. A legújabb, 2023-ban megjelent skandináv étrendi ajánlás már nemcsak az egyéni egészséget, hanem a környezeti fenntarthatóságot és az éghajlati szempontokat is figyelembe veszi. 

A skandináv étrend csökkenti a halálozás kockázatát
Fotó: StÃgur MÃr Karlsson /Heimsmyndir / Getty Images Hungary

Az Aarhusi Egyetem kutatói megállapították, hogy azoknál a középkorú felnőtteknél, 

Idézőjel ikon

akik betartják a skandináv étrendi ajánlásokat, 23 százalékkal alacsonyabb a halálozás, mint azoknál, akik eltérnek az irányelvektől.

Ráadásul ez az összefüggés akkor is fennáll, ha figyelembe veszik az olyan tényezőket, mint a jövedelem, az iskolázottság vagy a fizikai aktivitás. 

A tudósok több mint 76 ezer svéd férfi és nő adatait elemezték. A résztvevők részletesen beszámoltak az étkezési és életmódbeli szokásaikról, ami lehetőséget adott az étrend és az egészség közti kapcsolat feltárásához. A tanulmány azt is kimutatta, hogy akik a legjobban betartják az irányelveket, azok körében alacsonyabb a rák, valamint a szív- és érrendszeri betegségek miatti halálozás.

„Kutatásunk azt bizonyítja, hogy a fenntartható északi étrend nemcsak az emberek egészségét, hanem a bolygóét is szolgálja, és mintaként szolgálhat más régiók számára” – mondta Christina Dahm, az Aarhusi Egyetem docense, a tanulmány vezető szerzője.

A fenntarthatóság azért lényeges szempont, mert étrendünk jelentősen hozzájárul az éghajlatváltozáshoz: az emberi tevékenység által kibocsátott üvegházhatású gázok 30 százaléka az élelmiszer-fogyasztásunkból és -termelésünkből származik. 

Mi a skandináv étrend? 

A Skandináv Táplálkozási Ajánlás (Nordic Nutrition Recommendations, NNR) a tudományos alapja az északi és balti országokban a nemzeti étrendi irányelveknek és tápanyag-ajánlásoknak. Nagy különbség a különféle népek természetesen követett étrendjéhez képest, hogy az ajánlást rendkívül alapos kutatómunka előzte meg, a legutóbbi kiadás például öt éven keresztül készült. Sokat elárul az is, hogy a 374 oldalas kiadvány az Északi Miniszterek Tanácsa égisze alatt jelent meg.  

A zöldségek alapvetői elemei a skandináv étrendnek
Fotó: Astrakan Images / Getty Images Hungary

A skandináv diéta – akárcsak a mediterrán étrend – bőségesen tartalmaz gyümölcsöt, zöldséget, teljes kiőrlésű gabonát, hüvelyeseket, dióféléket, magvakat, sovány fehérjét és zsíros halat. A fő különbség az, hogy az alapanyagok elsősorban az északi országokból származnak. 

  • Olívaolaj helyett repceolajat használnak a hidegebb éghajlat miatt.
  • Az étrend alapvető elemei a gyökérzöldségek (fehérrépa, sárgarépa, paszternák) valamint a keresztesvirágú zöldségek (káposzta, karfiol). 
  • A gyümölcsök közül a bogyósok (eper, fekete és vörös áfonya), továbbá az alma és a körte dominálnak. 
  • Hangsúlyos szerepet kapnak a rostban gazdag gabonák, például a zab, az árpa és a rozs, amelyekből gyakran készülnek ropogós, lapos kenyerek.
  • Gyakran fogyasztanak alacsony zsírtartalmú tejterméket, különösen joghurtot, valamint egészséges, telítetlen zsírsavakban gazdag halakat, mint a lazac, makréla, szardínia és hering. Tojást és baromfit mértékkel esznek. 
  • Az ajánlás szerint minimálisra kell csökkenteni a vörös- és feldolgozott húsok mennyiségét, valamint a sok zsírt, sót és cukrot tartalmazó feldolgozott élelmiszerek fogyasztását. 

Így javítja az egészségedet a skandináv étrend

A rostban gazdag gabonák és a növényi alapú étrend csökkentik a „rossz” LDL-koleszterin szintjét, segíthetnek megelőzni a 2-es típusú cukorbetegséget és a vastagbélrákot. A repceolajban és a tengeri halakban megtalálható ómega-3 zsírsav jótékonyan hat a szív- és érrendszerre, mérsékli a szívinfarktus és a stroke kockázatát. 

Egy korábbi kutatás megállapította, hogy a skandináv étrendet követők testsúlya, vérnyomása és koleszterinszintje már hat hét után csökkent, egy másik áttekintő tanulmány szerint pedig ez a diéta csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek miatti halálozást. Úgy tűnik, a skandináv étrenddel  hosszabb életet élhetünk, javulhat az életminőségünk, miközben a bolygót is kíméljük.

A tanzániai Kilimandzsáró-étrend gyulladáscsökkentő, bélbarát, és egészségesebb lehet a mediterrán diétánál.

Suhajda Zoltán
Suhajda Zoltán
Újságíró, szerkesztő
Suhajda Zoltán magyar nyelv és irodalom, valamint tanár szakon szerzett diplomát a Szegedi Tudományegyetemen. Több mint húszéves szakmai tapasztalattal rendelkezik, pályafutása során dolgozott közéleti-politikai nyomtatott és online lapoknál, internetes magazinnál és női site-nál. A komoly témáktól a bulvárig, a hírtől a nagy riportig változatos témákról és műfajokban írt cikkeket, és az újságírás mellett felelős szerkesztőként is tevékenykedett. A Dívány csapatának 2025 februárja óta tagja újságíróként.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Gyermekvállalás 35 év felett: ennyi sikertelen próbálkozás után javasolt a kivizsgálás

A gyermekvállalás tervezésekor sok pár szembesül azzal, hogy a fogantatás nem történik meg az első néhány hónapban, ami komoly aggodalmakhoz vezethet. Szakértők szerint ez bizonyos ideig teljesen normális, ám a kivizsgálás ideális időpontját döntően a nő életkora határozza meg. Miközben 35 éves kor alatt egy év sikertelenség után érdemes lépni, 35 év felett a petesejtek minőségének romlása miatt már hat hónap után javasolt orvoshoz fordulni. Milyen rejtett betegségek írják felül az időkorlátokat, és miért elengedhetetlen, hogy a férfiak is részt vegyenek a folyamatban?

Szülőség

Felháborító szabályt hozott a fapados légi társaság – vizsgálat indult ellene

A Ryanair azon gyakorlatát vizsgálja a brit versenyhatóság, hogy ha a gyerekek mellé szeretnének ülni a szülők a repülőn, azért helyjegy árat kell fizetni. A légitársaság szerint azonban a szülők egyszerű felnőttként fizetik a különdíjat, miközben díjmenetesen legfeljebb négy gyermek számára foglalhatnak helyet maguk mellett.

Testem

Így rombolja egészségedet a hanyag fogmosás: szívbetegséget is okozhat

Vagyonokat költünk vitaminokra, szuperegészséges ételekre és méregtelenítő kúrákra a hosszú élet reményében, miközben az egyik legnagyobb egészségügyi kockázatot figyelmen kívül hagyjuk . Egyre több tudományos kutatás bizonyítja, hogy a hanyag szájhigiénia és a fogágybetegségek szívbetegséget, cukorbetegséget, sőt Alzheimer-kórt és rákot is okozhatnak.

Offline

Csak a tollát próbálgatta Rubens, mestermű született a firkából

Ritka lap került elő Rubens egyik jegyzetfüzetéből: az egyik oldalán a mester pár zseniális vonással három alakot vázolt föl, a másikon pedig levelet írt patrónusa nevében, hogy érdeklődjön: hogy áll egy festmény készítése. A lap jóval többet árul el a flamand művészről, mint elsőre gondolnánk.

Offline

Kifosztották a magyar vasutat, ez maradt belőle

A magyar vasúti közlekedésnek is megvolt a maga Trianonja, az országhatárok módosítását követően a vasútvonalak kétharmada, a szerelvények háromnegyede elveszett. Pedig a századfordulón még Európa élvonalába tartozott a közlekedés ezen formája.

Világom

Ekkora az ebolajárvány veszélye a foci vb-n: megszólalt a WHO

A labdarúgó-világbajnokság közeledtével sokakat foglalkoztat, hogy jelenthet-e veszélyt a Kongói Demokratikus Köztársaságban zajló ebolajárvány a tornára érkező szurkolók számára. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint azonban nincs ok a pánikra, hiszen sem a rendező országokban, vagyis az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban, sem Európában nem regisztráltak jelenleg ebolás megbetegedéseket.

Offline

Híres duók villámkvíze: tudod, hogy ki volt Sherlock bajtársa?

A filmtörténet legemlékezetesebb pillanatai mögött szinte mindig egy elválaszthatatlan páros áll. De vajon fejből tudod, hogy a legnagyobb hősöknek, detektíveknek és bajkeverőknek ki volt a hűséges fegyverhordozója, jobbkeze vagy éppen egyenrangú partnere a bajban?