Tönkreteszi a keringésed, ha ezeket eszed

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Ha a stressz hatására ilyen ételeket eszel, nemhogy nem leszel nyugodtabb, hanem megnövelheted bizonyos betegségek kockázatát.

Tanulmányok azt mutatják, hogy a stresszes időszakokban az emberek hajlamosak zsírosabb ételeket fogyasztani. Ez azonban csak tovább ront a stressz hatásain – derül ki egy új kutatásból. Sőt, a zsíros ételek fogyasztása olyan zavarokhoz vezethet, ami megnövelheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Ez történik, ha zsíros ételeket eszel, amikor stresszes vagy

A Frontiers in Nutrition című tudományos folyóiratban publikált tanulmány megállapította, hogy ha az ember magas zsírtartalmú ételeket – például fagylaltot vagy csipszet – fogyaszt a stresszes események előtt, az káros hatással lehet az endothel, vagyis az érfal belső rétegét alkotó sejtek működésére.

Ha a stressz miatt zsíros ételeket eszel, az ereid láthatják kárát
Fotó: Yuliya Apanasenka / Getty Images Hungary

Ezekből a sejtekből áll az ereket „bélelő” endotélium, amely ha megfelelően működik, részt vesz az erek összehúzódásában és ellazításában. Diszfunkciója viszont

az artériák eltömődésével és magas vérnyomással járhat, így megnövelheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Így befolyásolja a stresszevés a véráramlást

A tanulmány szerzői szerint az egészséges, fiatal felnőtteknél az endotheliális funkció csökkenése a stresszes események után 15–90 perccel figyelhető meg. Más tanulmányok pedig már korábban kiemelték, hogy a zsíros és cukros ételek fogyasztása a stresszhelyzetek során káros hatással lehet az erekre, beleértve az endothelt is.

Ezen tények ismeretében a szerzők úgy gondolták, a stressz és a zsírfogyasztás hatásai között lehet némi kölcsönhatás, ami tovább rontja a véráramlást.

Az ilyen típusú nassolástól az agy is rosszabbul teljesít
Fotó: Westend61 / Getty Images Hungary

A feltevés ellenőrzéséhez a kutatók 21 önkéntest toboroztak, akikkel egy két vajas croissant-ból álló reggeli elfogyasztása után egy 8 perces mentális stressztesztet végeztettek el. Ennek során egyre gyorsabban kellett fejben megoldaniuk matematikai feladatokat.

A teszt célja az volt, hogy szimulálja azt a stresszt, amelyet az ember egy átlagos napon átélhet.

A kutatók eközben egy „áramlás által közvetített dilatáció” néven ismert eljárás segítéségével ellenőrizték a résztvevők érrendszerének működését. Így sikerült megfigyelniük, hogy a zsíros ételek stresszes állapotban történő fogyasztása az érrendszeri működés 1,74 százalékos csökkenéséhez vezetett. Bár ez nem tűnik soknak,

korábbi tanulmányok kimutatták, hogy már a funkció 1 százalékos csökkenése is 13 százalékkal növelheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Sajtóközleményükben a kutatók kiemelték, a magas zsírtartalmú ételek fogyasztása negatív hatással volt a prefrontális kéreg oxigénellátására is, amely az agy magasabb szintű kognitív folyamatokért felelős területe. Egyelőre azonban nem világos, hogy a zsírfogyasztás hogyan akadályozza a stressz utáni felépülést.

Ösztönösen vágyunk a zsíros ételekre

A stressz miatt nagy mennyiségben szabadul fel a szervezetben a stresszhormonként ismert kortizol. A magas kortizolszint pedig összefüggésbe hozható a kalóriadús ételek, például a zsíros, a finomított gabonákat és hozzáadott cukrot tartalmazó feldolgozott élelmiszerek iránti megnövekedett vággyal.

A magas energiatartalmú ételek fogyasztása ugyan hasznos lehetett őseink számára, amikor egy ragadozóval kellett harcolniuk, vagy egy veszély elől kellett menekülniük, de most már tudjuk, hogy ez a stresszreakció egyáltalán nem tesz jót nekünk mentális vagy érzelmi stressz esetén.

A stressz növeli a zsíros ételek iránti vágyat
Fotó: Jamie Grill / Getty Images Hungary

Bizonyos ételek csökkenthetik a károkat

Általánosságban kijelenthető, hogy a bioaktív vegyületekben gazdag növényi alapú élelmiszerek – például a gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű gabonák és hüvelyesek – pozitív hatással lehetnek az endothel működésére.

Ezek az élelmiszerek bővelkednek antioxidánsokban és polifenolokban, amelyek gyulladáscsökkentő és értágító hatásúak.

Ilyen például az áfonya, a cékla, a szilva, a zöld tea és a gránátalmalé is, de a hideg vízi halakban, az algaolajokban, a diófélékben és a magvakban található ómega-3 zsírsavak szintén védőhatást gyakorolhatnak az érrendszerre.

Emellett a probiotikumok fermentált élelmiszereken vagy kiegészítőkön keresztül történő fogyasztása fokozhatja a bélmikrobiom diverzitását, ami összefüggésbe hozható az endothel működésének javulásával.

A probiotikumokról egyébként nemrég kiderült, hogy a Covid ellen is hatásosak lehetnek. Erről alábbi cikkünkben olvashatsz: 

Kövess Péter
Kövess Péter
Vezető szerkesztő
Kövess Péter Balázs marketing- és reklámügyintéző képesítést szerzett, majd a Kodolányi János Főiskola kommunikáció és médiatudomány szakán végezte tanulmányait. A sajtóban már 20 éve dolgozik, pályafutása során újságíró-szerkesztőként több országos print lapnál is megfordult, ezt követően az online médiában helyezkedett el. A Dívány legrégebbi munkatársaként 2017 óta erősíti a csapatot, 2024-től vezető szerkesztőként is.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Ez történik valójában a bélflóráddal, ha kefirt iszol

Az utóbbi években ismét az érdeklődés középpontjába került az ősi, kaukázusi fermentált ital, a kefir. Bár sokan csak egy egyszerű tejtermékként tekintenek rá, a benne zajló különleges, kettős erjedés miatt valójában a bélflóránk egyik legfőbb támogatója.

Testem

Daganatos betegséget is jelezhet a gyakori vizelési inger: ilyenkor kell orvoshoz fordulni

Gyakran jár ki a párod vagy férfi családtagod éjszaka? Akadozik, vagy nehezen indul a vizelete? A legtöbb férfi hajlamos az öregedés számlájára írni a kellemetlen vizelési panaszokat, pedig a háttérben egy sokkal sötétebb probléma, a prosztatarák is állhat. Mivel Magyarországon nincs a betegségre szervezett, automatikus szűrési program, a diagnózis szinte kizárólag az érintetteken múlik. Milyen apró jelekből ismerhető fel időben a baj, miért csalóka a vérvételes PSA-teszt, és miért kötelező 45 év felett évente egyszer rászánni azt a pár percet az urológiai vizsgálatra?

Világom

Változik a Nap „szívverése” – a Földön is érezni a hatását

A Nap belsejében folyamatos mozgás zajlik, de ennek intenzitása ciklikusan változik. A 11 éves ciklusoként egy aktívabb időszakot egy kevésbé aktív követ, ám az utóbbi két ciklus során valami elkezdett megváltoznil – ez pedig hatással van az „űridőjárásra” és a bolygónkra is.

Önidő

Indul a foci vb magyarok nélkül: 156 ezres miniállam is kivívta a részvételt

Ma kezdődik a 2026-os labdarúgó-világbajnokság, amelyet ezúttal három ország – az Egyesült Államok, Mexikó és Kanada – közösen rendez. A magyar válogatott ugyan ismét lemaradt a tornáról, de így is bőven akadnak olyan történetek és újdonságok, amelyek különlegessé tehetik a következő heteket a futball szerelmeseinek.

Életem

Ekkora vám sújtja júliustól a temus csomagokat: minden, amit tudnod kell

Július 1-jétől új költséggel kell számolniuk azoknak, akik EU-n kívüli webáruházból, például Temuról, Sheinről vagy AliExpressről rendelnek: a 150 euró alatti csomagokra termékkategóriánkként 3 eurós vám kerül. Ha egy küldeményben többféle termék van, a 3 eurót termékkategóriánként kell megfizetni.

Világom

Riasztó képet fest Európa időjárása: végérvényesen eltolódhat a nyár

Európa a leggyorsabban melegedő kontinens. Nyugat-Európában már május második felében olyan hőhullám érkezett, amely inkább a nyár közepét idézte. Május 21. és 30. között Franciaország nyugati részén, Angliában és Walesben a napi átlaghőmérséklet helyenként több mint 10 Celsius-fokkal haladta meg az ilyenkor szokásos értéket. Ilyet korábban nem tapasztalhattunk.