A statisztikák szerint a felnőttek háromnegyede észlel valamilyen problémát a lábfejével kapcsolatban, legyen szó higiéniai gondokról vagy rendszeres fájdalomról. Ehhez képest mégis nagyon kevesen figyelnek oda igazán a lábuk egészségére. Segítünk, hogyan tudod elkerülni a gondokat.

A legnagyobb probléma, hogy sokan egyáltalán nem tudják, mihez kezdjenek a lábfájással – véli dr. Marian T. Hannan, a Harvard orvosi karának professzora, a mozgásszervi betegségek szakértője. A háziorvosok nem kapnak megfelelő képzést a témában, a legtöbb ember pedig csak cukorbetegség vagy ízületi gyulladás esetén fordul ortopéd szakemberhez. Egy 2018-as amerikai felmérésben a megkérdezettek fele úgy nyilatkozott, hogy a körömvágáson kívül semmilyen más módon nem ápolja a lábfejét.

Ahogy öregszünk, úgy lesz egyre gyakoribb a probléma

Pedig nagyon is fontos lenne odafigyelni a lábfejed egészségére, hiszen a harmincas éveinktől kezdődően a lábfejben található izmok és inak gyengülni kezdenek, fokozatosan veszítenek a rugalmasságukból. A negyvenes évekre mindez már gyakori fájdalmak formájában jelentkezhet, és ilyenkor gyakran már a bütykök is megjelennek. Ez a fájdalmas kitüremkedés a nagylábujj csontjainak és ízületeinek abnormális elmozdulása miatt alakul ki.

Ötvenes-hatvanas életkorban még gyakoribbak lesznek a lábfejet érintő problémák. A talpban található zsírpárnák elvékonyodnak, a korábbi méretüknek kevesebb mint a felére csökkennek. Nők esetében a menopauzával járó ösztrogénszint-csökkenés megapasztja a lábfej csontsűrűségét, növelve a törések esélyét. Tyúkszemek is gyakrabban jelentkeznek idősebb korban, és számos, az öregedéssel járó krónikus betegség is veszélyezteti a láb egészségét.

De mit tehetünk, hogy elkerüljük a nagyobb problémákat?

A magas sarkú nem a legideálisabb lábbeli
A magas sarkú nem a legideálisabb lábbeliFotó: Kris Ubach and Quim Roser / Getty Images Hungary

#1 Ügyelj rá, milyen cipőt hordasz

A fájdalmak és a kellemetlen kinövések okozója sok esetben a lábbeli helytelen megválasztása. A túl hegyes orrú vagy túl magas sarkú cipő könnyen tönkreteheti a lábfej izomzatát és csontjait. Mindig olyan cipőt válassz, amelyik jól illeszkedik a lábadra (se nem szűk, se nem bő), kényelmes viselned, és kellően kipárnázott. Érdemes váltogatnod a cipőket, ne hordd minden nap ugyanazt az egy párat. A magas sarkú csinos és elegáns, de nem a legegészségesebb megoldás, ezért érdemes csak a megfelelő alkalmakra tartogatni.

#2 Tornáztasd meg a lábfejed

A rendszeres testedzés minden szervednek jót tesz, ez alól a lábad sem kivétel. A lábtorna jó hatással van a talp és a lábfej izmaira. Érdemes különböző nyújtó és átmozgató gyakorlatokat végezni.

#3 Óvakodj a pluszkilóktól

A kutatások azt mutatják, hogy az elhízás súlyosbítja a lábbal kapcsolatos problémákat. A túlsúlyos emberek gyakrabban észlelnek sarokfájdalmakat és talpi íngyulladást, emellett a csontkinövések és a fáradásos csonttörés is rendszeres probléma szokott lenni (ez utóbbi akkor következik be, amikor a csontokat érintő állandó terhelés következtében a csontállományban mikrosérülések keletkeznek).

#4 Hidratáld és puhítsd a bőröd

Ha gyakran kezeled a lábfejed testápolóval, megakadályozhatod, hogy elveszítse puhaságát és kiszáradjon, töredezetté váljon a bőre. Vigyázz azonban a lábujjak közötti résszel, mert az ott esetlegesen felhalmozódó krém problémákat okozhat.

#5 Cserélj zoknit

Ha mindennap friss zoknid veszel fel, csökkented a bakteriális fertőzések esélyét. Érdemes továbbá napközben néhányszor levenni a cipőt és a zoknit, hogy lélegezhessen kicsit a lábfejed.

#6 Vágd rendszeresen és megfelelően a körmöd

Ezzel megakadályozhatod, hogy a lábkörmeid benőjenek, ami fájdalmas, olykor csak műtéti úton megoldható problémához vezet.

#7 Pedikűröztesd a lábad

A rendszeres lábápolás nemcsak esztétikailag dobja fel a lábfejed, de segítségével megőrizheted a tisztaságát és az egészségét is. Érdemes időnként eljárni pedikűröshöz – de ügyelj rá, hogy a kiválasztott szalonban kellően higiénikus és steril körülmények uralkodjanak.

Fordulj szakemberhez
Fordulj szakemberhezFotó: SDI Productions / Getty Images Hungary

#8 Hanyagold a káros szenvedélyeket

Az olyan ártalmas szokások, mint a dohányzás vagy a rendszeres ivászat nemcsak általános egészségedet, de lábad jóllétét is könnyen tönkretehetik.

#9 Ügyelj az aggasztó jelekre

Mindig tartsd szemmel a lábfejed egészségét, és figyelj az olyan elváltozásokra, mint a bőr megkeményedése és sárgulása, a kiütések, zúzódások, tyúkszemek és más kinövések. Különösen fontos odafigyelned a problémás jelekre, ha ízületi gyulladástól vagy cukorbetegségben szenvedsz.

#10 Kérd szakember segítségét

Probléma esetén ne habozz ortopéd orvoshoz fordulni. A szakember könnyen átlátja a helyzetet, és megoldást javasol. Egyes gondok például speciális cipő vagy talpbetét segítségével orvosolhatók, más esetben mozgásterápia segíthet, de az is előfordulhat, hogy műtétre lesz szükség (például eltávolítani egy bütyköt).

Mustra