Így nullázod le az edzés eredményét

Sokat sportolsz, de közben vackokat eszel? Ne csodálkozz, ha nem változik semmi.

Majd este az edzőteremben jóváteszem, holnaptól meg tényleg rendesen eszem. Te is nyugtattad már meg magad így egy dupla hamburger után, miközben arról ábrándoztál, hogy előbb-utóbb csak le fog menni az a pár fölösleges kiló? Ha azt hiszed, hogy kemény edzés mellett bármi belefér az étrendedbe, ki kell, hogy ábrándítsunk.

Hallottál már a 80/20 szabályról? A közgazdaság világából származó Pareto-elv lényege az, hogy sok esetben a következmények 80 százaléka az okok mindössze 20 százalékára vezethető vissza. Az elgondolás a mindennapokban, így az egészséges életmód fenntartásában is érvényesíthető, vagyis: jóllétünk 80 százalékát néhány apró, de fontos tett, jó szokás kialakítása határozza meg. Ilyen például az étrend is. És ez fordítva is igaz.

Egy rossz étrendet nem lehet túledzeni

– valamennyi dietetikus, személyi edző és sportoló ezen az állásponton van. Éppen ezért, legyen a cél a súlyvesztés, az erősödés, az egészség és jó közérzet fenntartása vagy az izomépítés, ha pozitív eredményeket szeretnénk látni, akkor először is az étkezésünket kell rendbe tenni.

„Tény, hogy egyes mozgásformák hatékonyabbak zsírégetés szempontjából, mint mások, ám amíg az étkezés terén nem megfelelő döntéseket hozunk, csak akadályozzuk magunkat a célunk elérésében” – véli Dave Smith személyi edző. Az ugyanis, hogy néhány száz kalóriával többet égetünk el egy nap, még nem jelenti azt, hogy simán bevihetünk néhány ezret pluszban. Bár a sport az anyagcsere hatékonyságát is növeli, a többletenergia raktározását (zsír) nem fogja megakadályozni. Az egészséges táplálkozás ráadásul nem pusztán egy túlsúly elleni óvintézkedés, hanem a teljes szervezet megfelelő működésének egyik legfontosabb alappillére.

Hiába edzel, ha ekkora hambit tömsz magadba
Hiába edzel, ha ekkora hambit tömsz magadbaFotó: TerryJ / Getty Images Hungary

A jó hír az, hogy ha tényleg komolyan gondolod az életmódváltást, ha a külső elvárások helyett a belső motiváció hajt, és ezért nem nyűgként, hanem tanulságos és élvezetes önismereti tréningként éled meg az étkezéssel való kísérletezést és a rendszeres edzést, idővel szinte észrevétlenül átállsz majd a pizza-kóla kombóról a csirkesaláta-ásványvíz üzemmódra. Ha odafigyelsz, hallgatsz a tested jelzéseire, hamar rájössz, hogy melyek azok az ételek, amelyektől csak levert és fáradékony leszel, és melyek azok, amiktől szellemileg és fizikailag is sokkal fittebbnek érzed magad. Ezek a felismerések pedig óriási hajtóerők tudnak lenni egy életmódváltó projektben.

Nem arról van szó tehát, hogy meg kell vonnod magadtól minden finom falatot, de érdemes néhány alapvető szabályt betartanod, ha unod a sorozatos kudarcélményeket.

  • Kerüld a feldolgozott élelmiszereket és a tápanyagban szegény gyorsételeket.
  • Egyél minél több zöldséget. A legjobb, ha minden étkezés során fogyasztasz valamilyen zöldséget vagy gyümölcsöt, hiszen amellett, hogy alacsony a kalóriatartalmuk, rengeteg értékes tápanyagot tartalmaznak, amit a szervezeted is meg fog hálálni. 
  • Kalkulálj a jutalomfalatokkal is! Nem kell az év minden egyes napján követni a tökéletes étrendet, de fontos, hogy a „csalós napok” is be legyenek tervezve, és ne pusztán egy-egy impulzív döntés eredménye legyen az a szelet torta. Különben könnyen megeshet, hogy ismét az egészségtelen táplálkozás lesz a norma.
Mustra