Így kezeld az alsós félévi bizonyítványt!

Ha baj van, keressük meg az okokat, egyébként meg adjunk mellé cuki otthoni, alternatív bizit!

Nyakunkon a félévi bizonyítványosztás, amely minden életkorban lehet mumus, de kisiskolás korban még szokatlan is mind a gyereknek, mind a szülőknek. Mit tegyünk, ha rosszak a jegyek, hogyan ne legyen családi gyásznap az általános iskolás biziosztás? Találtunk egy nagyon aranyos megoldást: készítsünk a gyereknek alternatív Fontos Félévi Bizonyítványt! Mutatjuk.

shutterstock 118599220

Búzás Tünde gyógypedagógus és művészetterapeuta gyereknevelős blogján találtuk a cuki, letölthető, Fontos Félévi Bizonyítvány nevű alternatívát, amellyel a szülők osztályozhatják a gyerekeket. Akkor is, ha a hivatalos bizonyítvány szuper lett, és akkor is (akkor meg főleg!) ha az nem lett olyan fényes. A lapon a gyerek kíváncsiságát, nyitottságát, mozgásszeretetét, és egyéb olyan tulajdonságait „osztályozhatjuk le”, amelyek egy része az iskolában is jól jön, de nem feltétlenül tartozik a magatartás-szorgalom klasszikus ismérvei közé.

Ne pánikoljunk, hanem derítsük fel, mi a baj!

A szakember szerint egyébként is érdemes fenntartásokkal kezelni a bizonyítványt, különösen az alsó tagozatos gyerekek esetében: az elsős, másodikas gyerek ugyanis még nem lusta, ha alulteljesít, annak hátterében meg kell találni az okokat. Lehet, hogy iskolaéretlen és nem képes tartani a tempót. Lehet, hogy részképességzavara van (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia), figyelemzavaros. Lehet, hogy fáradt és motiválatlan; rossz a tanulási-tanítási módszer, de az is lehet, hogy a pedagógussal van probléma. Megkérdeztük Tündét, mit tehetünk ilyen esetekben.

Honnan tudjam szülőként, mi húzódik az alulteljesítés hátterében a felsoroltak közül?

Utána kell járni a dolognak, először ki kell szűrni az organikus okokat: figyelemzavar, hiperaktivitás, diszlexia és társai. Ezeknek a felmérése gyógypedagógus feladata, a nevelési tanácsadóktól is kérhetünk segítséget vagy más úton is bevonhatunk szakembert.

Ha ez mind rendben van, akkor felmerül, hogy az iskolával van probléma, járjunk utána. Beszélgessünk a tanítónénivel, menjünk be nyílt napra, tegyünk fel kérdéseket a szülői értekezleten, szerezzünk infókat a szülőtársaktól. Például kérdezzük meg a tanártól, hogyan kelti fel a gyerekek érdeklődését vagy mit gondol a tananyag mennyiségéről, büntetésről, játékosságról. És SOKAT beszélgessünk a gyerekkel.

Mit tegyek, ha motiválatlan?

Ha motiválatlan a gyerek, meg kell próbálni ellensúlyozni az iskola szürkeségét és felkelteni az érdeklődését. Érdekes feladatokkal: motivációs, jutalmazós táblákkal, délutáni házi tanulókör szervezésével, egy jó pedagógus segítségével (több szülő fogjon össze).

Ha rossz a bizonyítvány és én meglepődöm, az azt jelenti, hogy semmit sem tudok a gyerekem iskolai életéről. Azt gondolom, hogy ez inkább felső tagozatban probléma. Ha a gyerekem egyébként érdeklődő, van komoly teljesítménye valamiből (sport, szakkör, informatika, nyelvi készségek, zene, képzőművészet, matematikai készségek, kommunikációs készségek stb.) és a bizonyítvány azt mutatja, hogy bizonyos tárgyakból nagyon jó, másokból meg nem; és a részképesség-zavarokat kizártuk, akkor én nem aggódnék.

Valójában elég kevés összefüggés van a gyerek jegyei és a valódi tehetsége között!

Blogmustra