A vízfogyasztás elengedhetetlen az emberi szervezet számára. Sokan a hagyományos csapvíz helyett inkább a szénsavval dúsított szódát választják, de vajon jól teszik-e?

Dr. Mark Hyman egészségszakértő és étrendtanácsadó a Medium hasábjain fejtette ki gondolatait az egyre népszerűbb szódavízről. Tényleg káros, ha rendszeresen, nagy mennyiségben fogyasztjuk, és a szénsavmentes, klasszikus csapvíz helyett mindig ezt isszuk?

Nem rosszabb, mint a csapvíz

Hyman elsősorban a klasszikus, szénsavval dúsított, hagyományos szódavizet vizsgálta, ami nem egyenlő a buborékos ásványvízzel, tonikkal, és más hasonló, ásványi anyagokkal, vitaminokkal dúsított italokkal. A szódavíz egyszerűen úgy készül, hogy szén-dioxidot oldanak fel a vízben – így kerülnek bele a buborékok. Az eljárás során a víz semmilyen tulajdonsága nem változik meg, nem kerül bele koffein, vitamin, nem lesz magasabb a cukor- és kalóriatartalma.

A szódavízben semmi nincs, csak víz és szén-dioxid-buborékok
A szódavízben semmi nincs, csak víz és szén-dioxid-buborékokFotó: elianadulins / Getty Images Hungary

A szakember úgy véli, a szódavíz népszerűségének titka, hogy ugyanazt a kellemes, pezsgő érzést nyújtja, mint a szénsavas üdítőitalok, viszont nem tartalmaz nagy mennyiségű hozzáadott cukrot vagy édesítőt, illetve más káros anyagokat. Mivel ismert, hogy az üdítők rendszeres fogyasztása növeli az elhízás, a diabétesz és más egészségproblémák kialakulásának esélyét, ezért egyre többen óvakodnak tőlük, helyettük inkább a szénsavval dúsított tiszta vizet választják.

Alapjáraton tehát a buborékos víz semmivel sem rosszabb, mint a csapvíz, és ellátja ugyanazokat a hasznos feladatokat is a szervezetben: például segíti az emésztést, a káros anyagoktól való megszabadulást. Egyetlen hátulütője talán az lehet, hogy mivel nem ismerjük a víz forrását, nem tudhatjuk, mennyire tiszta forrásból került a palackba.

Vigyázz az ízesített vizekkel

Óvakodni kell azonban mindenféle ízesített víztől, mert az ízesítés legtöbbször hozzáadott cukrot, édesítőt és más mesterséges anyagokat jelent, ez pedig legalább olyan káros, mint bármely üdítőital esetében. Gyakori aggodalom, hogy a szénsavas víz károsítja a fogzománcot, illetve feloldja a kalciumot a csontokban. Erre azonban semmilyen tudományos bizonyíték nincsen. A fogakat szintén csak a cukorral telepakolt ízesített vizek és üdítők károsítják, utóbbiak szén-dioxid-tartalma is gyakran magasabb, mint a szódáé.

Érzékeny emésztőrendszerrel rendelkező, illetve emésztési problémákkal, például irritábilis bél szindrómával (IBS) küzdők számára viszont nem ajánlott a buborékos víz fogyasztása, ők ugyanis hajlamosak lehetnek puffadásra, amit előidézhet a túlzott szénsavbevitel. Egy kutatás úgy találta, hogy a szódavíz serkenti az éhségérzetért felelős ghelin hormon termelődését, ezért éhesebbé tesz, ezzel hosszú távon akár elhízáshoz is vezethet. Ugyanakkor erre semmilyen konkrét bizonyíték nincs, úgyhogy további vizsgálatokat igényel.

Összességében – mondja Hyman – a tiszta csapvíz továbbra is a legjobb opció, amit semmi sem helyettesíthet, a klasszikus szódavíz viszont nem károsabb, és ugyanúgy fedezi a szervezet folyadékbevitelét.

Mustra