Íme a szoftver, ami megmondja milyen ruhát vegyél

Zanza!

Az új vásárlás segítő headset segítségével már tényleg semmi szükség arra, hogy az ösztöneinkre hagyatkozzunk a ruhavásárlásnál.

Hogy ez hosszútávon mennyire jó vagy káros, azt még nem tudni, de az eBay a MyndBand EEG csúcstechnológiás headsetjével már azt vizsgálja, hogy mi történik a tudatalattinkban vásárlás közben, az ebből nyert adatok segítségével pedig könnyebben ki lehet deríteni, hogy melyik ruhadarabra vágyunk igazán.

Az online vásárlás megállíthatatlan növekedésének köszönhetően számtalan termék közül választhatunk és olykor csak később jövünk rá, hogy azt a másik ruhát kellett volna bedobni a kosárba. A kis fekete ruhára például 35 millió találatot dob ki a gép, ennek tudatában valóban gondolhatjuk azt, hogy az online kiskereskedőknek szüksége van az idegtudomány feltérképezésére és az agyi jelek feldolgozására ahhoz, hogy ne baltázzuk el a vásárlást.

Tehát a webáruház óriás egy mesterséges intelligencia segítségével próbálja megtudni a vásárlók pszichológiai reakcióit, mivel a MyndPlay elektroencefalogramos (az agykéreg működésével járó elektromos feszültségváltozásokat rögzítő görbe) fejhallgatója az agyban történő vásárlás hatásait vizsgálja. Ilyen EEG headsetet egyébként 179 fontért, körülbelül 63.200 forintért bárki rendelhet magánnak a MyndPlay oldaláról, ha akar.

Az okos fejhallgatót letesztelte a Daily Mail.co.uk munkatársa, Unity Blott is, aki élete első tudatalatti vásárlásánál azt próbálta összehasonlítani, hogy mennyiben tér el az EEG által tanácsolt termék attól, amit ő saját magától választana ki.

Fotó: myndplay.comFotó: myndplay.com
Fotó: myndplay.com

A szerkezet a Dr. Jon Cowan által kifejlesztett ‘Neureka' vagy ‘Joy' algoritmust használva kíséri figyelemmel azt a gamma-frekvenciát, ami összefüggésbe hozható az agyban lévő dopaminnal, az agy örömközpontjával. Ez úgy jelenik meg a továbbiakban, hogy a fejre erősített EGG tappancsa minden lecsekkolt tételt megjegyez és a laptopra csatlakoztatott Peak BrainHappiness szoftver segítségével másodpercek alatt megmutatja, hogy miket böngésztünk az eBayen.

A Daily Mail.co.uk kíváncsi szerzője négy kategóriára szűkítette le a kísérletet – táskák, kabátok, cipők és ruhák- és mindegyikből három tételt vett fontolóra 50 és 200 euró (kb.15.600-62.600 forint) közötti értékben. Kérdés, hogy az okos szoftver valóban be tudta-e lőni Blott személyes stílusát?

A kísérleti alany egy ezüst, egy barna bőr és fekete táskát választott, mindegyik egyszerű klasszikus forma, semmi extra, olyan, amivel az irodába is be lehet járni.

“Pár másodpercem volt mindegyiket átnézni, gyorsan át kellett gondolnom, hogy ezzel be tudok-e vásárolni, lehet-e vállon hordani... az eredmény világosan kimutatta, hogy a barna táskát választanám” – mondja Blott, aki szerint a próba után megkérdőjelezhetővé vált, hogy valóban tudja-e, hogy mit akar, amikor belép egy butikba, mivel hasonlóan racionális, de meglepő eredmények születtek a ruhák és a cipők esetében is. Utóbbinál például annak ellenére jött ki győztesen a kényelmes csizma és a loafer cipő, hogy a kíséleti alany inkább a magassarkú cipőket részesíti előnyben, míg a kabátoknál ő a teveszín kabátot választotta volna, de az agyi reakciói alapján parkában sokkal jobban érezné magát.

Bár valószínűleg még időbe telik, mire a szoftver megjelenik a menőbb online boltokban, de az sem baj, ha sosem kerül a mainstream kategóriába – végülis miért kéne, hogy valami helyettünk mondja meg, mi tetszik? Te mit gondolsz a legújabb őrületről? Szavazz!

Szerintem...

  • Kösz, inkább az ösztöneimre hallgatok 22
  • Végülis lehet, hogy többet tud segíteni mint egy eladó 18
  • Nem vásárolok online butikokban 17
  • Általában döntésképtelen vagyok, örülnék egy ilyennek 11
Blogmustra