Szabad enni lefekvés előtt, de nem mindegy, hogy mit

Előfordult már veled, hogy korgó gyomorral keltél az éjszaka közepén? És az, hogy olyan éhesen feküdtél le, hogy elaludni sem tudtál? Segítünk, hogy többé ne kelljen ilyesmitől szenvedned.

A köztudatban továbbra is tartja magát a nézet, hogy rossz ötlet elalvás előtt enni, de ez így, ebben a formában nem teljesen állja meg a helyét, mivel egyes ételek nemhogy nem zavarnak a pihenésben, hanem még segítenek is, hogy jobban aludhass. A dietetikus elmondja, mi az, amit büntetlenül fogyaszthatsz, és mi az, amit jobb elkerülnöd.

Óvakodj a gyorskajától

Tony Castillo, a Nutrition for Performance dietetikusa a CNET-en fejtette ki, hogy az elalvást megelőző étkezés kifejezetten hasznos lehet például az aktív életmódot élők számára, hiszen a bevitt tápanyagok alvás közben beépülhetnek az izmokba, elősegítve azok regenerálódását. Persze bármit azért nem szabad enni. Tiltólistásak többek között a cukorral és feldolgozott szénhidrátokkal teli gyorsételek, melyek hirtelen energialöketet adnak, vagy a fűszeres ételek, amik savas refluxot és emésztési zavarokat okozhatnak. Sajnáljuk, de kerülendő a csokoládé is, mivel zsírokban gazdag, és olyan anyagokat tartalmaz, amelyek szintén rossz hatással lehetnek az emésztésre.

Figyelj az időzítésre

Nemcsak az számít, hogy mit eszel, hanem az is, hogy mikor. A késő esti étkezés alvásra gyakorolt hatása személyenként változó lehet, de általánosságban elmondható, hogy nem tanácsos a lefekvés előtti percekre időzíteni.

A gyorskaját felejtsd el, de némi gyümölcs simán beleférhet
A gyorskaját felejtsd el, de némi gyümölcs simán beleférhetFotó: Gpointstudio / Getty Images Hungary

„Vannak, akik gond nélkül ehetnek, mielőtt ágyba bújnak, másoknak azonban kétórás szünetet kell tartaniuk előtte, különben az étel savas refluxot válthat ki”, jegyzi meg Castillo. Ha tehát nem akarsz kísérletezni, jobban teszed, ha hagysz némi időt az emésztésnek.

A cikk az ajánló után folytatódik

A KEVESEBB TÖBB. A MENTES JOBB. – MEGJELENT MENTES ANYU SZAKÁCSKÖNYVE

 

„Mentesen táplálkozó családnak főzni nagy kihívás. Ezt a lányaim mellett megtanultam. Ebbe a kötetbe olyan recepteket válogattam, amelyekből akár többhetes menü is összeállítható, gyorsan elkészíthető, így bőven jut idő a családra is. A könyvvel elsősorban a sorstárs mentes anyukák életét szeretném megkönnyíteni, de mindenki sok hasznos ötletet meríthet belőle."

Nemes Dóra újságíró, a Dívány szerzője, a Mentes Anyu megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Mentes receptekkel először „csak” meggyőződésből kísérletezett, majd a családban felbukkanó inzulinrezisztencia és gluténérzékenység óta kötelezően és elszántan foglalkozik.

Mentes Anyu szakácskönyve ide kattintva már rendelhető!

Promóció

Kombinálj okosan

Lássuk, hogy mik azok a lehetőségek, amiktől biztosan nem fogsz álmatlanul hánykolódni az ágyban. Castillo elsősorban a lassan emészthető fehérjéket és a magas rosttartalmú szénhidrátokat ajánlja. Az előbbiek révén alvás közben is zavartalanul folyhat az izomépítés, az utóbbiakkal pedig kiválthatod a gyorsan emészthető szénhidrátokat, amik megemelik a vércukorszintet és ébren tartanak.

A lefekvés előtt fogyasztható szénhidrátforrások közé tartoznak például a teljes kiőrlésű gabonák, a zabfélék, a barna rizs, illetve a zöldségek, gyümölcsök, míg a fehérjék közül a kazein a legjobb választás, ami megtalálható számos tejtermékben, így a joghurtban, a sajtban és a fehérjeporokban is. Hasznos még a mogyoróvaj is, ami az agyat és az izmokat ellazító triptofánt tartalmaz, vagyis az elalvásban is segíthet. Itt van néhány konkrét ötlet is, hogy milyen ételekben érdemes gondolkoznod:

  • mogyoróvaj teljes kiőrlésű/magas rosttartalmú kenyérrel;
  • görög joghurt bogyós gyümölcsökkel;
  • mandulavaj gyümölcsökkel;
  • sajt gyümölcsökkel;
  • fehérjeturmix.
Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.