Mik azok a kis fekete pöttyök az autóüvegek szélén?

Minden nap látod őket, mégsem tudod, mi célt szolgálnak. Na, ennek most vége!

Az élet nagy kérdéseit boncolgató sorozatunkban ezúttal az autók világában teszünk egy kis kitérőt, hogy a műszerfalon lévő piktogram és a tank elhelyezkedésének összefüggése után az üvegen sorakozó rejtélyes fekete pontok szerepére is válasszal szolgáljunk. A találatért köszönet a Boredom Therapynak!

Miért pont pontok?

Mielőtt még rátérünk a pontokra, először az autóüveg szélénél lévő fekete csík szerepét kell tisztáznunk. Ez nem más, mint egy kerámiabevonat, ami egyrészt a szélvédő rögzítéséhez használt ragasztóanyagot védi az UV-sugárzás káros hatásától, másrészt pedig eltakarja a ragasztást.

Ismerős?
Ismerős?Fotó: Digiphoto / Getty Images Hungary

Az üveg szélén látható fekete pontok szintén ide kapcsolódnak, de inkább csak esztétikai megfontolásból. A funkciójuk ugyanis az, hogy finomabb vizuális átmenetet biztosítanak a fekete csík és a szélvédő között.

A modern autókban a visszapillantó mögötti rész is pöttyös szokott lenni, ami természetesen ebben az esetben sem a véletlen műve. A fekete pontok azért kerülnek oda, hogy megvédjék a szemed a beszűrődő napsugaraktól, amelyek egyébként elvakíthatnának vezetés közben.

Update: Bár a Bored Therapy erre nem tért ki, cikkünk megjelenése után két olvasónk is jelezte, hogy a fekete pöttyök hőtani szempontból is lényeges szerepet töltenek be. Egyikük korábban egy nagy német autóipari beszállító cégnél dolgozott, és munkája révén több nemzetközi szélvédőgyártóval is kapcsolatba került. Mivel a címben feszegetett kérdés őt sem hagyta nyugodni, személyes látogatása során kifaggatta az egyik gyár mérnökeit, akiktől a következő választ kapta:

„A különböző színű felületeknek a hőkapacitása is különböző, és minden szín közül a fekete színnek a legnagyobb a hőkapacitása. A szélvédőn körbefutó fekete felület emiatt meglehetősen gyorsan fel tud melegedni, ellentétben a szélvédő átlátszó részével. Ezek a pöttyök azt a célt szolgálják, hogy a két különböző felület között legyen egy átmenet. Mivel a folyamatos hűlés-melegedés elkerülhetetlen egy autóban, ha egy hirtelen váltás lenne a fekete és átlátszó felület között, az jelentős mértékben növelné a szélvédő belső feszültségét a két felület határán, ami így egy idő után fáradásos töréshez vezetne. Ez az átmenet az egyenletes átvezetést hivatott biztosítani a két felület között, így nem alakul ki belső feszültség a szélvédőben, megnövelve ezzel annak élettartamát.”

Apropó, szélvédő. Az megvan, hogy a borotvahabod itt is jó szolgálatot tehet?

Mustra