Ez az isteni ropogtatnivaló a vírusok ellen is dolgozik, fogyassz belőle minél többet télen

GettyImages-1204538692

A pisztácia kiemelkedik az egyéb magfélék közül, ugyanis kifejezetten magas a melatonintartalma, pontosabban hozzájárul annak termelődéséhez. Bár úgy gondolják, hogy minden növényi táplálék természetesen tartalmazza ezt az anyagot, kevésben található olyan sok, mint a pisztáciában.

Sok helyütt olvashattad, hogy már huszonnyolc gramm pisztácia, ami körülbelül egy maréknyi adag, 160 kalóriát és egyes kutatások szerint körülbelül 6,5 mg melatonint tartalmaz. Összehasonlításképpen az alvás elősegítésére ajánlott melatoninmennyiség általában 0,5–5 mg. Más kutatások szerint akár 5000 darabot is meg kell ennünk belőle egy milligrammért. Akárhogy is, pisztáciát enni nem amiatt egészséges, mert jobban alszol tőle – sokkal fontosabb előnyei is vannak. 

Jó nekünk a pisztácia?

A pisztácia az Iránban őshonos pisztáciafa diója, és a Közel-Kelet és a földközi-tengeri térség konyhájának hagyományos része. 

A pisztácia nagy mennyiségű polifenolt, rostot, fehérjét és egészséges zsírokat tartalmaz. Az egészséges táplálkozás keretében jótékony hatással lehet a szív és a bélrendszer egészségére, a súlycsökkenésre, és hatékony antioxidánsok révén csökkenti a gyulladásokat is. 

A pisztácia 7 csodálatos egészségügyi előnye

A pisztácia egészségre gyakorolt jótékony hatásai széles körűek, és a tápértékben, valamint a bioaktív vegyületek gazdagságában gyökereznek. Nézzük meg, miért jó nekünk a pisztácia.

Saláták tetején is finom
Saláták tetején is finomAaronAmat / Getty Images Hungary

Segíts csökkenteni a vérnyomást

A pisztácia káliumban és magnéziumban egyaránt gazdag, azokban a fontos tápanyagokban, amelyek segítenek csökkenteni a vérnyomást.

A kálium a nátrium ellensúlyaként működik, amely túlzott fogyasztás esetén növelheti a vérnyomást. A kálium serkenti a nátrium kiürülését, így a magas káliumtartalmú étrend segít csökkenteni a nátriumszintet. A kálium az érfalak feszültségének enyhítésében is segít, és mérsékeli a vérnyomást az érrendszeri ellenállás csökkentésével.

Egy adag pisztácia a napi ajánlott káliummennyiség körülbelül 6%-át tartalmazza. Más, káliumban gazdag élelmiszerekkel, például paradicsommal, burgonyával, leveles zöldségekkel és alacsony zsírtartalmú tejtermékekkel együtt a pisztácia napi fogyasztása csökkentheti a vérnyomást, és javíthatja a keringést.

A magnézium hasonló szerepet játszik az erek ellazításában és a véráramlás javításában. Egy adag pisztácia magnéziumtartalma az ajánlott szükséglet körülbelül 8%-a.

A pisztáciában található jelentős kálium- és magnéziumdózis erőteljes kiegészítője az egészséges táplálkozásnak. Még ha valakinek nincs is magas vérnyomása, az ásványi anyagokban gazdag étrend segít megelőzni a magas vérnyomást. 

Az sem baj, ha nem túl sós a pisztáciád
Az sem baj, ha nem túl sós a pisztáciádAaronAmat / Getty Images Hungary

Antioxidánsok

A fitokemikáliák olyan vegyületek, amelyek a gyümölcsökben és zöldségekben találhatók meg, fontos egészségügyi előnyökkel járnak. A pisztácia nagy mennyiségben tartalmaz számos különféle flavonoidot, amely a fitokemikáliák egy osztálya.

A vércukorszint javítása

Tanulmányok azt is kimutatták, hogy az egészséges táplálkozás részeként a pisztácia fogyasztása elősegítheti az egészséges vércukorszintet. 

A pisztácia táplálkozási profilja természetes módon segíti a vércukorszint szabályozását. Alacsony szénhidráttartalmú élelmiszer, ami ugyanakkor gazdag fehérjében és egészséges zsírokban is, ez hozza magával azt, hogy fogyasztása nem hintáztatja majd a vércukorszinted. 

A kutatások azt is feltárják, hogy a pisztácia fitokemikáliái pozitív hatással lehetnek számos vércukorszintet szabályozó enzimre. Ezek a növényi vegyületek lassíthatják a szénhidrátok emésztési lebomlását, vagy gátolhatják a cukor felszívódását, és mindkettő csökkenti a vércukorszintugrások kockázatát. 

Támogatja a bél egészségét

Egy kisebb adag is körülbelül 3 gramm rostot, vagyis az ajánlott napi bevitel 10%-át biztosítja. Az élelmiszerekből, például a pisztáciából származó megnövekedett élelmi rostbevitel támogatja az emésztőrendszer egészségét

A székrekedés kockázatának csökkentése ráadásul javítja a bélrendszer általános egészségét, és még olyan állapotokat is megelőz, mint az aranyér vagy a divertikulózis.

Vannak kutatások a dióféléknek a bél mikrobiomjára gyakorolt jótékony hatásairól is. Egy randomizált vizsgálat a pisztácia és a mandula fogyasztásának a bél mikrobiomjára gyakorolt hatását vizsgálta. A pisztácia növelte a jótékony bélbaktériumok jelenlétét, ez a hatás sokkal erősebb volt, mint amit a mandulafogyasztásnál megfigyeltek. 

Ezek és egyéb tanulmányok azt mutatják, hogy a pisztáciában lévő rostok növelik az egészséges bélbaktériumok jelenlétét. Feltételezik, hogy a rostok valószínűleg prebiotikumként működnek, amik segítik az egészséges baktériumok növekedését. 

Támogatja az egészséges koleszterinszintet

A pisztácia fogyasztása összefüggésbe hozható az alacsony sűrűségű lipoprotein koleszterinszint csökkenésével, és ezáltal a szívbetegségek kockázatának javulásával.

A pisztácia többszörösen telítetlen és egyszeresen telítetlen zsírjainak összetételét jelentős kutatások támasztják alá, amelyek megerősítik az egészséges koleszterinszintet támogató hatásukat. Az American Heart Association a telített zsírok telítetlen zsírforrásokkal való helyettesítését javasolja a koleszterinszint és a lipoprotein-profilok javítása érdekében. Mit jelent ez az egész? Egyél belőle minél többet, hogy a rossz koleszterinből kevesebbet, a jóból egy kicsit többet kapjon a szervezeted.

Vírusellenes és antimikrobiális hatása lehet

A pisztácia meglepő előnye a vírusellenes és antimikrobiális tulajdonságai. 

A pisztácia polifenolokban gazdag kivonatait használó laboratóriumi vizsgálatokat olyan vírusok ellen tesztelték, mint a herpes simplex vírus, ráadásul figyelemre méltó védőeredményekkel. Más kutatások kimutatták a káros baktériumok, például a staphylococcus elleni védőhatását is.

Segíthet a fogyásban

Ha a kalóriahiányt elősegítő étrend részeként fogyasztják, a pisztácia előnyös lehet a fogyásban is. 

A pisztácia magas fehérje-, zsír- és rosttartalma teltségérzetet biztosít, összehasonlítva a finomított szénhidrátban gazdag falatkák csekély telítettségével, vagyis később leszel éhes a fogyasztása után.

A pisztácia jótékony hatása a vércukorszintre ráadásul csökkentheti a sóvárgást, és megakadályozhatja a túlevést is.

Szakácskönyv egy kis extrával!

 

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra