Ahogyan a hozzánk illő színárnyalatokkal és szabásvonalakkal, öltözködésünkkel is ki tudjuk hozni magunkból a legjobbat, úgy Zsolt személyre szabott illattanácsadásán is megkaphatjuk azt a különleges illatot, ami leginkább kifejezi az egyéniségünket. De vajon mitől függ, hogy ezeken a találkozókon kinek milyen illatot ajánlanak? És vajon ez az illat végigkísér bennünket egy életen keresztül, vagy a személyiségünk, a stílusunk és a külsőnk változásával a hozzánk passzoló illatok is változnak? A kérdésekre Zólyomi Zsolt parfümőr, a Le Parfum luxusparfümériák alapítója és vezetője válaszolt.
Mi alapján dől el, hogy kinek milyen illat áll jól?
Legalább három inputból dolgozom. Ezek közül az egyiket azok az úgynevezett illatpreferenciák alkotják, amelyek megmutatják, hogy ki milyen fűszereket, ételeket, italokat szeret. Ezeket a preferenciainformációkat nem lehet direktben lefordítani parfümmé, ezért ki kell derítenem, hogy valaki mit miért szeret és mit nem szeret szagolgatni, de nem a konyhában, hanem a parfümök közül.
Nagyon fontos tudni, hogy az emberek a parfümökben absztrakciókat keresnek.
Egyáltalán nem biztos, hogy ha valaki szereti a gyöngyvirágillatot, akkor egy parfümbe keverve is szívesen szagolná saját magán.
Emellett meg kell vizsgálnom, mi az illatos tudatalattija a hozzám fordulónak, vagyis hogy ki milyen érzéseket társít az illatokhoz. Sokkal jobban hatnak ránt az illatok, a parfümök, mint ahogyan azt mi gondolnánk, ugyanis az illatok összekapcsolódnak az érzelmeinkkel, amelyek szép vagy rossz emlékekhez kötődnek. Ha valaki évtizedekkel később megérzi egy másik emberen az első szerelme parfümjét, ugyanúgy bele fog dobogni a szíve, mint fél évszázaddal korábban. De ha valaki felnőttként megérzi a tárgyalópartnerén azt az illatot, ami arra az edzőre emlékezteti, aki gyermekkorában megbüntette, akkor az illatot viselő ember mindenképpen hátrányból indul ezen a megbeszélésen. Továbbá alapanyagszinten is be kell azonosítanom az illető parfümízlését. Mindezt csak egy speciálisan erre a célra készített játékos kérdőívvel tudom kideríteni. Ezért is vesz igénybe legalább egy óra hosszát a parfümtanácsadás.
A harmadik információ, ami segíti a munkámat, amikor egy viszonylag hosszabb beszélgetést követően megszagolom az illető bőrét.
Erre azért van szükség, hogy megismerjem a relaxált, megérkezett, parfümmentes bőrillatát. Mindemellett nem hagyhatom figyelmen kívül, hogy van-e valakinek valamilyen allergiája a parfümalapanyagokra, illetve az is nagyon fontos, hogy ki milyen célra szeretné használni a parfümjét: nappali vagy alkalmi viseletre, békés hétköznapi életre, fel akar szedni valakit, vagy egy tartós, komoly kapcsolathoz keres társat. Tehát nagyjából egy óra közös beszélgetés és szagolgatás az, amit átél valaki, miközben utazunk az emlékeiben és az érzelmeiben az illatokon keresztül.
Ezek szerint az illatokkal üzenni is tudunk?
Igen, üzenhetjük például azt is, hogy én egy hideg, alkuképtelen üzleti partner vagyok. De lehet egy parfüm akár nagyon erotizáló is, és sugallhatja azt is, hogy „Azonnal tépjék le rólam a textilt!”. Ám egy illat arra a finomságra is képes, hogy komoly kapcsolat céljából keressünk magunknak párt. Ez utóbbiban is tudtam már segíteni, és legnagyobb örömömre az esküvőjére is meghívott a vendégem.
Milyen illatot ajánl annak, aki csábítani akar, és milyet annak, aki meg akar már állapodni?
Az illatok nem általánosíthatók, nem kategorizálhatók, ahogyan nincsenek illattípusok sem. Ha így lenne, elég lenne csak egy parfümériába besétálni, és ott megvehetné bárki két nagy flakonból a célnak megfelelő parfümöt.
Én azonban azért szagolok meg minden tőlem segítséget kérő embert, mert mindenkinek más illatú a bőre.
Erre van egy nagyon szép történetem. Még a pályám elején, mintegy tizenöt évvel ezelőtt bejött hozzám egy nagymama a gimnazista unokájával, hogy kiválasszák a lány élete első parfümjét. Meg is találtunk azt a csilingelő, hamvas kislányillatot, ami illett hozzá. A következő vendégem aznap egy hetven körüli törvényszéki bíró volt, aki szintén parfümöt keresett magának. A tanácsadás végeztével egy olyan parfümmel távozott, amely egy zseniális, elegáns úriember illatát kölcsönözte számára. Mit gondol, melyik volt ez a parfüm? Meg fog lepődni, mert az idős úr is ugyanazzal a parfümmel távozott, amivel a kislány. Ez pedig nagyon fontos információ, mert az én parfümériámban még az sincs ráírva az üvegekre, hogy az abban lévő parfümök nőknek vagy férfiaknak szólnak.
Én sosem tipizálok, mert mindannyiunk bőre egyedi, akár biometrikus azonosításra is alkalmas.
Nincs még egy ember, akinek ugyanolyan illata lenne, mint nekem vagy önnek. Ezért lehet az, hogy ugyanaz a parfüm másként viselkedik minden emberen. A bőr illatán túl ismernem kell azt is, hogy kinek milyen az a fantáziavilága, melyben a parfümével létezni szeretne. Idetartozik az is, hogy milyen emlékeket őriz az illatokhoz kapcsolódva.
Ezek az információk egy élet során összegomolyognak egy egyéni illatízléssé, és én az illatok által kiváltott reakciók alapján tudom eldönteni, hogy kihez milyen parfüm fog a legjobban illeni.
Azt mondta, meg tudja mondani, hogy egy-egy foglalkozást űző emberhez milyen illat illik. Ha már itt tartunk, akkor elképzelhető, hogy az illatok képesek arra, hogy felszínre hozzák a bennünk mélyen szunnyadó, rejtegetett képességeket? Például képes egy illat magabiztosságot, önbizalmat adni?
Igen, ezt is el tudjuk érni egy jól megválasztott illattal, ugyanis a parfümök egyúttal metakommunikációs eszközök is. Ha valaki talál magának egy olyan parfümöt, ami energiával tölti fel, akkor ez a hatás egész nap tart majd. De arra is létezik parfüm, hogy ha valaki nyugalomra vágyik, akkor ezt az idilli állapotot meg tudja élni akár otthon egyedül, vagy a szerelmével.
Az üzleti tárgyalások hangulatát is meg tudjuk adni egy illattal, de akár egy jó parfümmel irányíthatjuk és segíthetjük is a döntést.
És akkor az erotikáról még nem is beszéltem. Az esetek hetven százalékában ugyanis azért keresnek meg, mert valaki el akar csábítani valakit, és boldog szerelmi viszonyt szeretne akár egy éjszakára, vagy akár egy életre. Ha hiszi, ha nem, erre is léteznek illatok. De vannak olyan illatok is, amelyek a délutáni bágyadtságból, fáradtságból felébresztenek, éberré tesznek. Sőt enteriőrillatosításhoz is meg tudjuk alkotni azt a természetet idéző illatot, amitől bárki úgy érezheti, hogy éppen Toscanában kóstolja a legfinomabb vörös szőlőt, vagy a korallzátony illatát szívja be a kedvenc tengerpartján.
Ön előtt senkinek nincsenek titkai?
Mindenkinek vannak titkai, én pedig nem vagyok lélekbúvár pszichológus. Nem vagyok szexológus sem, ennek ellenére nagyon sok titkot megosztanak velem az emberek, amelyekre nem mindig vagyok kíváncsi. Mert engem az érdekel, hogy az adott illetőhöz az én parfümériáim kínálatából melyik parfüm illik a legjobban. Ezeknek a kézműves, artisztikus, niche parfümöknek igazi egyéniségük van, ezért is nem lehet őket általánosságban típusokra osztani, bekategorizálni.
Az embereknek és a parfümöknek egymásra kell találniuk ahhoz, hogy mindkettő kémiája még együtt is szép és működőképes legyen.
Ezt megtalálni komoly feladat, de én az esetek többségében szerencsére megtalálom a legvarázslatosabbat.
Egy illat elkísér minket egy életen keresztül, vagy ugyanúgy változhat a személyiségünkhöz igazodva, mint ahogyan a stílusunk is változhat attól függően, hogy milyen életszakaszban tartunk éppen?
Van esély arra, hogy minden életszakaszban ugyanazt az illatot választanánk, és arra is, hogy életünk során más-más parfüm illik hozzánk. Ez nincs kőbe vésve, hiszen változhat az életünk, az illatízlésünk és a bőrünk illata is annyira, hogy változtatni szeretnénk a parfümünkön is. De ez biztosan nem egy év alatt történik meg. Az illatízlés igen konzervatív, lassan változik, de persze azért változhat. Például a nőknél ez egy erőteljes hormonváltozáskor szokott bekövetkezni. Az is megtörténhet, hogy valaki nem ugyanazt a parfümöt akarja viselni a reggeli ébredés után, mint amit este, a bárban használ, hiszen számtalan élethelyzet van, melyhez más-más illat illik.
Éppen ezért nem meglepő, ha valakinek van két-három-négy illata, egyfajta „illatgardróbja” a különböző élethelyzetekre.
Megtörtént már, hogy valakinek nem tudott segíteni illatot találni?
Igen, volt már ilyen is. Még soha nem mértem, de a találati arányom olyan 98 százalékos lehet, és én ennek nagyon örülök, mert ez azt jelenti, hogy én sem vagyok tökéletes, és nem én vagyok a mátrix. Velem is megesik, hogy nincs ihletem, vagy fáradt vagyok, vagy nem hangolódunk egymásra tökéletesen a másik emberrel. Ilyenkor, szerencsére igen ritkán, de természetesen én is szoktam azt érezni, hogy „nincs meg a kémia” köztem és az ügyfelem között.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés