Annyit verekedett, hogy jegyzőkönyvekből ismerjük a híres festő életét: ez okozta Caravaggio vesztét is

caravaggio-festmeny-caravaggio-1380517676
Olvasási idő kb. 10 perc

A reneszánsz és a barokk határmezsgyéjén alkotott, kora egyik leghíresebb festője volt Caravaggio. Festményei, művészete fantasztikus, ám közben egyre-másra verekedésekbe, botrányokba keveredett – halálában is szerepet játszott könnyelmű élete.

„Két héten keresztül dolgozott, majd utána egy-két hónapig karddal az oldalán egyik labdapályáról a másikra vonult, mindig vitára vagy verekedésre készen” – jellemzi egy 1604-es feljegyzés Caravaggiót. A festő valóban rengeteg botrányba keveredett, miközben egymás után festette a csodálatosabbnál csodálatosabb alkotásokat.

Michelangelo Merisi vagy Michelangelo Amerighi néven Milánóban született 1571-ben. Apját és nagyapját 6, anyját 13 éves korában vesztette el – utóbbit pont abban az évben, amikor Simone Peterzano milánói festő műhelyében elkezdett tanonckodni. Közel 8 éven keresztül dolgozott és tanult a mester keze alatt, ám 1592-ben verekedésbe keveredett.

Az összetűzésnek az lett a vége, hogy megsebesített egy rendfenntartót, ami miatt menekülnie kellett a városból.

Caravaggio minden pénz nélkül érkezett meg Rómába
Caravaggio minden pénz nélkül érkezett meg RómábaUniversal History Archive / Getty Images Hungary

Hamar rátalált a római utcák erőszakos világára

Egy lyukas garas nélkül érkezett meg Rómába, ahol Giuseppe Cesari, VIII. Kelemen pápa kedvenc festőjének műhelyében sikerült elhelyezkednie – nem sok örömét lelte az ottani munkában, hiszen leginkább virágokat és gyümölcsöket kellett pingálnia. Ám a feltörekvő festőnek – tehetsége mellett – szerencséje is volt: a katolikus egyház – az ellenreformáció jegyében – ebben az időben rengeteg új templomot építtetett, amelyek díszítéséhez sok festményre volt szükség. Ráadásul Caravaggio stílusa, a radikálisan naturalisztikus ábrázolás, melyet a fények és árnyékok erős kontrasztja tett rendkívül drámaivá, pont megfelelt az egyháznak, mint a mannerizmus alternatívája.

Csillaga emelkedésében az is fontos szerepet játszott, hogy barátságot kötött többek között a már befutott festővel, Prospero Orsival, aki több befolyásos gyűjtőnek és mecénásnak mutatta be.

Orsinak „köszönhette” Caravaggio azt is, hogy jobban megismerte a római utcák – és a kocsmai verekedések – világát.

Nem véletlen, hogy az egyik legrégebbi hivatalos feljegyzés a festőről a városi bíróság egy jegyzőkönyve, amely szerint a két jóbarát egy bűntény szemtanúja volt. Ebben az esetben még nem a résztvevője, ám – ahogy azt látni fogjuk – ez pár éven belül változni fog.

Caravaggio Szent Máté mártíromsága című festménye
Caravaggio Szent Máté mártíromsága című festményewikimedia commons

Utcalányt festett meg Szűz Máriaként

A következő években Caravaggio népszerűsége folyamatosan nőtt – sosem szenvedett hiányt megbízásokban, a többi között őt kérték föl a San Luigi dei Francesi templom kápolnájának díszítésére. A Szent Máté mártíromsága és a Szent Máté elhívása hatalmas sikert aratott, és a művész Róma leghíresebb festőjévé vált. Akadtak persze alkotásai, amelyeket elutasítottak. Például a Mária halálát, amelyet

azért nem fogadott el a Santa Maria della Scala templom, mert Caravaggio Szűz Máriát egy ismert örömlányról mintázta.

A Szent Máté elhívatása
A Szent Máté elhívatásawikimedia commons

Mások szerint nem a modellválasztás miatt, hanem mert illetlenül, fedetlen lábbal ábrázolta Máriát; megint mások pedig állítják: az volt a valódi ok, hogy a festményen Mária halott, ami nem egyeztethető össze az egyház tanításával, miszerint Jézus anyja még halála előtt mennybe ment.

Más festményei is okoztak megütközést. A Szent Pál megtérését is visszautasították, a téma egy másik feldolgozását pedig elfogadták ugyan, ám nem vita nélkül. A Szent Pál megtérése a damaszkuszi úton című képet meglátva ugyanis a megbízó Santa Maria del Popolo bazilika képviselője Gilles Lambert Caravaggio című könyve szerint felkiáltott:

„Miért festettél egy lovat a középpontba, Szent Pált pedig a földön fekve?”. „Mert csak” – felelt Caravaggio. „A ló talán Isten?” – folytatta a kötözködést a megrendelő, mire a festő így vágott vissza:

„Nem, de Isten ege alatt áll!”

Két vitatott Caravaggio-festmény: a Mária halála (balra) és a Szent Pál megtérése a damaszkuszi úton (jobbra)
Két vitatott Caravaggio-festmény: a Mária halála (balra) és a Szent Pál megtérése a damaszkuszi úton (jobbra)wikimedia commons

Festményeinél csak botrányai számosabbak

Az ehhez hasonló viták és problémák ellenére Caravaggio népszerűsége töretlen maradt, és megrendeléseknek sem látta szűkét. Rendkívül termékeny festő volt – már amikor épp a művészettel foglalkozott. Korabeli feljegyzések szerint ugyanis egyre-másra utcai verekedésekbe és botrányokba keveredett. Talán nincs még egy középkori festő, akiről annyi bírósági feljegyzés maradt volna fönn, mint Caravaggióról.

Kihágásainak fennmaradt listája nem rövid:

  • 1600. november 28-án egy bunkósbottal megverte a nemesi származású Girolamo Stampa da Montepulcianót, aki ráadásul a bíboros vendége volt. A Tor di Nona-i börtönbe került.
  • 1603-ban egy másik festő, Giovanni Baglione becsmérléséért tartóztatták le, akiről tanítványaival sértő verseket költött.
  • 1604 májusa és októbere között többször került a hatóságok elé tiltott fegyverviselés és a városőrök sértegetése miatt.
  • Ugyanebben az évben amiatt is meggyűlt a baja a rendfenntartókkal, mert egy tányér articsókát vágott egy kocsmai felszolgáló arcába.
  • 1605-ben Genovába kellett menekülnie, miután július 29-én karddal megsebesítette Mariano Pasqualone di Accumoli közjegyzőt, akivel vitába keveredett modellje és szeretője, Lena kapcsán.
  • Miután patrónusai elsimították az esetet, visszatért Rómába, ahol beperelte a főbérlője, Prudenzia Bruni, mert nem fizette a lakbért. Caravaggio válaszul éjszaka kővel bedobta az asszony ablakát, ami újabb pert eredményezett.
  • 1605 novemberében kórházba került, mert saját elmondása szerint esés közben megsértette magát kardjával. Egyesek szerint valójában párbajozhatott.
Az Emmausi vacsora nem sokkal azelőtt készülhetett, hogy menekülnie kellett
Az Emmausi vacsora nem sokkal azelőtt készülhetett, hogy menekülnie kellettwikimedia commons

Végleg el kellett hagynia Caravaggiónak Rómát

A legnagyobb – és a későbbiek szempontjából végzetes – botrány 1606-ban történt, amikor vitába keveredett egy gazdag família kétes életvitelű tagjával, Ranuccio Tomassonival. A nézeteltérés okáról nincs egyetértés a történészek között, annyi azonban bizonyos, hogy nem ez volt az első verekedés kettejük között. Ám ezúttal elfajultak a dolgok, és Ranuccio Tomassoni tisztázatlan körülmények között meghalt. Egyes források szerint egy ismert prostituált, Fillide Melandroni miatti féltékenység volt az ok – a nőt, aki gyakran állt modell Caravaggionak, Ranuccio Tomassoni futtatta. Más források szerencsejáték-tartozást, esetleg egy pallacorda-játszmát (valamelyest a teniszre hasonlító labdajáték) neveznek meg indoknak. Abban azonban teljes az egyetértés, hogy az emberölés nem volt szándékos.

Ez a féltékenységen alapuló elmélettel nehezen összeegyeztethető, hiszen ezen teória szerint Caravaggio kasztrálni akarta Tomassonit, és a beavatkozás során történt a „baleset”.

A jómódú és befolyásos Tomassoni-család dühétől patrónusai sem tudták megóvni Caravaggiót: nemcsak halálos ítéletet mondtak ki rá, de a bíróság azt is leszögezte, hogy a fejvesztést bárki törvényesen végrehajthatja. A festőnek menekülnie kellett.

Az irgalmasság cselekedete (balra) és a Dávid Góliát fejével (jobbra) – utóbbin Caravaggio saját arcvonásait festette a levágott fejre
Az irgalmasság cselekedete (balra) és a Dávid Góliát fejével (jobbra) – utóbbin Caravaggio saját arcvonásait festette a levágott fejrewikimedia commons

Először Nápolyba utazott, ahol a Colonna-család garantálta biztonságát – az apja halála utáni években anyja tovább ápolta a kapcsolatot a befolyásos famíliával, amely így patrónusa és védelmezője volt a festőnek. (Itt is bőven kapott megbízásokat – ekkor készült Az irgalmasság cselekedete, talán legkomplexebb alkotása.) Ám Caravaggiónak nem volt sokáig maradása: vissza akart térni Rómába, ezért Máltára ment, ahol egy rövid időre

belépett a Jeruzsálemi Szent János Ispotályos Rendbe (a máltai lovagrend elődje) annak reményében, hogy segítségükkel pápai kegyelmet nyerhet.

Természetének azonban nem tudott parancsolni: miután megfestette a Keresztelő Szent János lefejezését, verekedésbe keveredett. Lecsukták és kizárták a lovagrendből is – épphogy sikerült elmenekülnie a szigetről.

Egy rövid Szicíliai kitérő – újabb remek festmények (például a Szent Lucia temetése) és újabb verekedések – után, 1609-ben visszatért Nápolyba. Megérkezése után nem sokkal négy fegyveres megtámadta az utcán; a festő arcán súlyos vágást ejtettek, amelyből hosszú időn keresztül tartott a felépülés.

Még olyan hírek is elterjedtek, hogy meghalt.

Caravaggio utolsó festménye, a Szent Orsolya mártíromsága
Caravaggio utolsó festménye, a Szent Orsolya mártíromságaHeritage Images / Getty Images Hungary

Ráfestette magát utolsó festményére

1610-ben bízta meg Marcantonio Doria, egy genovai nemes azzal, hogy mostohalányának a Szent Orsolya-rendbe lépésének alkalmából fesse meg a szent mártírhalálát. Mai szemmel nézve

Caravaggio utolsó alkotása vészjóslóan előrevetíti a művész halálát.

Saját magát is ráfestette a képre (ez egyébként szokása volt), ahogy a szent válla fölött fájdalmas és megrökönyödött tanúja az eseményeknek. A festmény befejezését azonban kissé elsiette: a lakk száradását a napon akarta gyorsítani, amitől a festmény károsodott. (Az alkotás felújítását nemrég fejezték be – a röntgenes képalkotó eljárások segítségével korábban elveszettnek hitt részletek is láthatóvá váltak.)

Caravaggio sietsége érthető: hírt kapott arról, hogy komoly esélye van kegyelmet kapni V. Pál pápától. Ezért Rómába indult, ám csak Porto Ercoléig jutott – 40 kilométerre az örök várostól súlyos láz döntötte le lábáról, amelyből már nem épült föl. A láznak köze lehetett ahhoz a fertőzéshez, amelyet a nápolyi támadás után kapott. Napra pontosan egy hónappal azután halt meg, 1610. július 18-án, hogy utolsó festménye, a Szent Orsolya mártíromsága megérkezett megbízójához Genovába.

Caravaggio a legtöbbször utcalányokról mintázta nőalakjait, Anselm Feuerbachnak szerelmei voltak múzsái. 

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek