Ilyen egyszerűen elkerülheted, hogy a rizs megemelje a vércukorszinted

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A vércukorszint gyors megemelkedése a legtöbb esetben nagyon nem kívánt mellékhatása bűnös fogásainknak, hiszen miután megtörtént, egyszer csak a vércukor lezuhan, és mi elkezdünk vágyakozni a fagyikákra, kekszekre és harmadik tortaszeletekre. Ezért is remek hír, hogy az egyébként viszonylag magas glikémiás indexsszel rendelkező rizzsel kapcsolatban kiderült, hogyan lehet belőle egy kicsit lassabban felszívódó köret.

Azért írunk ennyit a rizsről, mert mellettünk olvasóinkat is érdekli: népszerű, gyorsan összedobható köret, ami még desszertek készítésére is alkalmas. Ha már megtudtad, hogyan kell szakszerűen elkészíteni, miként lesz az állaga tökéletes, és mik a profik módszerei arra, hogy összedobják, itt az ideje annak, hogy megtudd, mitől lesz egy kicsit jobb a szervezetednek, mint korábban. 

Nem szükségszerűen hintáztatja a vércukorszinted

Egy új tanulmány szerint a rizs hűtése csökkentheti az étkezés utáni vércukorszintugrásokat. Az újramelegített rizs fogyasztása a frissen főzött helyett ugyanis lassíthatja a vércukorszint emelkedését. 

A Nutrition and Diabetes című folyóiratban április 16-án megjelent tanulmány szerint a Poznani Orvostudományi Egyetem lengyel kutatóinak csoportja 32 cukorbeteget vizsgált, összehasonlítva a vércukorszintjüket két különböző tesztétkezés elvégzése után. 

Ő is szereti.
Fotó: Annashou / Getty Images Hungary

Az egyik fogás hosszú szemű fehér rizs volt, szakszerűen elkészítve, és azonnal tálalva. A másik egy ugyanekkora adag rizs volt, de hűtőben 24 órán át hűlni hagyták, majd felmelegítették, és tálalták.

A kutatók végül úgy találták, hogy amikor a résztvevők hűtött rizst ettek, vércukorszintjük lényegesen stabilabb volt, összességében kevésbé emelkedett, és rövidebb idő alatt érte el a csúcsot, mint amikor friss rizst ettek. 

Az eredmények azt sugallják, hogy a lehűtött szénhidrátok, például a rizs segíthet a vércukorszint szabályozásában, a kutatók szerint egy speciális szénhidráttípusnak, az úgynevezett rezisztens keményítőnek köszönhetően. A vizsgálatban szereplő rizs hűtött része lényegesen többet tartalmazott a rezisztens keményítőből, mint a frissen főtt.

A bizonyítékok arra utalnak, hogy a rezisztens keményítő lassabban emésztődik. Ennek eredményeként segíthet kiegyensúlyozni más szénhidrátok felszívódását, hogy egyensúlyba hozza a vércukorszintet, hasonlóan a rostokhoz. 

Más források is ugyanezt igazolják

Noha a tanulmány nem annyira széles körű, és egy meghatározott populációra összpontosít, a korábbi kutatások alátámasztják azt az elképzelést, hogy a szénhidrátban gazdag élelmiszerek hűtése megváltoztathatja azok felszívódását. Egy hasonló, 2015-ös vizsgálat, amelyet cukorbetegségben nem szenvedő embereken végeztek, hasonló eredményeket mutatott: a hűtött rizs kevésbé okozta a vércukorszint emelkedését. 

Egy bento boxban mutat a legjobban
Fotó: sevendeman / Getty Images Hungary

A szakértők szerint a hűtött szénhidrátokból származó rezisztens keményítőnek más előnyei is vannak, például szabályozza az étvágyat, megakadályozza az energiacsökkenést, vagy akár a fogyásban is segít.

Idézőjel ikon

„Ha az emberek fogyni szeretnének, és a vércukorszintjük kiegyenlítésére törekszenek közben, akkor hasznos lehet, ha megpróbálnak rezisztens keményítőt fogyasztani”

– foglalta össze a szakértők javaslatait Rhiannon Lambert táplálkozási szakértő.

Szabó Eszter
Szabó Eszter
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.