Szabadulj meg a székrekedéstől. Segítünk!

Rengetegen vagyunk, akik az utóbbi hónapokban sokkal kevésbé figyelnek a táplálkozásukra. A feldolgozott élelmiszerek túlzott fogyasztásának azonban – azzal együtt, hogy időt spórolunk – negatív hatásai is lehetnek.

Ilyen például a székrekedés. A feldolgozott élelmiszerek általában kevés rostot tartalmaznak, ez pedig nagyban hozzájárul a székrekedés kialakulásához. De nézzük, mi mindent tehetsz ez ellen?

#1 Fogyassz több rostot

A gyümölcsökben, zöldségekben és hüvelyesekben megtalálható rostok csodát tesznek az emésztőrendszerrel! Az oldható (például a babból, áfonyából és zabból származó) rostok stimulálják a bélműködést, míg az oldhatatlan (például teljes kiőrlésű gabonából kinyerhető) rostok eredeti formájukban haladnak át a szervezetünkön, segítve a széklet átjutását a vastagbélen.

Átlagosan napi 20-25 gramm rostra van szükségünk. Oldhatatlan rostot tartalmaznak például a teljes kiőrlésű termékek, a kuszkusz, a korpa, a sárgarépa és az uborka. Vízben oldódó rostban gazdag például az alma, a puha húsú gyümölcsök, a zab, a borsó, a bab, a csonthéjasok. Dr. Judy Nee, a Harvard orvosa szerint a puffadás gyakori következménye a megnövekedett rostfogyasztásnak, ezért érdemes fokozatosan hozzászoktatni a szervezetünket a nagyobb rostbevitelhez, és emellett elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztása is. Ha az első pár napban még nem tapasztalsz javulást, ne add fel, akár egy-két hétbe is beletelhet, mire a rostfogyasztás hatásai érzékelhetőek lesznek.

#2 Mozogj rendszeresen

A testmozgás kulcsfontosságú része a székrekedés elleni küzdelemnek, a külső mozgás ugyanis növeli a belső mozgást is. Ehhez pedig megválaszthatod a hozzád leginkább közel álló mozgásformát, legyen szó gyaloglásról, kocogásról, úszásról vagy kerékpározásról.

Ha korábban nem végeztél semmilyen testmozgást, kezdd az alapoknál: kezdetben iktass be pár perc tempós sétát a napodba, majd fokozatosan növeld az időtartamát legalább napi 30 percre.

Semmi szükség arra, hogy együtt élj a panaszaiddal
Semmi szükség arra, hogy együtt élj a panaszaiddalFotó: PeopleImages / Getty Images Hungary

#3 Fogyassz kellő mennyiségű folyadékot

A folyadék, különösen a víz fogyasztása elősegíti az emésztést. Az elfogyasztott folyadék jelentős része felszívódik a vékonybélben, a vastagbélbe jutó maradék pedig egyfajta kenőanyagként funkcionál. A víz a székletet is lágyítja, ezzel könnyítve annak haladását.

Örökös téma, hogy mennyi folyadékra van szüksége a szervezetünknek. Egy egészséges felnőttnek általában elég napi 3-6 pohár is, de ez egyénenként változik. Érdemes fejben tartani, hogy a gyümölcsök és a zöldségek is tartalmaznak valamennyi vizet, ami növeli a napi folyadékfogyasztást.

#4 Próbáld ki a táplálékkiegészítőket

Előfordul, hogy az életmódváltás nem elegendő a székrekedés megszüntetéséhez. Ilyenkor érdemes egyeztetni egy szakemberrel, hogy milyen étrendkiegészítő segíthet. A legtöbb ilyen tabletta rostban gazdag, ezért szedésük esetén figyelni kell a megfelelő folyadékfogyasztásra is.

A cikk az ajánló után folytatódik

A KEVESEBB TÖBB. A MENTES JOBB. – MEGJELENT MENTES ANYU SZAKÁCSKÖNYVE

 

„Mentesen táplálkozó családnak főzni nagy kihívás. Ezt a lányaim mellett megtanultam. Ebbe a kötetbe olyan recepteket válogattam, amelyekből akár többhetes menü is összeállítható, gyorsan elkészíthető, így bőven jut idő a családra is. A könyvvel elsősorban a sorstárs mentes anyukák életét szeretném megkönnyíteni, de mindenki sok hasznos ötletet meríthet belőle."

Nemes Dóra újságíró, a Dívány szerzője, a Mentes Anyu megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Mentes receptekkel először „csak” meggyőződésből kísérletezett, majd a családban felbukkanó inzulinrezisztencia és gluténérzékenység óta kötelezően és elszántan foglalkozik.

Mentes Anyu szakácskönyve ide kattintva már rendelhető!

Promóció

Vannak esetek, amikor a magnézium hozza a megoldást, amely fokozza a vastagbél mozgását. De azért mielőtt bevásárolnál mindenféle magnéziumkiegészítőből, mindenképp konzultálj az orvosoddal, mert komoly mellékhatásokat okozhat.

#5 Vannak vény nélkül kapható gyógyszerek is

Ha minden módszer kudarcot vallott, érdemes betérni egy gyógyszertárba. Vannak ugyanis olyan hashajtók, amelyek a rostokhoz hasonló hatást fejtenek ki a bélrendszerben. Bánj óvatosan ezzel a megoldással, mert vannak olyanok köztük, amelyekhez egy idő után hozzászokik az ember szervezete.

És ha semmi sem segít?

Ha semmi sem jött be, mindenképp fordulj orvoshoz. Lehet, hogy már a háziorvosod is segít, de benne van a pakliban, hogy továbbirányít egy gasztroenterológushoz, hogy kiderüljön, mi okozza a székrekedést. Ő ennek tudatában célzottabb kezelést fog tudni ajánlani.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.