Közismert, mennyire fontos, hogy mindig kialudd magad és zavartalan legyen az álmod. Az alváshiány többek között az immunrendszert is gyengíti, lelki zavarokhoz vezethet, és pluszkilókkal is könnyen gyarapíthat. Amerikai kutatók most az utóbbit bizonyították.

A Pennsylvaniai Állami Egyetem munkatársai 15 egészséges, huszonéves férfi alanytól vonták meg az alvás lehetőségét – négy éjszakán keresztül csupán öt-öt órányi szundítást engedélyeztek nekik, amit tízórás alvással pótolhattak a következő éjszaka. Az eredmények azt mutatják, hogy az alváshiány hosszú távon növeli az elhízás és a szívbetegség esélyét – számol be a tanulmányról a Healthline.

Belezavar a zsíranyagcserébe

A kutatók úgy találták, az alváshiány hozzájárul a zsíranyagcsere-zavarok kialakulásához. Az ún. trigliceridek (más néven neutrális zsírok) a táplálkozással szervezetünkbe kerülő zsírok legfőbb alkotóelemei. Szerepük, hogy energiával lássák el a szervezetet, azonban ha túlzott mennyiségben fogyasztunk belőlük (például gyorsételek és más koleszterinbombák formájában), a felesleg nem szívódik fel, hanem a vérben elraktározódva rögöket képez, ily módon elősegíti a szív- és érrendszeri problémák kialakulását.

A kísérlet ideje alatt az alvásmegvonás következtében megnőtt az alanyok trigliceridszintje. A tudósok szerint ez egyértelműen bizonyítja, hogy az alváshiány hosszú távon elhízáshoz vezet, illetve növeli a világszerte vezető haláloknak számító szívproblémák kockázatát. A kutatás az alvászavarok más negatív hatásaira is rávilágított, például a stresszel kapcsolatos összefüggésekre. A probléma könnyen ördögi körré válik: a rendszeres stressz rontja az alvást, a rossz alvás pedig csak még inkább fokozza a napközben, például a munkahelyen tapasztalt szorongást és nyomást.

Az alváshiány elhízáshoz vezet
Az alváshiány elhízáshoz vezetFotó: AntonioGuillem / Getty Images Hungary

Testileg és lelkileg is kikészít az alváshiány

Más tanulmányok is foglalkoztak az alváshiány szervezetre gyakorolt negatív hatásaival. Az indianai Ball Állami Egyetem munkatársai szerint az utóbbi időben népbetegséggé vált az alvászavar, és ez a helyzet évről évre rosszabbodik. Egyre többen panaszkodnak kialvatlanságról, és ez különösen az olyan szakmákban dolgozók esetében nagy probléma, mint a rendőrök, járművezetők, pilóták és az orvosok – magyarázza dr. Jagdish Khubchandani egészségtudományi szakember, a kutatás vezetője.

Konkrét magyarázatot nem találtak még arra, hogy miért növekszik ilyen nagymértékben az alvásproblémákkal diagnosztizált személyek száma, viszont azt javasolják a munkáltatóknak, igyekezzenek biztosítani, hogy alkalmazottjaik megfelelően kipihenhessék magukat. Az alváshiány rossz közérzetet okoz, és hosszú távon depresszió, szorongás, paranoia, sőt akár még hallucinációs tünetek kialakulásához is vezethet. Gyerekek esetében a tartós kialvatlanság figyelemhiányos hiperaktív viselkedésben is megmutatkozhat. A testi tünetek között nemcsak az elhízás, de a 2-es típusú cukorbetegség, a magas vérnyomás, a nemi vágy csökkenése és a korai elhalálozás nagyobb kockázata is szerepel.

A képernyők is hibásak

Nemcsak az alvás mennyisége, de a minősége is számít. Fontos, hogy olyan környezetben hajtsd álomra a fejed, amelyben garantált a nyugodt, biztonságos alvás. Napjainkban a legnagyobb problémát az okostelefonok, a számítógép és a tévé okozzák – magyarázza dr. Shanon Makekeau, a honolului Kaiser Permanente Hawaii klinika alvásgyógyászati vezetője. A képernyők által kibocsátott kék fény megzavarja az alvási ciklust irányító hormon termelődését, ezért gátolja a gyors és könnyű elalvást. Érdemes lefekvés előtt ideálisan két, de legalább egy órával hanyagolni a különböző kütyüket és a képernyők bámulását.

Mustra