Az evés nem jó megoldás a stresszre, tudunk jobbat!

Sokan az evésbe menekülnek a mindennapi stressz elől, ami hosszú távon elhízáshoz és komolyabb egészségi problémák kialakulásához vezet. Néhány hasznos tipp, hogyan kerülheted el a stresszevést.

Az állandó rohanás, a rumlis munkaügyek és magánéleti problémák, a túlfeszített órák mind-mind állandó nyomásnak teszik ki az embert, nem véletlen, hogy napjainkban a stressz világszerte népbetegségnek számít. A feszültséget, a gondokat és megrázkódtatásokat sokan evéssel próbálják feledni. A gyakori túlevés és a zsíros ételek habzsolása viszont súlyos betegségekhez vezet, ezért jobb, ha nem engedsz a csábításnak. Dr. Fatima Cody Stanford, a Harvard Orvosi Karának elhízásszakértője ehhez nyújt néhány hasznos tanácsot.

Testedzés és alvás

Stressz hatására a szervezet kortizolszintje megemelkedik. Ez a mellékvesében termelődő hormon segít a szervezetnek átvészelni a stresszhelyzetet, viszont fokozza az éhségérzetet, növeli a gyulladásos tünetek kifejlődésének esélyét, és arra ösztönzi a tested, hogy zsírt halmozzon fel has- és deréktájon. A stressz emellett gyakran alvásproblémákat is okoz – sokszor előfordul, hogy az éjszaka közepén felriadsz, ilyenkor pedig gyakran a hűtőszekrény az első úti cél.

Így kerüld el a stresszevést
Így kerüld el a stresszevéstFotó: John M Lund Photography Inc / Getty Images Hungary

A stressz kezelésének kiváló módszere a rendszeres testmozgás, az edzés ugyanis csökkenti a szervezet kortizolszintjét. A legjobb, ha olyan edzésfajtát választasz, amit szívesen csinálsz, így nem kell folyton erőlködnöd, hogy rávedd magad a mozgásra. Van, akinek a jóga jön be, mások a keményebb edzéseket részesítik előnyben – de az is lehet, hogy épp a kettő kombinációja az ideális számodra.

Fontos a rendszeres és megfelelő mennyiségű – minimum napi nyolcórás – alvás. Ahhoz, hogy nyugodtan aludj, elengedhetetlen a megfelelő, nyugodt alvókörnyezet. Legalább egy órával lefekvés előtt kapcsold ki a mobiltelefonod, a tévét, minden egyéb mesterséges fény- és zajforrást a közeledben. Az okostelefonok és más digitális eszközök által kibocsátott kék fény is ronthatja az alvás minőségét.

A stresszhelyzetekre fel lehet készülni

Szintén fontos a pozitív hozzáállás. A stressz gyakori kiváltó oka az állandó pesszimizmus és aggódás. Próbáld meglátni a jó dolgokat a munkádban és a munkán kívüli életedben, ne folyamatosan a rossz dolgokon rágódj. Mindenki másként kezeli a stresszt, vannak, akik jobban bírják, mások könnyebben beleroppannak. Különböző technikák segítségével megtanulhatod, hogyan birkózz meg sikeresebben a rád nehezedő nyomással.

Mindig készülj fel a stresszhelyzetekre és a problémásabb időszakokra. Ha például tudod, hogy a következő hónapban a szokásosnál komolyabb megterhelés fog érni, ezért nagyobb valószínűséggel fanyalodsz majd rá a gyorskajára, dolgozz ki egy tervet, amellyel megakadályozhatod a negatív hatásokat. Például iktass be néhány edzést a napirendedbe, állíts össze egy egészséges étrendet, majd következetesen ragaszkodj hozzá.

Ha úgy érzed, túlságosan összeroppant a stressz, képtelen vagy megbirkózni a lelki problémákkal, érdemes szakember segítségét kérned. Az elhízás kezelésében szintén sokat segíthet a dietetikus vagy egy orvos, aki szakértő a témában.

Mustra