Fogynál? Az orvosok elmondják, hogy ne csináld!

Az egyik leggyakoribb újévi fogadalom a fogyás. Fogyni legtöbbször a külsőnk miatt szeretnénk, a lehető leggyorsabban és legkevesebb ráfordítással.

Hiszünk a csodamódszerekben, trendi diétákban, és nem törődünk azok egészségügyi következményeivel. És kire hallgatunk, ha fogyásról van szó? Celebekre, modellekre, fitneszedzőkre, színészekre és még sorolhatnánk. Csak az orvosokra nem, pedig ők azok, akik ismerik a testünk működését, ezért tudják, hogy mitől tudunk valóban lefogyni. A hajtás után elolvashatod, hogy milyen hibákat követünk el leggyakrabban az álomsúly elérése érdekében.

1. Csodadiétákban keresed a megoldást

Fogyasztószerekkel és csodamódszerekkel próbálkozol, amik gyors eredményt ígérnek, az egészségeddel pedig egyáltalán nem foglalkozol. Ezzel többet ártasz, mint használsz. „A rossz fogyókúrától a szervezeted legyengül, rosszabb állapotba kerül az anyagcseréd. Ha sikerül is fogyni, biztos nem egészségesen, és általában több kiló kúszik vissza, mint amennyi lement. A pszichés kudarcélmény is jelentős” – magyarázza dr. Farkas Kitti, a Rózsakert Medical Center munkatársa.

2. Celebekre hallgatsz

Előbb hiszel véleményvezéreknek, celebeknek, színésznőnknek, minthogy megkérdezz egy valóban kompetens szakembert, egy orvost? Orvosi szaktudásra azért jó alapozni, mert a szakember ismeri a test működését, tudja, mitől fogy, és mi, milyen hatással van rá, nem ajánl olyan módszert, ami káros az egészségre.

3. A szénhidrát ellenség

„Nagy hiba, ha azt gondolod, hogy bizonyos tápanyagokat meg kell vonnod magadtól” – figyelmeztet dr. Farkas Kitti. „Se a szénhidrát, se a fehérje, se a zsír nem ellenség. A szervezetednek mindegyikre szüksége van. Még akkor is, ha az aktuális trendek éppen közellenségnek állítják be valamelyiket. Mostanában épp a szénhidrátot, korábban a zsírt. A proteinre szükséged van az izmaid miatt, a szénhidrátból meríted az energiát, ettől működik az agyad, a zsír pedig a vitaminok felszívódását, hormontermelést és az idegrendszer működését segíti.”

Mi az igazi ellenség?
Mi az igazi ellenség?Fotó: Shutterstock

4. Lecseréled a cukrot édesítőre

Az édesítőszereket elsősorban az alapján csoportosítjuk, hogy csak az édes ízt szolgáltatják, vagy van kalóriatartalmuk is. Legfontosabb mellékhatásuk a puffadás, ennek a hátterében a legújabb kutatások szerint a bélrendszerünkben élő hasznos baktériumok pusztulása vagy kóros összetétele is állhat, sokaknak ezért is okoznak hasmenést az édesítőszerek. Másrészt, nem teljesen ismert módon, az édesítők az agyi központok befolyásolásán keresztül a nap végén kevésbé fogyasztó hatásúak, mint az elvárt lenne. A „zero” jelöléssel ellátott üdítők rendszeres fogyasztása a vízhez képest például kevesebb zsír bontását teszik lehetővé  – hívja fel a figyelmet dr. Bajnok Éva, a Duna Medical Center szakorvosa.

5. Diétás=egészséges

Kutatások szerint az egészségesnek gondolt ételekből többet fogyasztunk a szükségesnél. Azzal hitegeted magad, ha „diétás” termékeket választasz, azzal jót teszel magadnak? Ez nem igaz. „A szervezetednek valódi, tápanyagokban gazdag ételekre és változatos étrendre van szüksége” – magyarázza dr. Bajnok Éva obezitológus. „A diétásnak meghirdetett ételek többsége egyébként nem is az, sokszor például szénhidrát helyett nagyobb mennyiségű zsírt tartalmaz” – teszi hozzá.

És ez nem minden, az egészségesnek mondott éltelek nem segítik elő jobban testünk működését, ha abból feleslegesen viszünk be a szervezetünkbe, legyen az vitamin, gyümölcs vagy fehérje. Könnyű „túlenni” magunkat merő jó szándékból is. Ki hinné például, hogy a reggelente pluszban elfogyasztott gyümölcslé miatt pár év alatt akár 4-5 kilót is felszedhetünk? Természetesen lehet narancslevet inni, de tudnunk kell, hogy az ajánlott napi szénhidrátmennyiségbe ez hogyan kalkulálható be.

6. Mindenmentes=diétás és egészséges

Gluténmentes, laktózmentes, tojásmentes stb. Ezeket az ételeket azoknak találták ki, akik érzékenyek vagy allergiásak valamelyik összetevőre. Ha te nem vagy, mégis megvonod magadtól, az hiányállapotok kialakulásához vezethet” – mondja dr. Bajnok Éva.

7. Annak hiszel, amit a mérleg mutat

„Fogyni zsírból kell” – világít rá dr. Farkas Kitti. „Attól, hogy a mérleg kevesebbet mutat, még nem biztos, hogy megfelelően sikerült lefogynod. Ha koplaltatod magad, azzal izomból fogsz, amitől a mérleg ugyan kevesebbet mutat, de a szervezeted legyengül.”

Vigyázat, hazudhat!
Vigyázat, hazudhat!Fotó: Shutterstock

8. Jó a BMI-m, nem kell sportolnom

Mivel a testtömeget többféle szövet összessége adja (pl. víz, izom, csont, zsír), ezért ezek aránya mutatja meg legjobban, hogy kell-e fogynunk vagy életmódot váltanunk. Egy egyszerű, fájdalommentes vizsgálat során választ kapunk az izom- és zsírszövetünk mennyiségéről, a zsírszövet eloszlásáról, de láthatjuk a csontjaink ásványianyag-tartalmát és a csontritkulásunk mértékét is. Ma ez a világon a legmodernebb és leginkább elfogadott testösszetétel-mérés, ami sokkal pontosabb képet ad állapotunkról, mint a BMI. Állapotfelmérések kimutatták, hogy az egyforma BMI-vel rendelkező edzett túlsúlyosak kevésbé vannak kitéve bizonyos betegségeknek, mint az edzetlen soványak.

9. Csak a külső miatt csinálod

Dr. Bajnok Éva obezitológus szerint az ideális testsúly nem csak a külsőről szól. „A túlsúly leadása, ha egészségesen csinálod, sokat javít az egészségi állapoton is: csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések, a cukorbetegség, magas vérnyomás és bizonyos daganatos betegségek kockázatát. Ha leadod a felesleget, jobban alszol, energikusabb leszel, jobban megy a mozgás, az önbizalomnak is jót tesz.”

10. A 800-1000 kcal-s diéta gyors és eredményes

Az ünnepek alatt mindenki sokat eszik, ezt nehéz elkerülni. Ha ezek után drasztikusan csökkentjük a bevitt energiamennyiséget, a szervezetünk anyagcseréje 2 hét után lelassul, általános közérzetünk romlik, koncentrációs és állóképességünk csökken, immunrendszerünk védtelenebbé válik. A nehezen leadott kilók aztán a normál, diétamentes időszak végével rövid idő alatt visszajönnek, általában többen (jojóhatás). Nem jól megválasztott diéta esetén izomsorvadás, idegrendszeri és bőrtünetek, puffadás léphet fel, és gyakori a vas és a B12-vitamin hiánya is. Egy drasztikus diéta első néhány napja is nagyon kellemetlen lehet, mivel nem biztos, hogy ezt az ember január első heteiben jól tolerálja, jobb észszerűen elkezdeni, heti félkilós fogyással kalkulálni. Ebben tud a dietetikus, obezitológus segíteni.

11. Egy hét alatt 10 kg

Gyors fejszámolás után bárki beláthatja, ilyen mértékű fogyás nem lehet egészséges. Ha szeretnénk 1 kg zsírtól megszabadulni, 7000 kcal energiát kell felhasználnunk. Ha 7 nap alatt 10 kg leadása a cél, akkor napi 10 000 kcal-t kell felhasználnunk. Ez például úgy lehetséges, ha egy 40 éves, 170 cm magas és 90 kg-os nő semmit nem eszik, és 9,5 órát fut a lépcsőn felfelé naponta, egy héten át. 

+1. Kismamaként nem foglalkozol a felszedett pluszkilókkal

„Várandósság alatt az ideális súlygyarapodás nem ikerterhesség esetén normál testsúlyú nőknek 9-12 kg. Sovány kismamáknál ennél több is belefér, túlsúlyos vagy elhízott várandósoknál viszont minél kevesebb súlygyarapodás ajánlott. Az sem mindegy, hogy mikor következik be a súlynövekedés: az első trimeszterben 0,5-2 kg súlygyarapodás jellemző, ha már ennél több kiló felszalad, annak valószínűleg a túlzott kalóriabevitel az oka, ilyenkor oda kell figyelni az étkezésre a továbbiakban” –figyelmeztet dr. Vass Viktor belgyógyász, diabetológus, endokrinológus. 

Mustra