Téli fáradtság: 4 tipp, hogy könnyebben átvészeld

Reggelente zombiként támolyogsz ki az ágyból, és csak egy vödör kávé társaságában tudod átvészelni a munkaidőt? Segítünk, hogy újra normálisan érezd magad a bőrödben!

Ha azt hiszed, hogy a téli kimerültség csak téged visel meg, akkor nagyot tévedsz. A The Independent szerint a fáradtság az Egyesült Királyságban is a top10 vezető egészségügyi panasz közé tartozik. A jelenség az emberek 97 százalékát érintheti, és 10 százalékuk orvoshoz is fordul miatta. A lap ezért is szedett össze néhány tippet, amivel csillapítható az elgyötörtség érzése.

1. Menj ki a szabadba

A borongós téli időben kevesebb napfényhez jutsz, ami felboríthatja az alvási ritmusod. Ennek az az oka, hogy a kinti sötétség miatt a szervezeted több melatonint termel, így álmosabbnak érzed magad.

Ha eleged van belőle, hogy egyfolytában az álom és az ébrenlét szűk határmezsgyéjén egyensúlyozol, annyit mindenképp megtehetsz, hogy napközben felhúzod a redőnyt és elhúzod a függönyöket, hogy minél több természetes fény érjen. Szintén segíthet, ha legalább egy rövid sétát teszel az ebédidőben: nemcsak az energiaszintedre lesz jótékony hatással, hanem a vérnyomásodra és a hangulatodra is.

Már egy könnyű séta is segíthet, hogy jobban érezd magad
Már egy könnyű séta is segíthet, hogy jobban érezd magadFotó: Shutterstock

2. Aludj okosan

Az bizonyára nem fog meglepetésként érni, hogy ha keveset pihensz, másnap fáradt leszel, de az talán nem teljesen egyértelmű, hogy a túlalvás is képes pokollá tenni a reggeleidet. Hiába szeretnéd hibernálni magad, amikor kint sötét és hideg van, helyette inkább próbáld egészségesebb keretek közé terelni alvási szokásaidat. A lehetőségekhez mérten igyekezz minden nap ugyanabban az időben lefeküdni és felkelni, illetve célozd meg a 8 órás alvási időt.

Szeretnéd, hogy nyugodt legyen az álmod? Rendeld alá a hálószobát a gondtalan pihenésnek, a lefekvés előtti órákban tartózkodj a képernyők fényétől, és esténként felejtsd el a kávét is.

3. Mozogj valamit

Amikor alacsony az energiaszinted, valószínűleg a hátad közepére sem kívánod a spinning biciklit, pedig jobban tennéd, ha megbarátkoznál vele, mert egy reggeli edzés akkora endorfinlöketet adhat, amivel könnyedén átvészelheted az amúgy döcögősen induló napot.

Ha a munkából hazaérve elkeseredett küzdelmet kell folytatnod, hogy ne aludj be azonnal, amint lehuppansz a kanapéra, a késő délutáni testmozgás is átlendíthet a holtponton, ráadásul jobban is fogsz aludni tőle.

Amennyiben kint túl hideg van, vagy egyszerűen nincs kedved a sötétben futni, keress fel egy közeli edzőtermet vagy sportcentrumot. Így egy kicsit közelebb kerülhetsz az ajánlásokhoz, melyek legalább 150 perc mozgást javasolnak hetente.

Nem a kávé a megoldás
Nem a kávé a megoldásFotó: Shutterstock

4. Egyél tápláló ételeket

Ahelyett, hogy újra és újra a kávésbögréhez nyúlnál, turbózd fel az energiaszintedet tápanyagokban gazdag ételekkel. A cukros nasiktól időlegesen jobban érezheted magad, de aztán hirtelen össze fogsz omolni, ezért ne kísértsd velük a sorsot.

Ha reggelente zabkását fogyasztasz, értékes B-vitaminokhoz juthatsz, melyek energiává alakítják az ételt, a lassan felszívódó szénhidrátok pedig segítenek, hogy egy darabig ne kelljen a kajáról fantáziálnod.

Az ebédhez a lazac is kiváló választás. A benne található omega-3 zsírsav gyulladáscsökkentő hatású, sőt az agyad is pengén tartja. A goji bogyó szintén gyógyírt jelenthet gyötrelmeidre: remek tápanyagforrás és energianövelő.

Fáradt vagyok vagy beteg?

A Nemzeti Egészségügyi Szolgálatánál (NHS) azt mondják, a télen tapasztalható kimerültség általában nem valami súlyos dologra utal, habár vannak olyan betegségek – mint például a krónikus fáradtság szindróma – is, amik ténylegesen fáradtságot okoznak. Ha tartósan úgy érzed, hogy jártányi erőd sincs, és emiatt nehezen állsz helyt a mindennapokban, a biztonság kedvéért érdemes lehet felkeresned a háziorvost.

Mustra