Kollagén: nem az örök fiatalság titka, de sokat segít

Régóta tudjuk, hogy a bőrnek és a hajnak is jót tesz a kollagén, de jó az, ha nem csak krém, de táplálékkiegészítő formájában is a szervezetbe jut? Miben van még?

Jó hír, hogy a szakértők szerint a szervezetünk tömve van kollagénnel, ami folyamatosan lebomlik és újratermelődik, a rossz hír viszont az, hogy már 25 éves korunk után elkezd csökkenni a mennyisége, ez pedig nagyban befolyásolja a bőr ráncosodását, és közrejátszik abban is, hogy a test már nem lesz olyan rugalmas, valamint a porcsejtek alapállományának képződése is lelassul. De mit lehet ez ellen tenni azon felül, hogy megállítjuk az időt? Az örök fiatalság titka nem a kollagén lesz, de mindenképpen benne van a koktélban. 

A hidrolizált kollagén az igazi

"A kollagént az emberi szervezet nem képes feldolgozni. Ám az úgynevezett hidrolizált, vagyis előemésztett változata felszívódik" - álltja Szász Máté, a Scitec Magyarország kutató biológusa. Azt azért érdemes tudni, hogy még így sem tud beépülni, de képes csökkenteni a kollagénstruktúra leépülését, magyarul segít, hogy a bőr rugalmas maradjon, és hogy az ízületek is megőrizzék a rugalmasságukat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy visszaforgatja az idő kerekét és eltűnnek a ráncok, ahogyan spárgázni se fogsz tudni csak attól, hogy kollagént iszol, de azért mindenképpen segít, és jelenleg a tudomány a szájon át bevitt kollagén felszívódását tartja a leghatékonyabbnak. 

Feszes bőr, ízületek védelme

"Én azt szoktam mondani, ha egy nő feszes bőrre vágyik, akkor nem árt rendszeresen sportolni. Ha pedig valaki edz, akkor érdemes az ízületeket védeni, vagy ha netán megsérült, akkor ugye regenerálódni kell" - mondja Szász, aki éppen ezekre javasolja a kollagénpor rendszeres fogyasztását, testalkattól függően napi 6-10 mg-ot, de ha valakinél kissé megszalad a kanál, akkor sincs túl nagy baj, mert a kollagént nem lehet túladagolni, persze nem célszerű túlzásba esni, mert a többletet nem is tudja a szervezet hasznosítani. 

Nem csak edzéskor segíthet a kollagén.
Nem csak edzéskor segíthet a kollagén.Fotó: Shutterstock

Mit kell tudni a kollagénről? 

Az emberi szervezetben milliós nagyságrendű fehérjetípus található, az egyik leggyakoribb közülük a kollagén, amit úgy kell elképzelni, mint apró, vékony, drótköteleket az emberi kötőszövetekben. A szakítószilárdsága nagyobb, mint az acéldrótnak! Megtalálható a bőrben, de az inak, a porcok, a csontok, sőt még a szemgolyónk vázát is ez a hatóanyag építi fel, és közel harmincféle kollagénmolekula található meg a szervezetünkben. Közülük az 1-es típus alkotja a bőr, az inak és csontok állományát. Nagyon fontos a C-vitamin megfelelő mennyiségű bevitele, ugyanis enélkül nem termelődik kollagén, érdemes ezért olyan táplálékkiegészítőt választani, amiben ez a kombináció eleve benne van. 

A táplálékiegészítőn kívül miben van kollagén? 

"Fogyasszunk olyan tápanyagokat, amelyek antioxidánsban gazdagok, rendszeresen együnk gyümölcsöt és zöldséget, igyunk meg naponta egy csésze zöld teát" - javasolja a szakértő kiegészítve azzal, hogy a hal igazi kollagénbomba. A bennük található hatóanyag összetétele megegyezik a szervezetünkben található 1-es típusú kollagénnel. És hogy valóban hatékony-e? Egy újságíró saját szervezetén és ropogós csontjain tesztelte, a tapasztalatairól itt olvashatsz

Mustra