Pihend ki magad: igyál egy kávét és szundíts egyet!

Úgy tűnik, van valami, ami még egy csésze kávénál vagy egy rövid alvásnál is hatékonyabb megoldás, ha az éberség a cél: a kettő kombinációja!

Az esti alvásra továbbra sem ajánlott kávéval készülődni, egy rövid kis szundiból viszont pont, hogy egy kávéval fogod tudni kihozni a maximumot a Vox szerint. Feltéve, hogy képes vagy néhány percen belül elaludni.

Alvás! Most!

Ha nem sikerül… hát legalább kávéztál egy jót. A koffein felszívódása nagyjából 20 percet vesz igénybe: ezt a 20 percet kéne tudattalan állapotban töltenünk, ha kirobbanó formában, tettre készen szeretnénk kiugrani az ágyból.

A módszer azért kifejezetten hatékony, mert a nap folyamán szép lassan felhalmozódó melléktermékek egyikét, az adenozint eltakarítja az útból egy rövid szundi, ami megkönnyíti az adenozin molekulák helyét elfoglaló koffein dolgát. A koffein ugyanis hasonlóan fest, mint a fáradtságot okozó nukleozid, aminek következtében képes csatlakozni az adenozin-receptorokhoz. Az alvás tehát a versenyhelyzetet is megszünteti: nem kell az adenozinnal harcolnia a koffeinnek.

A bizonyíték

A kávéval kombinált szundikálás hatását megvizsgáló kutatások során a csak kávézó, illetve a csak szundikáló résztvevőknél is jobban szerepeltek a két módszer előnyeit kombináló tesztalanyok. Ezt egy vezetést szimuláló program segítségével tesztelték le: a kávé és a szunyókálás jótékony hatását egyaránt kihasználó résztvevők kevesebbet hibáztak és éberebbnek is érezték magukat.

Kevésbé hatékony ugyan, de tulajdonképpen akkor működik a módszer, ha nem tud elaludni valaki, és csak félálomban szendereg a rövid pihenő alatt.

Blogmustra