Aludj hétvégén, élj tovább!

Nem csak az egészségügyi problémák, a korai halálozás kockázatának csökkentésében is segíthet.

Azoknál a fiataloknál és középkorú felnőtteknél, akik öt óránál kevesebbet alszanak éjszaka, nagyobb az esély a korai elhalálozásra, mint azoknál, akik hétvégén bepótolják a hétköznap elmaradt nagy alvásokat, és szundítanak egy jót - írja a Science Alert egy friss tanulmány alapján. A képlet azonban sajnos mégsem ilyen egyszerű.

A hétvége a nagy alvásoké

Ez arra enged következtetni, hogy az extra hétvégi alvás ellensúlyoz minden alvásmegvonást, amit a testünknek addig el kellett szenvednie. A stockholmi egyetem professzora, Torbjörn Åkerstedt szerint ez jó néhány érdekes lehetőséget nyit meg előttünk. "Feltételezzük, hogy a hétvégi alvásra tekinthetünk felzárkóztató alvásként" - mondta a The Guardiannek.

Rengeteg tanulmány készült már az alvás egészségre gyakorolt hatásáról, de jóval kevesebb figyelmet kapott a hétköznapok és a hétvégék közötti különbség, ezért ebben az új, a Journal of Sleep Research-ben megjelent tanulmányban a kutatók erre a kérdésre fektették a hangsúlyt.

shutterstock 96006176

Összesen 38.015 embert vizsgáltak, akik hétköznapokra és hétvégékre bontott időintervallumokban beszámoltak alvási szokásaikról az elemzés kedvéért. A pontosabb eredmények érdekében figyelembe vették a nemeket, a testtömegindexet, a fizikai aktivitást, az alkoholfogyasztást és a dohányzást is.

Azok a 65 év alattiak, akik naponta kevesebb, mint öt órát alszanak, 65%-kal magasabb arányban haltak meg, mint azok, akik naponta legalább hat vagy hét órát aludtak. Ezek az eredmények az elmúlt 13 év halálesteinek nyomon követésén alapulnak. Bár azt fontos megjegyezni, hogy az alvási szokásokat csak a periódus elején mérték a kutatók.

Túl sok vagy túl kevés?

A 65 év felettieknél azonban a halálozás és az alvás közötti kapcsolat már nem volt kimutatható, valószínűleg azért, mert ez a korosztály sokkal könnyebben jut elegendő alváshoz.

Érdekesség még, hogy azoknál, akik több mint kilenc órát alszanak éjszakánként, szintén magasabb a halálozási arány. Valószínűleg azért, mert a sok ágyban töltött idő különböző egészségügyi problémákat idézhet elő a tanulmány írói szerint.

Hamburgerre saláta?

Ahogyan említettük, a tanulmány nem követte az idő múlásával bekövetkező alvási szokások változását, nem képviseli a teljes lakosságot, ráadásul a résztvevők között kevesebb volt a dohányos, mint azt általában várnánk, valószínűleg azért, mert a felmérést eredetileg egy rákos betegekkel foglalkozó szervezetnél végezték.

shutterstock 757097680

Egyesek szerint, bár a tanulmány hasznos, további kutatásokra lenne szükség, mielőtt biztosan állítanánk, hogy a hétvégi alvás bepótolhatja a hétköznapi elmaradásokat.

Michael Grandner az arizonai egyetemről például, igaz nem vett részt a kutatásban, szkeptikus a tanulmány eredményeivel szemben. A The Washington Postnak úgy érzékeltette a problémát, hogy a több hamburger elfogyasztása után magunkhoz vett saláta kétségtelenül egészséges, de nem tudja visszafordítani a burger negatív hatásait.

A legjobb tanácsunk az, hogy tapasztald ki, mennyi alvásra van szüksége a szervezetednek, és ragaszkodj ehhez. (A szakértők hét és kilenc óra közé teszik az ideális időt.) De ha kimerülsz az alváshiánytól, valószínűleg csak a szabadidőben fogod tudni kipihenni magad.

Mustra