Ezért hizlal a stressz

A stressz hatására az étvágyunk is megnő, és úgy tűnik, nem brokkolit és salátát követel ilyenkor a szervezet.

Látszólag kifejezetten egyszerű a dolog: égess el több kalóriát, mint amennyit beviszel a szervezetedbe, és nem fogsz elhízni. Az étvágyunkra azonban számos olyan tényező hatással van, amely megnehezíti az önmegtartóztatást, a stresszel pedig pláne nehéz mit kezdenünk – írja a BBC.

Ördögi kör

A krónikus stressz ugyanis rossz hatással van az alvásminőségre és a vércukorszintre, ez pedig farkasétvágy és zabálás formájában ölt testet egy különösen stresszes nap után. Mindez még rosszabb alváshoz és még több stresszhez vezet, ami többek között a testzsírszázalékra is rossz hatással van és a kettes típusú cukorbetegség kockázatát is megemeli.

shutterstock 162044975

A Leeds-i Egyetem munkatársai a Trust Me, I'm a Doctor című műsor egyik orvosa,  Dr. Giles Yeo segítségével jártak utána ennek a jelenségnek. Yeo-nak a Maastricht Stressz Teszt segítségével szimulált stresszes nap után hatszor olyan lassan normalizálódott a vércukorszintje egy étkezés után, mint egy stresszmentes napon. A teszt során egyébként egy számítógép által véletlenszerűen meghatározott ideig kell a résztvevőknek vagy jéghideg vízben tartani a kezüket, vagy 2043-tól hangosan visszafelé számolniuk. 17-esével és közönség előtt. Aki hibázik, kezdheti először.

Most akkor mégse harcolunk?!

A stresszre az „üss vagy fuss reakció” miatt reagál ilyen rosszul a szervezet. Mivel úgy gondolja, hogy támadás alatt áll, megemeli a vércukorszintet, lehetővé téve ezzel az izmok számára, hogy megbirkózhassanak a veszélyhelyzettel. Ha azonban igazából nincs szükség izommunkára, beindul az inzulintermelés, a vércukorszint újra lezuhan, mi pedig hirtelen éhesek leszünk.

Harmadnap is többet eszünk

Mindezt a hormonháztartást felborító alváshiány is előidézheti. Egy brit kutatás szerint például átlag 385 kalóriával többet visznek be azok a felnőttek, akik nem alszanak eleget. Egy 3-4 éveseket ébren tartó kutatás szerint a gyerekek is ugyanígy reagálnak az alváshiányra: másnap 20, harmadnap pedig 14 százalékkal több kalóriát visznek be, napokig csak csokit zabálnának ugyanis az elégtelen alvás hatására.

Kertészkedj!

Ha tehát nem akar elhízni valaki, az alvásminőségre sem árt odafigyelnie a kutatók szerint. A BBC szakértője szerint ezenkívül a légzőgyakorlatok, a meditáció és a testmozgás is segíthet a stressz redukálásában. Ja, és a kertészkedés is.

Mustra