Fogynál, izmosodnál? A büntetés a legjobb motiváció!

A mozgásra ösztönzés elég népszerű téma mostanában a közösségi médiában: elég csak megnyitni a Facebookot, már jönnek is szembe a sportoló ismerősök által posztolt futással vagy bringázással kapcsolatos grafikonok, naplementés idézetes képek.

Valóban elég volna ennyi ahhoz, hogy valaki maga is felemelje a fenekét a kanapéról? Nem túl meglepő, hogy a Shape szerint sem, sőt: ők egy friss kutatásra hivatkozva azt állítják, a büntetés sokkal inkább motiváló, mint a pozitív megerősítés (például a futóversenyen kapott medálok).

Washingtoni kutatók diákokat kértek meg, hogy játsszanak véletlenszerűen kiválasztott, unalmas számítógépes játékokkal. Majd pénzjutalmat ígértek nekik, ha helyesen válaszolnak, illetve büntetést, ha rosszul. Azt hihetnénk, a pénzszerzési lehetőségnek hatalmas az ösztönző ereje, viszont a kutatók arra jutottak, hogy ugyan mindkét módszer javította a teljesítményt, a büntetés két-háromszor hatásosabb volt.

A szakértők szerint ez azért van, mert az emberek alapjáraton félnek attól, hogy valamit elvesznek tőlük – jobban, mint amennyire örülnek annak, hogy kapnak valami olyasmit, amijük eddig nem volt. „Azt gondolnánk, hogy a jutalom megnyerése ugyanakkora hatással bír, mint ugyanennyi pénz elvesztése, de mi nem erre jutottunk. Hanem arra, hogy a negatív visszajelzés sokkal inkább befolyásolja a viselkedés alakulását, mint a pozitív. Evolúciós szemszögből nézve ez azért van, mert az emberek igyekeznek elkerülni a büntetéseket és a veszélyes helyzeteket. És azért valljuk be, a jutalmazásnak nem igazán van életre veszélyes hatása” – mondta Jan Kubanek, a kutatás vezetője.

186689433
Fotó: Bryn Lennon / Europress / Getty

Ami a legjobb: ez a motivációs trükk ugyanúgy működhet az edzésnél is. „Számos olyan tanulmány létezik, amely felsorolja, milyen büntetések és jutalmazások a leginkább hatásosak. Általánosan elfogadott az, hogy ha valóban eredményt szeretnénk, akkor a negatív típusú megrovást alkalmazzuk (amikor valamit, például pénzt elvesznek tőlünk), a pozitív helyett (amikor valamint »kapunk«, például elfenekelnek)” – mondta Ariane Machin, a Francis Egyetem sportpszichológusa.

Tanulság: az ostort nyugodtan tegyük félre. „Ha büntetésről van szó, sok kicsi sokra megy. Nem kell durvának lenni, hiszen a negatív visszajelzésekre mérettől függetlenül reagálunk” – összegezte Kubanek. Ilyen hétköznapi „megszorítás” lehet például az, ha nem nézheted meg a heti Trónok harca-részt, emiatt pedig kimaradsz majd a munkahelyi beszélgetésekből. Fontos, hogy a kaját ne vond meg magadtól, mert az mindenhez vezet, csak jóhoz nem, és lehetőleg azért olyan mozgásformát válassz, amit tényleg élvezel is. 

 

Hozzászólnál? Facebook-oldalunkon megteheted!

Kövess minket a Facebookon is!

 
Mustra