Zanza!

Van abban valami erősen abszurd, hogy a XXI. század jóléti társadalmaiban élőknek már komoly szakértői segítség kell ahhoz, hogy el tudják dönteni valóban éhesek-e. Igen, ez elég hülyén hangzik, de ha megtörtént már önnel, hogy csak azért ment a többiekkel ebédelni, mert már unta az egész napi mókuskerekét, vagy bedobott egy zacskó ropit, esetleg egy kis csokoládét, mikor a főnöke kicsit rászállt, akkor önnek is van mit tudatosítania a szervezete működésén. Persze, ha ön annyira szerencsés alkat, hogy akár egy cukrászdányi édességet is bevághat minden nap, mégsem hízik, fölösleges tovább olvasnia. Ha viszont oda kell figyelnie az étkezésre, de nem akar emiatt szenvedni és éhezni, mostantól könnyű dolga lesz, segítünk!

 

Először is az önkontroll az, amit be kell vezetni a mindennapjaiba. Igen, ez nehéznek tűnhet az elején, de gyorsan – akár 2-3 hét alatt is – hozzászokhat szervezete a  nass-, szénhidrát-, és zsírmentes életmódhoz . Az sem baj (sőt!), ha néha elcsábul egy-egy édességre, de azért ilyen hetente csak egyszer forduljon elő. És most olvassa el azt is, hogy az „Edd, amit szeretsz, szeresd amit eszel” írója, és az „Éhes vagyok?” tudatos táplálkozás program kreátora, dr. Michelle May milyen tanácsokat adott az amerikai  Women's Health  magazin olvasóinak.

Gondolkozzon evés előtt!

„Ez a kulcs a tudatos táplálkozáshoz” – szögezi le a szakértő. Mikor úgy érzi, hogy enne valamit (és ez ugye, nem egyenlő azzal, hogy éhes!), mindig gondolja át alaposan, hogy tényleg éhes-e, vagy csak pótcselekvésként enne. Így el tudja dönteni, hogy tényleg éhes-e, vagy csak szomjas, unatkozik, stresszel, vagy csak simán fáradt. Sokszor a szomjúság is olyan jeleket küld az agynak, hogy élelemre van szüksége szervezetének, de ne dőljön be a téves infónak, helyette inkább igyon egy pohár folyadékot, a legjobb, ha vizet. „Nyilván az sem jó megoldás, ha kiéhezteti a szervezetét, mert a vércukorszintje túlságosan leeshet, és ha ilyenkor kezd enni, simán túleheti magát” - figyelmeztet May. Erre jó egyébként a méricskélős módszer, amiről már többször írtunk.

shutterstock 183368096

Figyeljen a teste jelzéseire!

May azt tanácsolja, hogy helyezze csuklóját a hasára, a szegycsont alá és ellenőrizze, van-e valamilyen érzékelhető jele annak, hogy éhes. „Fizikai tüneteket kell keresnie, mint például az ürességérzet vagy a gyomorkorgás, de ha ezen a területen bármiféle feszességet vagy teltséget érez, akkor biztosan valami másra vágyik – ételre aligha.” 

Figyeljen rá, mit mond az agya, a teste és a szíve

Három különböző területen tud utánanézni annak, hogy valóban éhes-e, vagy csak úgy enni akar. A szakértő szerint a legjobb módszer, ha megvizsgálja, mit mond az agya, teste és a szíve.

A testét azért érdemes tetőtől talpig átvizsgálni, mert néha egy kis fájdalom a nyakban vagy a vállban is elég ahhoz, hogy ételhez nyúljon. Hogy miért? Mert ezek lehetnek a stressz és a szorongás tünetei is, és van, aki hajlamos ilyenkor étellel levezetni a feszültséget - szóval, ez máris egy nem is igazi éhség.

Ha már előre azon gondolkozik, hogy mit fog enni ebédre, vacsorára, nos, ez sem az igazi éhség, csak unatkozik, vagy nincs kedve dolgozni, és inkább azzal üti el az időt, hogy kitalálja, mit fog magába tömni hamarosan.

Ha fáradtnak érzi magát, mert sokáig volt fent előző éjszaka, vagy a munkahelyi stressz miatt nem tudott aludni, ezek a szorongások szintén mind arra provokálhatják az agyát, hogy egyen. Ez az éhség viszont csak a fejében létezik, valójában nem. Végezze el mindig evés előtt ezt a hármas vizsgálatot, mert „Ha nem is igazán éhes, és úgy kezd enni, soha nem fog jóllakni. Ez azért van, mert nem foglalkozik az igazi probléma gyökerével – miközben fölöslegesen egyre több ételt töm magába.” 

shutterstock 126905381

Terelje el gondolatait az ételről!

Ha nem biztos benne, hogy igazán éhes, próbálja elterelni a figyelmét a kajákról. Ha tud, tegyen egy rövidke sétát stresszoldásként, vagy dőljön le egy húszperces pihenőre, ha fáradt, esetleg simán csak igyon egy pohár vizet, hogy oltsa a szomját. „Ha ezek után is éhes marad, vagy kifejezetten erősödik az éhségérzete, biztos lehet benne, hogy valóban éhes, és nem valami más okból érzi azt, hogy ennie kell.”

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra