Tönkretesz az irodai unatkozás

Ötből négy irodai alkalmazott folyamatosan unja magát, állítja egy brit felmérés. Ha mi is unatkozunk, ideje munkahelyet váltani, mielőtt mély depresszióba esünk vagy elhízunk.

A dolgozó britek 20 százalékának napját csak a kávé és csoki dobja fel, illetve a nap végén a többi unatkozó munkatárssal elfogyasztott sör – írja Sandi Mann pszichológus tanulmányában. Az unalom a koncentrálóképesség elvesztését okozhatja, és az unott dolgozók fele követett már el hibát az elhatalmasodó tunyaság miatt. A megkérdezett több mint 100 alkalmazott fele azt nyilatkozta, az unalom miatt kerestek új állást.

Az egyenetlen munkaterhelés fásulttá tesz

„Vizsgálataim eredményei arra utalnak, hogy az irodai unalom legfontosabb oka az igénytelen munkaterhelés. A dolgozók feletteseinek kellene gondoskodniuk arról, hogy felfedjék és lehetőleg megszüntessék a fásultságot kiváltó okokat, és segítsenek a dolgozóknak megküzdeni az unalommal. Például gazdagíthatnák a dolgozók programjait munkacserés napokkal, így többféle, változatosabb munkát végeztethetnének velük” – mondta a Central Lancashire-i Egyetemen tanító dr. Mann a Daily Mailnek.

tk3s 11920115

„Az unalommal való egészségesebb megküzdés stratégiájának része lehetne, hogy tanfolyamokat szerveznek az alkalmazottaknak, vagy egészséges snack- és italautomatákat helyeznek ki” – tette hozzá a pszichológus. Merthogy aki unatkozik, az nassol, aki pedig sokat nassol, az elhízik.

Hosszú távú megoldás: csak a váltás

Ha unjuk magunkat munkahelyünkön, valószínűleg tényleg a váltás a legjobb megoldás: ha a munkánk nem a hivatásunk, lassan elhatalmasodik rajtunk a depresszió. „Ha az ember nem tudja lekötni magát a munkahelyén, nem élvezettel végzi, amit végez, akkor nem jó helyen van. A munkája nem a hivatása. Az agyra nézve persze ennek nincs káros hatása, de depressziósak lehetünk, ha nem találjuk a céljainkat. Ha nincs sikerélmény, kiüresedünk, nincs, ami motiváljon” – mondta a Díványnak Gazdag Enikő pszichológus.

tk3s 1167256

Ha a váltásra nincs is lehetőség, forduljunk feletteseinkhez a megoldás érdekében: „Olyan feladatokat kell keresnünk, amik újszerűek, érdekesnek tűnnek. Például kérjük meg a főnököt, hogy adjon más feladatot is, vagy jelentkezzünk más munkakörbe. Ha ez nem megy, találjunk ki valami pluszt, és álljunk elő mondjuk azzal, hogy szabadidőnkben mondjuk tervezünk prospektust a cégnek, vagy bármi olyat csinálunk, ami kicsit is kreatív” – tette hozzá Gazdag.