Ez a vitamin tényleg mindenre jó?

Olvasási idő kb. 4 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Csökkentsd a cukorbetegség, a mell- és végbélrák, valamint a légzési nehézségek kockázatát ugyanazzal a módszerrel. Ugyanitt könnyebb teherbeesés eladó. Mutatjuk a D-vitamin-kutatás legújabb fejleményeit!

A D-vitamint, melyről a legtöbbünknek első körben valószínűleg a napsütés jut eszébe, épp a közelmúltban keverte gyanúba egy nagyszabású tanulmány. A szerzők megállapítása szerint ugyanis a különböző étrend-kiegészítőkkel bevitt nagy mennyiségű D-vitamin nem járul hozzá számottevő mértékben a csontok egészségéhez, jelentősen megnöveli cserébe a túladagolás kockázatát. Tudjuk ugyanakkor azt is, hogy a szóban forgó vegyület azért messze nem csak a kalcium-anyagcserében játszik fontos szerepet, és ha már a tudományos kutatások végső konklúziója szinte minden esetben az, hogy még több tudományos kutatásra van szükség, nézzük, milyen megállapításokat tettek a Professor Health által szemlézett legújabb tanulmányok!

#1 – Cukorbetegség

A PLOS Medicine Open Access folyóiratban ez év májusában publikált nemzetközi óriáskutatás eredményei szerint a megfelelő D-vitamin-bevitel mintegy 14 százalékkal csökkentheti a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

A kutatók a tudományos élet előmozdítására megnyert mintegy 430 ezer résztvevő vérében a D-vitamin szintjét jelző biomarkereket mértek, saját bevallásuk szerint azért, mert a korábbi vizsgálati eredmények nem voltak elegendőek annak eldöntéséhez, hogy a D-vitamin alacsony szintje ténylegesen összefügg-e a cukorbetegség kialakulásával, vagy szimplán csak egy rosszabb egészségi állapotot jelez, ami azután valószínűsíti a diabétesz felbukkanását is. Ling Lu és csapatának eredményei most azonban meghozták számunkra az oksági következtetés szabadságát, így kijelenthetjük, hogy az optimális szinten tartott D-vitamin-szint hosszú távon tényleg megvédhet bennünket a cukorbaj rémétől.

#2 – Mellrák

Alig egy hónappal később szintén a PLOS Medicine hasábjain bukkant fel az az amerikai kutatás, melyben a D-vitamin optimális koncentrációját 60 ng/ml-ben határozzák meg. A kutatók legalábbis azt mondják, ez vagy az ennél nagyobb sűrűség az, amelynél a mellrák kialakulási kockázata a legalacsonyabb (a D-vitamin-szint meghatározására a kutatók a 25. szénatomon hidroxilált D-vitamin mérését alkalmazták).

Ezt a koncentrációértéket nehéz lenne persze időegység alatti csukamájolaj-bevitelre konvertálni, az 1713 nő bevonásával végzett kutatás eredményei alapján az azonban világosan látszik, hogy akiknek legalább 60 nanogramm D-vitamin volt egy milliliter vérükben a vizsgálati szuri idején, azoknál 82 százalékkal kisebb eséllyel alakult ki később emlődaganat, mint azoknál, akik csak 20 nanogrammot vagy még kevesebbet tudtak ebből felmutatni.

Igyekezzünk természetes forrásokból fedezni D-vitamin-szükségletünket!
Fotó: Shutterstock

#3 – Végbélrák

Szintén idei termés az az amerikai kutatás, melyben a végbélrák kialakulásának kockázatát vizsgálták a vér D-vitamin-szintjének függvényében. Nekik 70-100 nmol/l-re jött ki a matek, ami átszámítva egyébként még valamennyivel kevesebb is, mint a korábbiakban említett 60ng/ml koncentráció. A csaknem 13 ezer résztvevő bevonásával készült tanulmány szerint ez az érték – amellett, hogy alacsonyabb, mint a központi direktíva által javasolt – mintegy ötödével csökkenti a végbéldaganat kialakulásának kockázatát.

#4 – Légzésfunkciók

Úgy tűnik, 2018 júniusa a D-vitamin kutatásának hónapja volt, ugyanekkorra datálható ugyanis a légzésfunkciók és az optimális D-vitamin-szint összefüggéseit idősebb, 45-69 éves résztvevők körében vizsgáló tanulmány is. Az eredmények persze itt is a magasabb bevitel jótékony hatásaira mutatnak.

Az elemzésekben az 50 nmol/l vagy ennél alacsonyabb D-vitamin-szintű jelentkezőket hasonlították össze a legalább 100 nmol/l koncentrációval büszkélkedő, lelkes vitaminszedőkkel. Az eredmények szerint pedig az előbbiek 32 százalékkal nagyobb eséllyel számoltak be asztmás tünetekről, 54 százalékkal volt valószínűbb a hörghurut, 37 százalékkal a nehézlégzés valószínűsége, míg 42 százalékkal sanszosabb volt az is, hogy szorító érzéssel küzdenek a mellkasuk táján.

#5 – Terhesség

Végül pedig úgy tűnik, megszületni sem kell ahhoz, hogy a D-vitamin védő hatását élvezhessük. Sunni L. Mumford és munkatársai szeptemberben publikált tanulmánya szerint ugyanis a megfelelő D-vitamin-ellátottság már a magzatokat is védi, mi több, a fogantatás esélyét is megdobja egy kicsit. Az elemzésben használt adatok olyan nőktől származtak, akik korábban egy vagy két alkalommal veszítettek már el terhességet.

Az amerikai kutatók a 75 nmol/l-es koncentrációnál húzták meg a bűvös határt, melyet az 1191 résztvevő közül 47 százaléknak nem sikerült megugrania, az ő eredményeiket hasonlították később a tisztességes vitaminfogyasztók értékeihez. A statisztikai analízis szerint a teherbeesés esélyét 10; a magzat sikeres kihordásáét 15 százalékkal növelte a D-vitamin megfelelő szintje.

Ha mélyebben érdekel a téma, és 5 perced van utánaolvasni, ezt a cikket ajánljuk, ha 10, akkor ezt, ha pedig órákat is szívesen eltöltenél D-vitamin-műveltséged elmélyítésével, akkor ezt!

Divany könyv

Vedd meg fél áron a Dívány első könyvét!

A Dívány újságírói által felkutatott történetek fele a 20. század elejének Magyarországát idézi meg, a másik fele pedig a világ tucatnyi országából mutat be egészen különös eseteket.

Tekintsd meg a kötetet, kattints ide!

hirdetés

Terebélyes Tibor
Terebélyes Tibor
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Offline

Magyar grófnő volt a kétes szerelmi ügyeiről híres Savoyai Jenő herceg fő bizalmasa: szép Loriként ismerték

Savoyai Jenő herceg nevét hallva mindenkinek a zseniális, kíméletlen törökverő hadvezér jut eszébe, akinek magánéletét és nők iránti hűvösségét rengeteg pletyka övezte a bécsi udvarban. Volt azonban egy lenyűgöző szépségű és rendkívül éles eszű magyar grófnő, Strattmann Eleonóra – vagyis a „szép Lori” –, aki előtt a merev stratéga minden falat lebontott. Palotája a hadvezér mindennapi menedékévé vált, ahol nemcsak kártyáztak, hanem sorsfordító politikai és hadi döntések is születtek.

Életem

Ezt teszik veled a reelsek és az állandó görgetés

A rövid videók görgetése komoly problémákat is okozhat hosszabb távon. Bár jó érzést ad maga az elfoglaltság, az önértékelésre, a koncentrációra és a kognitív képességekre negatívan hathat. Leszokni azonban nem könnyű róla, hiszen az agy jutalmazórendszerét aktiválja.

Testem

Gyermekvállalás 35 év felett: ennyi sikertelen próbálkozás után javasolt a kivizsgálás

A gyermekvállalás tervezésekor sok pár szembesül azzal, hogy a fogantatás nem történik meg az első néhány hónapban, ami komoly aggodalmakhoz vezethet. Szakértők szerint ez bizonyos ideig teljesen normális, ám a kivizsgálás ideális időpontját döntően a nő életkora határozza meg. Miközben 35 éves kor alatt egy év sikertelenség után érdemes lépni, 35 év felett a petesejtek minőségének romlása miatt már hat hónap után javasolt orvoshoz fordulni. Milyen rejtett betegségek írják felül az időkorlátokat, és miért elengedhetetlen, hogy a férfiak is részt vegyenek a folyamatban?

Szülőség

Felháborító szabályt hozott a fapados légi társaság – vizsgálat indult ellene

A Ryanair azon gyakorlatát vizsgálja a brit versenyhatóság, hogy ha a gyerekek mellé szeretnének ülni a szülők a repülőn, azért helyjegy árat kell fizetni. A légitársaság szerint azonban a szülők egyszerű felnőttként fizetik a különdíjat, miközben díjmenetesen legfeljebb négy gyermek számára foglalhatnak helyet maguk mellett.

Testem

Így rombolja egészségedet a hanyag fogmosás: szívbetegséget is okozhat

Vagyonokat költünk vitaminokra, szuperegészséges ételekre és méregtelenítő kúrákra a hosszú élet reményében, miközben az egyik legnagyobb egészségügyi kockázatot figyelmen kívül hagyjuk . Egyre több tudományos kutatás bizonyítja, hogy a hanyag szájhigiénia és a fogágybetegségek szívbetegséget, cukorbetegséget, sőt Alzheimer-kórt és rákot is okozhatnak.

Offline

Csak a tollát próbálgatta Rubens, mestermű született a firkából

Ritka lap került elő Rubens egyik jegyzetfüzetéből: az egyik oldalán a mester pár zseniális vonással három alakot vázolt föl, a másikon pedig levelet írt patrónusa nevében, hogy érdeklődjön: hogy áll egy festmény készítése. A lap jóval többet árul el a flamand művészről, mint elsőre gondolnánk.

Offline

Kifosztották a magyar vasutat, ez maradt belőle

A magyar vasúti közlekedésnek is megvolt a maga Trianonja, az országhatárok módosítását követően a vasútvonalak kétharmada, a szerelvények háromnegyede elveszett. Pedig a századfordulón még Európa élvonalába tartozott a közlekedés ezen formája.