Fiatal és rugalmas bőr: természetes módon is pótolhatod a kollagént

GettyImages-939538764

Manapság egyre gyakrabban hallunk arról, hogy az extra kollagén bevitele egyenesen létfontosságú, ha meg akarjuk őrizni fiatalos és ránctalan, feszes kinézetünket. Egyre több ilyen-olyan ízű, színű és formájú kollagénkészítményt találunk a boltok és webshopok virtuális polcain annak érdekében, hogy örökké fiatalok maradjunk. Azonban a kollagén nem csak a külsőnk szempontjából lényeges.

A kollagén az egyik legnagyobb arányban előforduló fehérjénk. Elsősorban a bőrben, a porcokban, az ízületekben, az inakban, az ínszalagokban található meg, de a test szinte minden részében jelen van, többek között a belső szervek jelentős része is ebből az anyagból áll.

A kollagén felelős többek között:

  • a bőr feszességéért és rugalmasságáért;
  • csökkenti a testünkben jelen lévő (akár krónikus) gyulladásokat;
  • javítja bőrünk rugalmasságát, vízzel teltségét, feszességét;
  • gyorsítja a sebgyógyulást;
  • csökkentheti a cellulitiszt (bár erre nincsenek egyértelmű kutatási adatok), sőt
  • a kollagén megelőzi a kor előrehaladtával bekövetkező izomvesztést is.

A kor előrehaladtával csökken a testünk saját kollagéntermelése. A nem megfelelő étrend és életmód csak tovább ront az amúgy sem rózsás helyzeten, ezért elengedhetetlen, hogy ahogy egyre idősödünk, fél szemmel a kollagénbevitelünkre is odafigyeljünk.

A kiegyensúlyozott és változatos táplálkozás elegendő kollagént biztosít a szervezetünk számára, így egy jól összeállított étrend mellett nem feltétlenül szükséges a kollagén külső pótlása különféle táplálékkiegészítőkkel. Érdemes inkább arra helyezni a hangsúlyt, hogy az étrendünk fehérje- és aminosavtartalma megfelelő legyen. 

Így növelheted a kollagénszintedet természetesen, illetve tarthatod fenn a megfelelő kollagénképzést

  • Fogyassz húsokat, húsféleségeket változatosan: az étrended tartalmazzon belsőségeket, színhúsokat, tengeri halakat. Készíts gyakrabban szószos-húsos ételeket, fogyaszd el az ételek szaftját is, ezek ugyanis tele vannak a húsból kifőtt kulcsfontosságú anyagokkal.
  • Készíts minden héten legalább egyszer húslevest, a nagyobb hatás érdekében ez lehet sokáig, azaz órákon át készített csontleves. Minél tovább főzöd, annál több értékes anyag oldódik ki a húsokból, csontokból.
  • Ügyelj a C-vitamin-beviteledre! A C-vitamin segíti, serkenti a kollagénképzést a testünkben, mert a kollagéntermelés az úgynevezett prokollagénnel kezdődik, amely egy C-vitaminból és fehérjéből álló molekula.
  • Ha úgy érzed, extra kollagénpótlásra van szükséged, heti 3-4 alkalommal keverj a főtt ételeidbe 1-1 teáskanálnyi porzselatint! A zselatin tulajdonképpen kollagén, csak főtt-porított változatban.
  • Amennyiben növényi/vegán étrendet követsz, arra figyelj, hogy rengeteg (lehetőleg friss) zöld leveles zöldséget és piros bogyós gyümölcsöt fogyassz, ugyanis ezek a táplálékok roskadásig vannak olyan vitaminokkal és ásványi anyagokkal, amelyek kedvezőek a kollagénszint fenntartásának szempontjából.
  • Próbáld ki a spirulinát/algát, mely szintén hasznos a kollagénképzés szempontjából (is!). Keverd bele az ételeidbe, gyümölcs-, zöldségleveidbe, fogyaszd hetente több alkalommal!
  • Figyelj a napi folyadékfogyasztásodra! Szervezetünk rugalmasságához, a kollagén képződéséhez elengedhetetlen a bőséges folyadékellátottság.

 (A cikk információi általános jellegűek, nem helyettesítik az egyéni dietetikai tanácsadást.)

Oszd meg másokkal is!
Mustra