4 módszer, ami csökkenti a stresszt, ha nem jön a várva várt baba

GettyImages-1210769241
Bagyinka Tímea

Először az érzés születik meg. Vágyni egy gyermekre. Vagy többre. Van, aki egészen fiatalon már pontosan tudja, mikor szeretne családot alapítani. Van, akinél az elhatározás csak később érik meg. Van, aki tervezés nélkül vág bele, de van, akinek fontos, hogy a nagy döntés előtt minden el legyen rendezve. A babavárással járó stresszt viszont nehéz megúszni.

Mások vagyunk, más-más elképzeléssel, különböző attitűdökkel kezdünk a megvalósításba. A családtervezésben azonban sok mindenre nincs ráhatásunk. Vagy legalábbis nehéz előre tervezni. Látunk magunk körül olyan nőket, akiknek úgy tűnik, könnyű volt teherbe esni, de biztosan ismerünk olyat is, akinek küzdelmesebb ez az út. És aki magára ismer ez utóbbiban, jól tudja, milyen érzelmi hullámvasút, milyen nehézségekkel tűzdelt, kényelmetlen és kellemetlen helyzetek sora tudja kísérni ezt az egyébként természetesnek tetsző küldetést. Egy új élet fogantatását.

Babaváró stressz: normális, de a mérték nem mindegy

Egy pár akár otthoni körülmények között próbálkozik, akár valamilyen asszisztált reprodukciós eljárásban vesz részt, testileg és lelkileg is fokozott stressznek van kitéve. A folyamatos próbálkozás, a remény és az esetleges kudarc ciklikus váltakozása már önmagában is rendkívül terhes tud lenni. Erre pedig egy nagy lapáttal tesz még rá a társadalom normatív elvárása a gyermekvállalás kérdésében. Ezeknek a pároknak szinte el kell számolniuk szűk és tágabb környezetük felé, hogy miért nincs még gyermekük annak ellenére, hogy stabil párkapcsolatban élnek. Nap mint nap záporoznak a kérdések, hogy mikor érkezik a trónörökös? Vagy alig született meg az első gyermek, máris jön a kérdés, hogy mikor lesz testvére? És ha már van kettő, elfér még egy harmadik is, nem? Vagy ha nem, netán túl sok a kettő is? Tapintatlan és indiszkrét kérdések sora, amelyek már önmagukban is rendkívül ártalmasak. De még fokozható a helyzet azzal, ha ezekre a kérdésekre válaszul elhangzik, hogy rajta vagyunk, vagy hogy próbálkozunk. Ilyenkor jöhet a megsemmisítő jótanács: „Jönni fog, csak ne stresszelj!” 

A babavárás stresszt jelent, főleg, ha a terhesség nem akkor érkezik, amikor várnánk
A babavárás stresszt jelent, főleg, ha a terhesség nem akkor érkezik, amikor várnánkSouth_agency / Getty Images Hungary

A mondat, melyet jó szándék vezérel, de mindennél ártalmasabb

A stresszek közül az úgynevezett rossz stressz – mert van jó is – valóban kerülendő. Pontosabban fontos, hogy ha jelen van és ha fokozott mértékű, kezelve legyen, mert várandósságra várva igazán kártékonyan hat és rontja a teherbeesés esélyeit is. Egyrészt feszültséget kelt, amely rossz általános közérzetet biztosít, szomorúvá és dühössé tesz és alvászavart is okoz. Ez a feszültség nem csak a mentális állapoton mutatkozik meg. Stressz hatására az izmok tónusa is fokozódik, megrövidülnek, nő a keresztmetszetük, ezáltal pedig romlik a vérkeringés mind az izmokban, mind a célszervekben. Fokozott és tartós stressz esetében megemelkedik a szervezet kortizolszintje, amelyet a mellékvese termel, és amelyet, ha szükséges, egy úgynevezett „progeszteronlopás” folyamat által tart fenn. Ez pedig ösztrogéndominanciához vezet, mely szintén a teherbe esést lehetetleníti el. 

Tehát a stresszt és a stresszorokat mindenképpen érdemes csökkenteni. Az ilyen félvállról odavetett mondatokkal ez persze nem lehetséges. Vannak azonban erre jó módszerek. 

Olvass!

Mindegy, hogy mit! Ha sikerül elterelni a figyelmed, az már önmagában félsiker. Ilyenkor máris felszabadul az agy, a test és a lélek is. Lazulnak az izmaid, javul a pulzusszám. Ehhez pedig nem kell azonnal kiolvasni egy regényt, hiszen már néhány perc olvasás is magával hozza az eredményt. A feltöltődésen túl az olvasmány témája pedig jó alap egy könnyed beszélgetésre is a partnereddel vagy a barátaiddal.

Sportolj!

Persze ne akkor akarj csúcsokat döntögetni, ha éppen várandósságra készülsz. Viszont érdemes tisztában lenned a sport kiváló stresszoldó hatásával. A testedzés, akár egy szobában, akár a szabadban végzed, olyan komplex fiziológiai és pszichés folyamatokat indít el, melyek nemcsak a szorongás tüneteit enyhítik, hanem a testi egészséged is biztosítják. Mozgás közben a tested boldogsághormont, endorfint termel, amely azonnal ellensúlyozza a magasabb kortizolszintet. Egy jógaóra épp olyan stresszoldó hatással bír, mint egy crossfitedzés. Fontos, hogy azt válaszd, ahol tényleg jól is érzed magad, ahol el tudsz lazulni, és ahová örömmel fogsz visszatérni a következő alkalomra is.

Levendulát mindenhova!

A levenduladiffúzorban, fürdővízben, de testápolóként vagy tea és fűszer formájában használva is kifejti nyugtató és görcsoldó hatását. Az egyik legnagyszerűbb és leghatékonyabb gyógynövény. Használd mindennap! Persze, ha szereted az illatát. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Írj naplót!

Papírra, egy csoda szép tollal. Írd le minden érzésed, örömöd és bánatod. Kendőzetlen őszinteséggel. Csak elkezdeni nehéz, de egyik gondolat szüli a másikat. Az írás megkönnyebbülést hoz, hiszen felszínre emel érzelmeket, mely által akaratlanul is dolgozni kezdesz velük, újra és újra megfogalmazhatod, újraértelmezheted azokat. A gondolatoknak pedig teremtőerejük van. 

Bagyinka Tímea

A szerzőnk sportrehabilitációs és rekreációs szakember, Rectus diastasis master trainer, a LoveYourBelly módszer kidolgozója. 

Oszd meg másokkal is!
Mustra