Ha így étkezel, koplalás nélkül is beindul a zsírégetés

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egyetlen szénhidrátmentes nap is hasonló zsírégető hatással járhat, mint az időszakos böjt, vagyis nem feltétlenül kell folyamatosan koplalni, derült ki egy friss kutatásból.

Az utóbbi években nagyon népszerűvé vált az időszakos böjt, mivel számos pozitív egészségügyi hatással járhat, különösen a fogyás, a vércukorszint szabályozása és a szív egészsége szempontjából. A szigorú étrend betartása ugyanakkor komoly kihívást jelenthet sokaknak: számukra jó hír az, hogy nem muszáj sanyargatnunk testünket. 

Az időszakos böjt előnyei koplalás nélkül

Az angliai Surrey Egyetem új tanulmánya azonban megállapította, hogy ha csak egyetlen szénhidrát nélküli napot beiktatunk, az hasonló hatással van a szervezetre, mintha nagyon kevés ételt ennénk – mint amikor az időszakos böjtöt követjük.

Koplalás nélkül is beindulhat a zsírégetés az új tanulmány szerint
Fotó: lacaosa / Getty Images Hungary

Az időszakos böjt (intermittent fasting) nem tilt semmilyen ételt, helyette időben korlátozza, hogy mikor ehetünk. A normál étkezési periódusok és a koplalós vagy drasztikusan csökkentett kalóriabevitelű időszakok váltakoznak. 

Legelterjedtebb változata, a 16:8-as módszer szerint naponta 16 óra böjtöt követően 8 órán keresztül lehet enni. Egy másik fajtája, az 5:2-es időszakos böjt szerint heti öt napon a megszokott módon táplálkozhatunk, két nem egymást követő napon viszont semmit se együnk, vagy csökkentsük minimálisra a kalóriabevitelt. 

A kevés szénhidrát már egy nap után beindítja a zsírégetést

Bár az időszakos böjt jót tehet az egészségnek, a koplalós napokra érvényes legfeljebb 500-600 kalória kemény kihívásnak bizonyulhat. És itt jön a képbe a friss kutatás, amely szerint a szénhidrátok időszakos elhagyása a böjthöz hasonló zsírégető előnyökkel járhat. 

A tudósok 12 elhízott vagy túlsúlyos, 20 és 65 év közötti felnőttet vizsgáltak. A résztvevők három különböző étrendet követtek, mindegyiket 36 órán keresztül – ami egy teljes napot és két éjszakai alvást jelentett –, a diétás napok között pedig ötnapos szünetet tartottak.

Ez volt a három étrend a kísérletben: 

  • normál étrend;
  • alacsony szénhidráttartalmú diéta, de a kalóriamennyiség ugyanannyi volt, mint a normál étrendnél;
  • alacsony szénhidráttartalmú diéta csökkentett kalóriabevitellel.

A diétás napok utáni reggeleken a szakemberek méréseket végeztek, hogy kiderüljön, hogyan reagáltak a résztvevők a különböző étrendekre. 

Idézőjel ikon

Azt találták, hogy kalóriabeviteltől függetlenül a szénhidrátban szegény diéta arra sarkallta a szervezetet, hogy zsírt égessen energiaként, akárcsak a böjtölés esetén.

„A szervezetünk úgy van tervezve, hogy a szénhidrátokat akkor használja fel energiaként, amikor rendelkezésre állnak, például étkezés után – magyarázta dr. Adam Collins, a tanulmány társszerzője, a Surrey Egyetem táplálkozástudományi docense. – Majd az étkezések között és éjszaka a zsírokat hasznosítja.” 

Nem kell mindennap koplalni, másként étkezz

Ebből következik, hogy ha túl sokat és gyakran eszünk, a testünk ritkán kapcsol át zsírégető üzemmódba, ami anyagcsere-problémákhoz vezethet, a zsír felhalmozódik deréktájon, a szervekben és az erekben. Ahogy tanulmány megállapította, a szénhidrátbevitel alkalmi csökkentése is segít a szervezetnek a „megtisztulásban” és a zsír eltüntetésében, és ehhez nem feltétlenül kell megterhelő, koplaló étrendet követni. 

Érdemes szénhidrátmentes napokat beiktatni étkezésünkbe
Fotó: Fertnig / Getty Images Hungary

A szénhidrátok közé tartoznak a keményítőtartalmú élelmiszerek (például a burgonya és a tészta), a gabonafélék (kenyér és péksütemények), számos zöldség és gyümölcs, valamint a cukros édességek. 

Az állandóan alacsony szénhidrátbevitel viszont nem jó ötlet, mert hosszú távon ronthatja a szervezet glükózfeldolgozási képességét. Elegendő váltogatni a megszokott étrend szerinti és az alacsony szénhidráttartalmú napokat, mert ez is javítja az anyagcsere egészségét, és sokkal könnyebb betartani. 

Nemrégiben az is kiderült, hogy aki alacsony szénhidráttartalmú reggelit fogyaszt, az jobban bánik az emberekkel. 

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Suhajda Zoltán
Suhajda Zoltán
Újságíró, szerkesztő
Suhajda Zoltán magyar nyelv és irodalom, valamint tanár szakon szerzett diplomát a Szegedi Tudományegyetemen. Több mint húszéves szakmai tapasztalattal rendelkezik, pályafutása során dolgozott közéleti-politikai nyomtatott és online lapoknál, internetes magazinnál és női site-nál. A komoly témáktól a bulvárig, a hírtől a nagy riportig változatos témákról és műfajokban írt cikkeket, és az újságírás mellett felelős szerkesztőként is tevékenykedett. A Dívány csapatának 2025 februárja óta tagja újságíróként.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.