Ez a gyógyhatású tea májkárosodást is okozhat

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A zöld teának számos gyógyhatást tulajdonítanak, egyesekre mégis káros hatással lehet.

A világ második legnépszerűbb italának számító zöld tea nem csak kellemes íze miatt kedvelt. Kutatások szerint ez az antioxidánsokban gazdag teaféle csökkenti a gyulladást, jótékony hatással van a szív egészségére, az anyagcserét felpörgetve elősegíti a fogyást, illetve szerepet játszhat számos krónikus betegség, köztük a mell-, a prosztata- és a vastagbélrák kockázatának csökkentésében. Ennek ellenére egy tudományos áttekintés azt mutatja, hogy lehetnek bizonyos mellékhatásai is, így egyelőre nem teljesen tisztázott okokból károsíthatja a májat.

Mi az összefüggés a májkárosodás és a zöld tea között?

Stephen Malnick professzor, a Kaplan Medical Center belgyógyászati osztályának vezetője a GastroHep című folyóiratban publikált tudományos áttekintés vezető szerzője arra figyelmeztet, hogy a zöld tea néha különböző országokból származó tealevelekből áll, amelyek között olyanok is lehetnek, amelyek kisebb mennyiségben ugyan, de nehézfémeket tartalmaznak. Ezért azt javasolja,

mindig ügyelj rá, hogy megbízható forrásból származó, kiváló minőségű zöld teát vásárolj.

Ez igaz a zöld tea kivonatából előállított tablettákra is, amelyeknél felmerült, hogy ritkább esetben májproblémákat válthatnak ki.

A zöld tea leveleiben májkárosító hatású toxinok lehetnek
Fotó: Frank Rothe / Getty Images Hungary

A tudományos áttekintést jegyző kutatók úgy találták, hogy a rendellenességekért a teanövényekben lévő toxinok által kiváltott anyagcsere-reakció lehet a felelős, amely egyeseknél májgyulladást, akut májelégtelenséget vagy egyéb májkárosodást okozhat, amiből csak hónapok vagy évek alatt lehet felépülni. Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy eddig csak 100 ilyen esetet regisztráltak világszerte.

Ebben az is közrejátszhat, hogy a teafogyasztás és a májelégtelenség közötti kapcsolat diagnosztizálása komoly kihívást jelent.

Azt, hogy a májkárosodást pontosan milyen anyagok váltják ki, máig nem sikerült tisztázni, de a jelek arra utalnak, hogy a zöld tea gyógyszerekkel vagy más gyógynövényekkel való kombinációja összefügghet a májbetegségek jelentkezésével.

Mértékletes fogyasztásával csökkenthetők a kockázatok
Fotó: ATU Images / Getty Images Hungary

Mire kell figyelni a zöld tea fogyasztásakor?

A szakemberek szerint a hangsúly a mértékletességen van, ezért a kockázatok csökkentéséhez lehetőség szerint napi 2-3 csészényi zöld teánál húzd meg a határt. Emellett próbálj odafigyelni a tested jelzéseire: ha fogyasztása után szokatlan tüneteket, például hasi fájdalmat, sárgaságot vagy sötét színű vizeletet tapasztalsz, ne igyál belőle többet, és mielőbb fordulj orvoshoz.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Kövess Péter
Kövess Péter
Vezető szerkesztő
Kövess Péter Balázs marketing- és reklámügyintéző képesítést szerzett, majd a Kodolányi János Főiskola kommunikáció és médiatudomány szakán végezte tanulmányait. A sajtóban már 20 éve dolgozik, pályafutása során újságíró-szerkesztőként több országos print lapnál is megfordult, ezt követően az online médiában helyezkedett el. A Dívány legrégebbi munkatársaként 2017 óta erősíti a csapatot, 2024-től vezető szerkesztőként is.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.