5 nagyon egyszerű módszer, hogy csökkentsd a demencia kockázatát

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egy új tanulmány bebizonyította, hogy jótékony hatással van az agyunkra az olívaolaj, melynek rendszeres fogyasztása 28 százalékkal csökkentheti a demencia kockázatát. Ennek érdekében elegendő naponta mindössze fél evőkanálnyit fogyasztanunk belőle. Az olívaolajon kívül még négy élelmiszercsoport van, amelyek fogyasztásával egyszerűen mérsékelhető a demencia kialakulásának esélye.

Miután évről évre világszerte egyre többen szenvednek Alzheimer-kórban, illetve a demencia egyéb formáiban, az új kutatási eredmények reményt adnak arra, hogy az egészséges életmód, például az egészséges étrend, segíthet megelőzni vagy lelassítani a testet és szellemet egyaránt pusztító állapotok előrehaladását.

A szív és az agy egészségét is szolgálja

Az amerikai kutatók által készített tanulmány megerősíti, hogy a növényi olajok, például az olívaolaj fogyasztása nemcsak a szív egészségét, hanem potenciálisan az agy egészségét is támogatják. Mindemellett az orvosok kitértek arra, hogy az olívaolaj kiváló alternatívája lehet például margarinnak és a kereskedelmi forgalomban kapható majonéznek, ráadásul csökkentheti a halálos demencia kockázatát.

A naponta elfogyasztott fél evőkanálnyi olívaolaj segíthet megelőzni a demencia kialakulását
Fotó: Image Source / Getty Images Hungary

A demencia egy sor olyan állapotot foglal magába, amely befolyásolja a gondolkodás vagy a memória károsodását, és ez hatással van az érintett személy mindennapi tevékenységére. A demencia egyik legismertebb és igen gyakran előforduló változata, az Alzheimer-kór egy progresszív és halálos betegség, amely több millió embert érint világszerte.

Étrendtől függetlenül segít az olívaolaj

Az amerikai kutatók új tanulmánya az első, amely az étrend és a demenciával összefüggő halálozás közötti kapcsolatot vizsgálta. A tudósok három évtized alatt több mint 90 ezer ember táplálkozási szokásait elemezték, akik közül 4749 résztvevő halt meg demenciában.

Az eredmények azt mutatták, hogy azoknál az embereknél, akik több mint fél evőkanál olívaolajat fogyasztottak naponta, 28 százalékkal kisebb volt annak a kockázata, hogy demencia következtében hunynak el, mint azoknál, akik soha vagy csak ritkán fogyasztottak olívaolajat.

Továbbá beigazolódott az is, ha a naponta elfogyasztott egy teáskanálnyi margarint vagy majonézt lecseréljük ugyanennyi olívaolajra, 8-14 százalékkal csökkentjük a demencia miatti halálozás kockázatát.

Étrendtől függetlenül élvezhetjük az olívaolaj előnyét
Fotó: SimpleImages / Getty Images Hungary

A kutatók hangsúlyozták, tanulmányukban az olívaolaj és a demencia halálozási kockázata közötti kapcsolat független attól, hogy ki milyen étrend szerint táplálkozik. Ebből pedig arra lehet következtetni, hogy az olívaolaj olyan tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek egyedülálló módon és függetlenül egyéb más tényezőktől is előnyösek az agy egészsége szempontjából.

A legjobb élelmiszerek a demencia megelőzésére

Az olívaolajon kívül vannak egyéb olyan élelmiszerek, amelyek segítenek az időskori kognitív hanyatlás megelőzésében. Az alábbiakban ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat, ezek étrendbe illesztésével és fogyasztásával egyszerűen tehetünk agyunk egészségéért.

Színes gyümölcsök és zöldségek

Kutatások igazolják, hogy a magasabb karotinoidtartalommal rendelkező narancssárga és piros gyümölcsök, valamint zöldségek segítik az agy egészségét és a demencia kockázatának csökkenését. A karotinoidokban gazdag élelmiszerek közé tartozik a sárgarépa, a tök, az édesburgonya, a paprika, a paradicsom, a papaya, a sárgabarack. Mindemellett jót tesznek az agynak a leveles zöldek, például a spenót és a kelkáposzta.

A sárgarépában lévő karotinoidok meggátolják a demencia kialakulását
Fotó: SimpleImages / Getty Images Hungary

Bogyós gyümölcsök

A bogyós gyümölcsök kiváló antioxidáns- és flavonoidforrások, melyek megakadályozzák a sejtkárosodást, és megállíthatják a szabad gyökök okozta agykárosodás előrehaladását. Ilyen élelmiszer az áfonya, a szeder és a málna, melyeknek további előnye, hogy alacsony a cukortartalmuk.

A málna is kiváló választás annak érdekében, hogy megelőzzük a demencia kialakulását
Fotó: Yevgen Romanenko / Getty Images Hungary

Halak

A tenger gyümölcsei, különösen a zsíros halak, például a tonhal és a lazac, kiváló forrása az ómega-3 zsírsavnak, amely szintén szükséges a jó agyműködéshez és a kognitív hanyatlás megelőzéséhez. A szakértők szerint heti két-három adag hal elegendő ahhoz, hogy az ómega-3 zsírsav ellássa az agyunkat minden előnyével.

Diófélék, magvak és hüvelyesek

A diófélék, magvak és hüvelyesek antioxidánsokat és ómega-3 zsírsavakat, valamint egyéb tápanyagokat, például E-vitamint, B-vitaminokat, kolint, magnéziumot és cinket tartalmaznak. Ezek mindegyike javítja az agy egészségét, és csökkenti az életkorral összefüggő kognitív hanyatlást. Az olyan ételek, mint a dió, a mandula, a földimogyoró, a szójabab, a lencse, a lenmag és a tökmag mind jó választás annak érdekében, hogy hozzájussunk az értékes tápanyagokhoz.

A kutatók felfedezték, hogy az elme egyre romló állapota a memóriavesztés, az izomgyengeség és a koordinációs problémák mellett csökkent torokérzékeléssel is jelentkezhet. Ha szeretnéd tudni, milyen tünetei vannak ennek a képességromlásnak, olvasd el az erről szóló cikkünket is.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Juhász Marianna
Juhász Marianna
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.