Ez az étel csökkenti az egyik legrettegettebb ráktípus kialakulásának esélyét

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A kutatók rájöttek arra, hogy melyik az az élelmiszer, pontosabban annak mely összetevője az, amely segíthet a nők egyik legrettegettebb betegségének megelőzésében.

A mellrák hazánkban a nők 7-10 százalékánál fordul elő. A rosszindulatú daganatos megbetegedés a középkorú nőknél a leggyakoribb, Magyarországon évente mintegy 4000-7500 új beteget fedeznek fel. Ám a mellrák nemcsak a nőket veszélyezteti, a férfiaknál is kialakulhat, azonban az ő esetükben a betegség sokkal agresszívebb.

Étrenddel a mellrák ellen

Egy néhány héttel ezelőtt publikált tanulmány szerint a kutatók arra keresték a választ, hogy a lignánok hogyan befolyásolták a bélmikrobiom, vagyis a gyomrunkban és a bélrendszerünkben élő baktériumok és más mikrobák, valamint az emlőmirigyben lévő mikroRNS-ek (miRNS-ek) képződése közötti kapcsolatot. Ezek a nem kódoló, hanem hírvivő miRNS-ek szabályozzák azoknak a géneknek a kialakulását a sejtekben, amelyek befolyásolják az ott termelődő fehérjék fajtáját és mennyiségét.

A kutatók szerint a bélflóra állapota hatással lehet a mellrák kialakulásának kockázatára
Fotó: StefaNikolic / Getty Images Hungary

A kutatók szerint, ha a felvetésük beigazolódik, akkor az étrend által befolyásolt mikrobiom egy újabb célpont lehet az emlőrák megelőzésében.

A lenmag hatása a mikrobiomra

A szakemberek egy állatkísérlet keretében kerestek igazolást a feltételezésükre. Azt vizsgálták, hogy a lenmagban lévő lignánok hogyan hatnak a fiatal nőstény egerek bélflórájára. Különös figyelmet fordítottak a vakbélre, vagyis arra, hogy a vastagbél ezen első részében mennyi és milyen típusú mikrobák élnek. 

A kutatók azért épp a lenmagot választották, mert ez a növény a lignánprekurzorok leggazdagabb táplálékforrása. Bár ezek a vegyületek más magvakban, teljes kiőrlésű gabonákban, hüvelyesekben, gyümölcsökben és zöldségekben is megtalálhatók, ám a lignánok a zöldségfélékben és az olajos magvak többségében meglehetősen csekély mennyiségben fordulnak elő, a lenmag azonban közel százszor annyi fitoösztrogént tartalmaz, mint a legtöbb zöldségféle.

A növényi lignánokról már ismert tény, hogy a szervezetbe kerülve a bélbaktériumok más vegyületekké alakíthatják, amelyek bekerülnek a véráramba.

Korábbi kutatások kimutatták, hogy azoknál a posztmenopauzában lévő nőknél, akik nagyobb mennyiségű lignánt fogyasztottak, kisebb volt a mellrák kialakulásának kockázata. De létezik olyan tanulmány is, amely azt bizonyítja, hogy a lignán nem csupán a mellrák kialakulásának esélyét csökkenti, hanem a már meglévő betegség kezelésére is jótékony hatással van.

Bélmikrobiom és génképződés

Kutatásuk során az orvosok összefüggést találtak a vakbélben lévő mikrobiom és az emlőmirigy miRNS-képződése között, melyet a lenmag lignánösszetevőit tartalmazó étrend megváltoztatott. A lignánkomponensekkel táplált egerek specifikus miRNS-válaszokat generáltak az emlőmirigyben, beleértve az emlőrákban szerepet játszó gének szabályozásához kapcsolódó miRNS-ek termelését. Ez azt jelenti, hogy a kutatóknak sikerült bebizonyítaniuk, hogy kapcsolat van az emlőben lévő miRNS-ek keletkezése és a bélmikrobiomban bekövetkező változások között, valamint hogy az anyagcsere-folyamatok lehetséges változásaival befolyásolható az emlőrák kialakulásának kockázata.

A kutatás azt igazolta, hogy a lignánban gazdag lenmag segít a mellrák megelőzésében
Fotó: pixelfit / Getty Images Hungary

Ugyanakkor a kutatók hangsúlyozták, hogy a miRNS-ek változásai és a rák kialakulása között számos egyéb lépésnek kell még megtörténnie a szervezetben, legyen szó egerekről vagy emberekről. Némiképp árnyalhatja a képet, hogy a laboratóriumi körülmények között végzett vizsgálthoz képest egy összetettebb környezetben élő ember szervezete hogyan reagálna a bélflóraváltozásra.

A bélflóra és a rák kockázata

A kutatók több lehetséges mechanizmust is feltártak arra vonatkozóan, hogy a bélmikrobiom hogyan befolyásolhatja a mellrák kockázatát. A lehetőségek között szerepel például, hogy a bélflóra hatással lehet a véráramban keringő ösztrogén szintjére, vagy a bakteriális termékek átjuthatnak a belekből a vérbe, és így hatással lehetnek a különféle szerveinkre, beleértve a mellszövetet is. Ezenkívül a bélben lévő baktériumok akár gyulladáshoz is vezethetnek.

A bélflóra állapota sok mindent befolyásol a szervezetben
Fotó: libre de droit / Getty Images Hungary

Azonban nem csak a bélmikrobák befolyásolhatják a mellszövetet. A kutatók azt is kimutatták, hogy a megváltozott szájmikrobiommal járó parodontális betegség is összefüggésbe hozható a mellrák fokozott kockázatával. A szakemberek úgy vélik, további kutatásokra van szükség annak érdekében, hogy a most egereken elvégzett kísérletek eredményeit klinikai körülmények között embereken is igazolni tudják.

A zöldségek közül a krumpli és az édesburgonya is számos egészségvédő hatással rendelkezik, egyebek között daganatmegelőző szerepük is van. Előnyös hatásaikról az alábbi cikkünkben is olvashatsz.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Juhász Marianna
Juhász Marianna
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.