Ha kell egy kis energia az agyadnak, ebből egyél egy marékkal, még a rák ellen is véd

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A legtöbbször úgy gondolunk a dióra, mint a sütemények, a muffinok, brownie-k, a bejgli vagy a reggeli zabkása összetevőjére. Pedig a diónak azon túl, hogy finom az íze, számos egyéb egészségügyi előnye is van.

Ez a ropogós csemege jó hatással van a szív és a bélrendszer egészségére, a vérnyomásra és még a férfiak termékenységére is. Energiával látja el az agyunkat, így az életkor előrehaladtával még nagyobb jelentősége van a fogyasztásának, mellyel akár a rákot is megelőzhetjük.

A dió vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag 

Egy bő marék dió a mezőgazdasági szakemberek szerint 18 gramm jó zsírt, 4 gramm fehérjét, csaknem 2 gramm rostot és a napi mangánszükséglet közel 50 százalékát biztosítja szervezetünk számára. Mindemellett a dió kiváló magnézium-, kálium-, vas-, kalcium-, nátrium- és B-vitamin-forrás. A kutatók több mikroelemet és nyomelemet is azonosítottak a dióban. Ilyen a cink, a bór, a molibdén, a réz, a nikkel és a kobalt.

A dió számos olyan tápanyagot tartalmaz, amely hozzájárul az egészségünk megőrzéséhez
Fotó: KevinDyer / Getty Images Hungary

Egészséges zsírokat tartalmaz

Közismert, hogy a zsíroknak is vannak egészségesebb változataik. Az egészséges fajták közé tartoznak az egyszeresen és a többszörösen telítetlen zsírok. A dió az egyik legjobb forrás, ha jó, többszörösen telítetlen zsírforrást keresünk.

A dió a testsúlycsökkentésben is a segítségünkre lehet
Fotó: bymuratdeniz / Getty Images Hungary

Az alfa-linolénsav vagy az ALA egyfajta ómega-3 zsírsav, amelyről ismert, hogy csökkenti a gyulladást. A dió az ALA fő forrása. A kutatók azt találták, hogy egy hónapon át napi néhány szem dió elfogyasztása után jelentősen javul a szervezet ómega-3-tartalma, emellett hozzájárul a testsúly- és a testzsírcsökkenéshez. Továbbá, ha növeljük az ALA mennyiségét az étrendben, azzal akár 10 százalékkal is csökkentjük a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Az ALA emellett csökkentheti az összkoleszterin-, az LDL-koleszterin-, a triglicerid- és a vérnyomásszintet is, és pozitív hatással lehet például a cukorbetegségre is.

Javítja a bélrendszer és a szív egészségét

A kutatók szerint a dióban lévő bioaktív vegyületek fontos szerepet játszhatnak a bélkörnyezet olyan megváltoztatásában, amely hatással van a betegségek kimenetelére. Egy túlsúlyos, szív- és érrendszeri kockázattal küzdő felnőttek körében végzett hathetes vizsgálat szerint az étrendhez adott dió fokozta a jótékony bélbaktériumok számát, amelyek egészségügyi előnyökkel járnak, beleértve a vérnyomás- és összkoleszterinszint csökkentését is. 

A dió az erek védelmével, a gyulladásos markerek és az oxidatív stressz csökkentésével is jótékony hatással lehet a szív egészségére.

Csökkenti a vérnyomást

Több tanulmány is megállapította, hogy a dió csökkentheti a vérnyomást. A kutatók megfigyelték, hogy a diófogyasztás több előnnyel járt, mint az egyéb élelmiszerrel bevitt, de a dió zsírsavprofiljával megegyező étrend. Az eredmények között szerepelt a központi diasztolés vérnyomás (az a nyomás, amely a szív felé mozog) csökkenése és a koleszterinprofil pozitív változásai. A tudósok szerint ez is bizonyíték arra, hogy egy viszonylag kis étkezésbeli változtatás milyen jelentős szív- és érrendszeri előnyökkel járhat.

Serkenti az agyműködést

Egy tanulmány szerint a diófogyasztás lassíthatja az idősebb felnőttek kognitív hanyatlását. A kutatók véletlenszerűen több mint 600 idős embert vizsgáltak meg. Egy csoportjuknak diót is tartalmazó, egy másik csoportjuknak pedig dió nélküli étrendet állítottak össze. Kiderült, hogy míg a dió nem befolyásolta az egészséges alanyok kognitív funkcióit, az agyi MRI-k kimutatták, hogy a dió nagy hatással volt a szellemi hanyatlásra hajlamos egyénekre.

A dió az idősek kognitív hanyatlását is lelassíthatja
Fotó: Jordi Salas / Getty Images Hungary

Kiderült az is, hogy a dióban lévő polifenolvegyületek csökkentik az oxidánsok és a gyulladások mennyiségét az agysejtekben, illetve segíthetnek az új agysejtek kialakításában, valamint fokozzák az agysejtek közötti jelátvitelt. 

De a dió más módon is befolyásolhatja az agyat, például javítja a memóriát.

A dió javíthatja a spermiumok vitalitását

Klinikai vizsgálatok azt igazolják, hogy azok a férfiak, akik legalább három és fél hónapig naponta megettek egy marék diót az úgynevezett nyugati típusú étrend részeként, sokkal intenzívebb élményt éltek át az együttlét során, valamint jelentősen fokozódott a vágyuk.

A dió sperma minőségére gyakorolt hatását is igazolták a kutatók, akik egy kísérlet során bebizonyították, hogy azoknak a férfiaknak, akik diót fogyasztanak, javul a spermiumuk vitalitása. A hímivarsejtek mozgékonyabbak, illetve szerkezetüknél és formájuknál fogva életképesebbek, összehasonlítva azoknak a férfiaknak a spermáival, akik nem fogyasztanak diót.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Juhász Marianna
Juhász Marianna
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Offline

Villámkvíz: te tudod, hol játszódnak ezek a híres regények?

Egy jó regény nemcsak a történetével, hanem a helyszíneivel is maradandó élményt ad: sokszor egy város, egy táj vagy akár egy kitalált világ önmagában is külön értelmezéseket nyithat meg a műben. És vannak olyan irodalmi művek is, amik már teljesen egybefonódtak híres városokkal szerte a világon.

Mindennapi

Betiltják a mobilozást a zebrán, korlátozzák az e-rollerezést – új szabályok Szlovákiában

Jelentős változások előtt áll a szlovákiai közlekedés, miután a pozsonyi parlament június 2-án elfogadta a közúti közlekedésről szóló törvény átfogó módosítását. Az új előírások elsődleges célja a közlekedésbiztonság javítása és a balesetek számának csökkentése – többségükben szeptember 1-jén lépnek hatályba, és a szigorítások a gyalogosokat, az elektromos rollereseket, valamint a gyorshajtó sofőröket egyaránt érintik.

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.