Ezekből kéne többet enned, hogy idősebb korodra se hagyjon el az erőd

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Az idős korban tapasztalható törékenységgel és esendőséggel járó állapot jelentősen ronthatja az életminőséget, ezért nem lehet elég korán megkezdeni a megelőző lépéseket.

Az életkor előrehaladtával számos kedvezőtlen változáson megy keresztül az ember. Ilyen például a fizikai erőnlét csökkenése, a testsúlyvesztés, a halláskárosodás, illetve az öregkori törékenység és gyengeség, ami fokozza az esések és törések kockázatát, és akár végzetes következményekkel is járhat. Egy új kutatás azonban azt mutatja, hogy bizonyos élelmiszerek fogyasztása segíthet, hogy idősebb korodban is életerős maradj.

Mit lehet tenni az időskori törékenység ellen?

Ha naponta csak 10 milligrammal megemeled a flavonolbeviteled, már azzal is 20 százalékkal csökkentheted az időskori törékenység kockázatát – állapította meg a Marcus Institute for Aging Research tanulmánya.

Napi egy alma elfogyasztásával 20 százalékkal csökkentheted az időskori törékenység kockázatát
Fotó: nortonrsx / Getty Images Hungary

A kutatók szerint a kvercetin nevű flavonoidokat tartalmazó gyümölcsök, köztük az alma és a szeder fogyasztása ilyen szempontból különösen hasznos lehet. Ahogy sajtóközleményükben fogalmaznak,

van némi alapja a régi mondásnak, hogy napi egy alma az orvost távol tatja.

Mitől olyan egészségesek a flavonolok?

A flavonolok a flavonoidoknak nevezett vegyületcsalád részét képzik. Ezek sokféle zöldségben és gyümölcsben megtalálhatók, és általában antioxidánsként hatnak a szervezetben, megvédve a sejteket a szabad gyökök által okozott oxidatív stressztől.

A kutatásokból az is kiderül, hogy a flavonolokban gazdag élelmiszerek fogyasztása csökkenti a gyulladást, ami mérsékeli a krónikus betegségek, így a szív- és érrendszeri betegségek, a 2-es típusú diabétesz, a rák és a demencia kockázatát.

Hogyan segíthetnek az időskori törékenységen?

Az időskori törékenység a fizikai funkciók általános hanyatlását jelzi, és gyakran az izomtömeg csökkenésével, fogyással, fáradtsággal és mobilizációs nehézségekkel jár. Bár a flavonolok szervezetre gyakorolt hatásának pontos megértéséhez további vizsgálatok szükségesek, az eddig elvégzett kísérletek eredményei arra utalnak, hogy antiallergén, gyulladásgátló, vírusellenes és antioxidáns tulajdonságokkal bírnak, amelyek védelmet nyújthatnak a törékenységgel szemben.

A flavonolok – mint például a kvercetin – más fitonutriensekkel együtt különböző testi mechanizmusokban vesznek részt. Leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy a kvercetin természetes módon segíti a szervezetben zajló egyéb kémiai folyamatokat.

A flavonolok csökkentik a gyulladást, amelyek számos időskori panaszért felelősek
Fotó: Peter Dazeley / Getty Images Hungary

A pozitív eredmények legvalószínűbb oka az, hogy a flavonolok képesek csökkenteni a gyulladást, amely ha krónikussá válik, olyan fizikai változásokhoz vezethet, melyek a törékenység kialakulásának kedveznek.

Milyen élelmiszerekkel érdemes bevinni?

A jó hír, hogy a flavonoloknak már kisebb mennyiségben is pozitív hatásuk lehet: egy közepes méretű almából például kapásból 10 milligrammhoz juthatsz. A kutatók általánosságban azt javasolják, hogy próbálj minél több különböző színű zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani, úgy hogy az étrendedben az áfonya, a brokkoli, a lilahagyma és a rukkola is kapjon helyet.

Ha például mindössze három dekagramm kelkáposztát és egy evőkanálnyi apróra vágott lilahagymát adsz egy vegyes zöldsalátához, szintén elérheted a 10 milligrammos határt, de ha egy marék áfonyát szórsz a zabpelyhedre, több mogyoróvajat fogyasztasz és időnként nassolsz egy kis brokkolit, azzal is hasonló eredményt érhetsz el.

Az egészséges, növényi eredetű táplálékokra fókuszáló étrend, amely zöldségeket, gyümölcsöket, teljes kiőrlésű gabonákat, babot, dióféléket és magvakat tartalmaz, a legjobb módja annak, hogy az életkor előrehaladtával megőrizhesd az egészséged, és csökkentsd a törékenység kockázatát.

Kövess Péter
Kövess Péter
Vezető szerkesztő
Kövess Péter Balázs marketing- és reklámügyintéző képesítést szerzett, majd a Kodolányi János Főiskola kommunikáció és médiatudomány szakán végezte tanulmányait. A sajtóban már 20 éve dolgozik, pályafutása során újságíró-szerkesztőként több országos print lapnál is megfordult, ezt követően az online médiában helyezkedett el. A Dívány legrégebbi munkatársaként 2017 óta erősíti a csapatot, 2024-től vezető szerkesztőként is.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Szülőség

Felháborító szabályt hozott a fapados légi társaság – vizsgálat indult ellene

A Ryanair azon gyakorlatát vizsgálja a brit versenyhatóság, hogy ha a gyerekek mellé szeretnének ülni a szülők a repülőn, azért helyjegy árat kell fizetni. A légitársaság szerint azonban a szülők egyszerű felnőttként fizetik a különdíjat, miközben díjmenetesen legfeljebb négy gyermek számára foglalhatnak helyet maguk mellett.

Testem

Így rombolja egészségedet a hanyag fogmosás: szívbetegséget is okozhat

Vagyonokat költünk vitaminokra, szuperegészséges ételekre és méregtelenítő kúrákra a hosszú élet reményében, miközben az egyik legnagyobb egészségügyi kockázatot figyelmen kívül hagyjuk . Egyre több tudományos kutatás bizonyítja, hogy a hanyag szájhigiénia és a fogágybetegségek szívbetegséget, cukorbetegséget, sőt Alzheimer-kórt és rákot is okozhatnak.

Offline

Csak a tollát próbálgatta Rubens, mestermű született a firkából

Ritka lap került elő Rubens egyik jegyzetfüzetéből: az egyik oldalán a mester pár zseniális vonással három alakot vázolt föl, a másikon pedig levelet írt patrónusa nevében, hogy érdeklődjön: hogy áll egy festmény készítése. A lap jóval többet árul el a flamand művészről, mint elsőre gondolnánk.

Offline

Kifosztották a magyar vasutat, ez maradt belőle

A magyar vasúti közlekedésnek is megvolt a maga Trianonja, az országhatárok módosítását követően a vasútvonalak kétharmada, a szerelvények háromnegyede elveszett. Pedig a századfordulón még Európa élvonalába tartozott a közlekedés ezen formája.

Világom

Ekkora az ebolajárvány veszélye a foci vb-n: megszólalt a WHO

A labdarúgó-világbajnokság közeledtével sokakat foglalkoztat, hogy jelenthet-e veszélyt a Kongói Demokratikus Köztársaságban zajló ebolajárvány a tornára érkező szurkolók számára. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint azonban nincs ok a pánikra, hiszen sem a rendező országokban, vagyis az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban, sem Európában nem regisztráltak jelenleg ebolás megbetegedéseket.

Offline

Híres duók villámkvíze: tudod, hogy ki volt Sherlock bajtársa?

A filmtörténet legemlékezetesebb pillanatai mögött szinte mindig egy elválaszthatatlan páros áll. De vajon fejből tudod, hogy a legnagyobb hősöknek, detektíveknek és bajkeverőknek ki volt a hűséges fegyverhordozója, jobbkeze vagy éppen egyenrangú partnere a bajban?