Bringázol? Így vigyázz a gerinced egészségére!

Végre úgy néz ki, tényleg itt a jó idő, amikor azok is nyeregbe pattannak, akik az év nagyobb részében a garázsban vagy a folyosón parkoltatják a biciklijüket. Mozogni egészséges, de nem érdemes ész nélkül belevágni a kerekezésbe.

Szakértőnk, Almásy Csilla gerincterapeuta-gyógytornász segítségével szedtük csokorba, mire kell figyelnünk, ha nemcsak a környezettudatos és villámgyors városi közlekedés, de gerincünk egészsége is fontos a számunkra.

Milyen a jó bicaj?

A szakértő szerint gerincünk szempontjából azok a kialakítások a legkedvezőbbek, ahol az ülés alacsonyabban van, mint a kormány, mert ebben a helyzetben tudjuk megőrizni a gerinc semleges helyzetét. Az úgynevezett városi kerékpárok kialakítása nem véletlenül ilyen: ha nem sportcélra alkalmazzuk, akkor az ilyen típusú kerékpár lehet a legjobb választás. 

Ahogy viszont (a kormányhoz képest) magasabbra kerül az ülés, egyre inkább előre kell hajolnunk, és ez már nem természetes helyzet a gerincünk számára, hosszú távon biztosan nem tesz jót. A versenyzők számára a tempó növelése miatt praktikus ez a testhelyzet, de ha munkába menet nem a rekorddöntés a célunk, jobban járunk, ha nem ezt a konstrukciót választjuk. Rövidebb távokon persze nem roppanunk bele a döntött törzsű kerékpározásba sem, de ha most tervezel városban tekeréshez drótszamarat venni, a szakember azt javasolja, inkább a kevésbé sportos típusok között keresgélj. 

Városba inkább ezt a típust
Városba inkább ezt a típustLightFieldStudios / Getty Images Hungary

Ha nem csak a városban tekernél, akkor is fontos, hogy a céljaidnak és a járgány rendeltetésének megfelelően válassz. Míg aszfalton a kényelem a legfontosabb, terepen, túrán az is, hogy a bicaj képes legyen alkalmazkodni a terepviszonyokhoz, jobban csillapítsa a gerincet is veszélyeztető talajreakciós erőket, és a gyors és akár órákon át tartó tekeréshez is alkalmas pozíciót biztosítson. Erre a mountain bike típusú kerékpárok a legmegfelelőbbek, mert ezek kialakítása csökkenti a fentebb említett káros hatásokat. 

Milyen sérülésveszély léphet fel bicajozás közben?

A figyelmetlenségből, meghibásodásból, túl nagy sebességből eredő balesetek helyett fókuszáljunk most a kerékpározásra jellemző pózokból kialakuló problémákra: leginkább a porckorongjaink látják a kárát annak, ha hosszú távon nem természetes a testhelyzetünk, és gyakori a hosszabb távokon változatlan helyzetben tartott fej okozta nyakfájdalom is. 

Emellett a biciklizés a comb izmait is túlterhelheti, elsősorban kevésbé edzett bicajosok vagy extrém nagy távok megtétele esetén. Ilyenkor a comb oldalán futó combpólya szokott túlfeszülni, ami térd- és csípőfájdalmat is generálhat, illetve kóros esetben a medencét is el tudja mozdítani természetes helyzetéből. Ezek miatt fontos, hogy jól mérjük fel, mekkora távra vagyunk hitelesítve, és a szabadidősportoknál se mulasszuk el a bemelegítést, mielőtt nekiindulunk. Figyeljünk a testünk jelzéseire, és vegyük észre, ha túlfeszítettük a húrt. Fontos az is, hogy egy kiadósabb kerékpározás alatt alaposan nyújtsuk át az izmainkat.

Milyen tényezők számítanak még?

A táv nagyon fontos, még ha kilométerben nem is könnyű meghatározni, mennyi a sok. Az viszont biztos, hogy testünk és gerincünk nem kedveli a monoton igénybevételt, ezért ha nem csak 20-30 perces munkába kerekezésről van szó, nagyobb távokon rendszeresen tartsunk szüneteket, amiket gyors átmozgatásra, nyújtásra érdemes felhasználni. Ilyenkor felfrissülnek a szövetek, lazulnak az izmok, javul a vérellátottság, így nem alakul ki a szövetekben, izmokban oxigénhiányos állapot. Nemcsak magának a kerékpárnak, de az ülésnek a kialakítása is sokat számít a gerinc egészsége szempontjából, azt viszont csak kipróbálás alapján lehet megmondani, kinek melyik nyeregtípus való a leginkább. Ahhoz, hogy jól dönts, a kerékpárszaküzletben tájékozódj.

Mi van, ha túlsúlyos vagyok?

Jó hír, hogy a bicajozás az egyik leginkább neked való mozgásforma, mert ez a sport úgy tudja átmozgatni az alsó végtagi ízületeket és úgy fejleszti az állóképességet, hogy nem terheli az ízületeket. Fejleszti az erőnlétet, a kondíciót, felviszi a pulzust, vagyis egy sor olyan előnye van, amit túlsúllyal is ki tudsz használni, de figyelj oda, mert a helyes üléspozíció neked is kulcsfontosságú. 

Jó móka a városi kerekezés
Jó móka a városi kerekezésHinterhaus Productions / Getty Images Hungary

Mi a helyzet a motorozással?

A motorosok is kirajzanak ilyenkor, és az ő egészségükre is hat választott sportjuk, hiszen ők is hosszú távokat tesznek meg helyzetváltoztatás nélkül. A motorok kialakítása szerencsére nem terheli úgy meg a gerincet, mert az esetek többségében nagyon ergonomikusan alakítják ki az ülést, legalábbis a vezető számára. Az utasnak már lehetnek gondjai, főleg ha nagyon sportos a motor. De a túra- vagy túrasportmotorokon az utasülés is nagyon kényelmes.

A robogók pedig kifejezetten „elegáns” üléspozíciót biztosítanak, ami tökéletes a gerincnek. Ugyanakkor bármilyen kényelmes is az ülőpozíció, a hosszú távú üldögélésnek rengeteg káros hatása van. Motorozáskor is nagyon fontos, hogy rendszeresen tartsunk szüneteket, mozgassuk át a tagjainkat. 

Hogy készüljek fel a szezonra? 

A felkészülésre inkább egy általános ajánlást kaptunk szakértőnktől: tartsuk a testünket rugalmasan, mobilan, jó kondícióban, és igyekezzünk az évnek azokban a szakaszaiban is fittek maradni, amikor nem tekerünk rendszeresen. És a hosszabb kerékpározás/motorozás után mindenképpen mozgassuk és nyújtsuk át magunkat!

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek