Tényleg segít a fogyásban az álló íróasztal?

A szívbetegségek, a rák, a 2-es típusú cukorbetegség, valamint az elhízás csak egy pár az ülő életmóddal kapcsolatos egészségkárosodások közül. De vajon elég, ha standing deskre cseréljük a már meglévő asztalunkat, és így naponta pár órát a megszokottól eltérő testhelyzetben töltünk?

A Medical News Today szedte össze, hogy milyen egészségügyi előnyökkel jár, ha olyan asztal mellett dolgozunk, amely mellett nemcsak ülve, de állva is el tudjuk végezni a munkánkat.

Komoly problémák előzhetők meg pár óra állással

Egyes tanulmányok eredményei szerint a napi 3 óránál több ülés a halálesetek majdnem 4 százalékáért felelős. A túl sok ideig tartó ülés befolyásolja a zsír anyagcsere során történő átalakulását, valamint a vérnyomást és a vércukorszintet is. A kutatások azt sugallják, hogy már azzal is nagyon sokat tehetünk az egészségünkért, ha az egész napos ülés helyett néha állva végeznénk a munkánkat.

Más tanulmányok szerint az álló asztalok kifejezetten ösztönzik arra az embereket, hogy többet mozogjanak, ezáltal pedig több kalóriát égessenek el. Sokan úgy vélik, éppen emiatt ezek a bútorok segíthetnek a fogyásban.

A meglévő tanulmányok felülvizsgálata azonban vitatja ezeket a nézeteket. April Chambers, Pittsburgh-i Egyetem kutatója 53 kutatás eredményét vizsgálta felül, hogy kiderítse az úgynevezett sit-stand asztalok előnyeit.

„Az elmúlt években rengeteg kutatás vizsgálta az álló asztalok előnyeit, de eddig még nem ástuk mélyre magunkat a témában” – mondja Chambers, majd hozzáteszi:

A következő lépés, hogy kitaláljuk, miként hozzuk ki a legtöbbet ezekből az asztalokból.

A helyes tartás minden esetben fontos!
A helyes tartás minden esetben fontos!Fotó: Traimak_Ivan / Getty Images Hungary

A fogyásban viszont nem segít

Az 53 vizsgálatban 6-231 ember vett részt, és a kutatásokat legfeljebb egy évig tartó utánkövetés kísérte. A kutatásokban hat szempontot vizsgáltak: a résztvevők viselkedését (például, hogy mennyi ideig ültek vagy álltak), a fizikai és mentális állapotot, a munkavégzés hatékonyságát, a kényelmet, valamint a testtartást.

„A kutatás eredményei szerint csak minimális mértékben van hatással az álló munkavégzés a szempontokra, leginkább a viselkedés és a kényelem mértékét befolyásolja” – állítja Nancy A. Baker, a tanulmány társszerzője.

Logikusnak tűnik, hogy azok az emberek, akik álló íróasztal mellett töltik a napjuk egy bizonyos részét, többet álltak, mint azok, akik a hagyományos asztal mellett dolgoznak. Az álló munkavégzésre is alkalmas asztalokat használó emberek kellemesebb munkavégzésről számoltak be, azonban a munkavégzés hatékonyságára rossz hatással lehet a használatuk.

A kutatások felülvizsgálatakor arra jutottak a szakértők, hogy az álló munkavégzés nem gyakorol különösebb hatást a fizikai állapotunkra – így az elhízásra sem –, annak ellenére, hogy a legtöbb kutatás éppen erre összpontosít. „Vannak ugyan előnyei az álló asztalok használatának, mint például a vérnyomás csökkenése vagy a hátfájás mérséklése, de a fogyás nem tartozik a kedvező hatások közé” – jegyzi meg Chambers.

Ahhoz azonban, hogy előnyünkre tudjuk fordítani az álló íróasztalok használatát, tudnunk kell, mi ennek a helyes módja. Például mennyit érdemes állni naponta, milyen az ehhez szükséges testtartás, azonban ez is személyenként eltérő lehet. Ahhoz, hogy minél többet ki tudjunk hozni ezekből az asztalokból, még sok kutatásra van szükség.

Mustra