8 tévhit a táplálékkiegészítőkről és fogyasztásukról

Vajon tényleg károsítják egészségünket a különböző étrend-kiegészítők? Tényleg lefogyhatunk, ha ezekkel helyettesítjük az ebédünket? Nem túl unalmas folyton ugyanazt a steril müzliszeletet vagy italport fogyasztani?

Az étrend-kiegészítő diéta, mellyel a különböző, hizlalóbb ételeket bizonyos, a megfelelő tápanyagokat és vitaminokat tartalmazó speciális italporokkal vagy éppen müzliszeletekkel helyettesítjük, először az űrhajósok körében terjedt el, akik értelemszerűen nem vihettek magukkal szakácsokat a kozmoszba. A ’70-es, ’80-as évektől kezdett a módszer szélesebb körben is népszerűvé válni, napjainkban azonban egyre többen kérdőjelezik meg a hatékonyságát, illetve hozzák fel ellenérvként annak vélt egészségkárosító hatásait.

A táplálékkiegészítők működésének alapelve, hogy segítségükkel ugyanannyi energiát és hasznos tápanyagot juttathatunk szervezetünkbe, mint egy „normális” étkezés alkalmával, viszont jóval kevesebb kalóriát tartalmaznak a klasszikus ételekhez képest. A The Conversation szakértői összeszedtek nyolc alapvető dolgot, amit tévesen gondolunk erről az alternatív étrendről.

Tévhitek és válaszok

1. Túlságosan komplikált

A közhiedelemmel ellentétben egyáltalán nem bonyolult követni a különböző adagolási szabályokat, megállapítani a megfelelő energiabevitelt. Sőt, más fogyókúrás módszerekhez képest sokkal könnyebben meg tudjuk határozni, milyen étrendre és mennyi táplálékra van szükségünk, hiszen pontosan tudjuk, hogy az adott táplálékkiegészítő mekkora mennyiségű „valódi ételnek” felel meg kalória- és energiaszintben.

2. Unalmas és íztelen dolgokat fogyasztasz

A többség számára az étrend-kiegészítők egyet jelentenek valamiféle íztelen, szagtalan, steril folyadékkal, melyet nem szívesen gurítunk le a torkunkon. A valóság ezzel szemben az, hogy manapság számtalan különféle variációban és ízben kaphatók a különféle táplálékkiegészítő italok, levesek, szeletek vagy éppen sütemények, előregyártott menük, melyek a legváltozatosabb ízlésű embereket is kielégíthetik.

Ennél nincs gyorsabb reggeli.
Ennél nincs gyorsabb reggeli.Fotó: AleksandarNakic / Getty Images Hungary

3. Nem működnek

Sokan megkérdőjelezik a táplálékkiegészítőre alapozott diéták hasznosságát, a kutatások azonban mást állítanak. A szakértők összevetették 23 különböző, a témába vágó vizsgálat tanulságait, melyek bizonyították, hogy az azokban megfigyelt, étrend-kiegészítők segítségével fogyni vágyó személyek sikeresen szabadultak meg pluszkilóiktól. Az eredmények azt mutatták, hogy a táplálékkiegészítőre alapozott diétát követők egy év alatt átlagosan 1,4 kilóval többet adtak le, mint azok, akik más módszerekkel igyekeztek karcsúbbá tenni magukat. Azok közülük, akik táplálkozási szakemberek által összeállított diétás programot követtek, 2,2 kilóval, illetve 3,9 kilóval produkáltak jobb eredményt, mint olyan személyek, akik dietetikus segítségével, illetve anélkül igyekeztek egyéb fogyókúrák által megszabadulni súlyfeleslegüktől.

4. Gyorsan elillan a hatásuk

Habár az előző pontban vázolt kutatásoknak csupán egy kisebb része követte nyomon a vizsgált alanyokat hosszabb időn keresztül, mégis megállapítható, hogy a szóban forgó diéta nem csupán átmeneti megoldást nyújt. Az eredmények azt mutatták, hogy az érintettek még a táplálékkiegészítős fogyókúrát követően négy évvel is karcsúbbak voltak, mint a diétát megelőzően.

5. Ártalmas az egészségnek

Sokan azt hiszik, hogy a „valódi ételek” hiánya fejfájást, alvászavarokat, kifáradást, székrekedést vagy éppen hányást, hasmenést okozhat. Habár ténylegesen nem állíthatjuk, hogy semmilyen mellékhatásai nem lehetnek a különböző étrend-kiegészítőknek, a kutatások azt mutatják, hogy semmivel sem fordulnak elő gyakrabban káros mellékhatások az étrend-kiegészítős diéta alkalmazásával, mint bármilyen egyéb, étrendváltozással járó fogyókúrás módszer esetében.

6. Folyamatosan éhes maradsz

A méret nem minden. Habár az adagok kicsinek tűnhetnek, a különböző táplálékkiegészítőket úgy tervezték meg, hogy minél több proteint és rostot tartalmazzanak, melyek gondoskodnak róla, hogy ne érezzük magunkat éhesnek, ne vágyakozzunk zsíros falatok után.

7. Nem fogyasztasz elég tápanyagot

Szintén közkeletű tévhit, hogy az étrend-kiegészítők kevésbé táplálóak, mint egy kiadósabb lakoma, sokan ezért félnek nekikezdeni a szóban forgó diétának. Valójában azonban a különböző táplálékkiegészítők tele vannak vitaminokkal és ásványi anyagokkal, melyek garantálják a megfelelő energiabevitelt.

8. Lefogysz, de nem leszel egészségesebb

Gyakori ellenérvnek számít az is, hogy – más diétákkal ellentétben – az étrend-kiegészítőkre való átállás segíthet az elhízás ellen, de egyébiránt semmivel sem egészségesebb, mint például a gyorsételek fogyasztása. Ezt is megcáfolták már a tudósok. Egyes kutatások például azt bizonyították, hogy a táplálékkiegészítős diéta más alternatív étrendnél hatásosabban csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

Összességében tehát jó módszer lehet az étrend-kiegészítőkre való átállás arra, hogy megszabaduljunk pár felesleges kilótól, de természetesen fontos a megfelelő diétás terv kidolgozása és a szükséges arányok betartása. Ezért érdemes a fogyókúra megkezdése előtt szakorvoshoz vagy táplálkozási tanácsadóhoz fordulnunk.

Mustra