Így győzd le a kifogásokat, amik nem engednek edzeni járni

Szinte odaragadsz a kanapéhoz és lesütött szemmel fordulsz el, miközben az edzőcipőd mintha gúnyosan nyelvet öltene rád az előszobából – ugye neked is vannak olyan napjaid, amikor úgy érzed, képtelen vagy nekiállni az edzésnek?

Fáradt vagyok, túl meleg van, túl hideg van. Fáj a fejem, a kézisúlyzó pedig megvár! Ma nem bírok, majd inkább holnap! Ma biztosan nincs időm erre! Könnyű kifogást találni, hogy miért sumákolod el az épp aktuális edzést. Siki Brigitta, az F&M edzője tippjeinek segítségével ugyanilyen könnyű lesz belevágni és végigcsinálni is!

Első kifogás: Most nincs időm!

Dehogy nincs, csak jól kell tudni beosztani. Egy hét még mindig 168 órából áll. Ha ebből 56-ot átalszol és 50-et munkával töltesz, akkor is marad 62 órád. Mindenkinek kezében a lehetőség, hogy azzal töltse a szabadidejét, amivel szeretné. Azaz: ha valóban szeretnél mozogni, akkor be tudod osztani ezt a rengeteg órát úgy, hogy maradjon belőle a heti néhány edzésre is. A legjobb, ha a testmozgást már előző hét végén beírod a naptáradba, így az előre meghatározott napokon az időhiánnyal biztosan nem kell majd megküzdened – legfeljebb a saját lustaságoddal.

Második kifogás: Olyan jól elvagyok most! Majd jövő héttől elkezdem az edzést!

A halogató időutazóknak, akik a jövőben mindig nagyon fitt és sportos emberek, de a jelenben még nem kezdenek el mozogni, szintén van egy kiváló módszer arra, hogy egy-kettőre felpattanjanak a kényelmes kanapéról. Mármint nem jövő héten, hanem most! Elég, ha maguk elé képzelik, hogy ezzel a halogató mentalitással – amikor az a bizonyos “majd jövő héten” sosem jön el – hogyan fognak kinézni 20-30 év múlva. Tunyák és nagy valószínűséggel beteg emberek lesznek: olyan nagyszülők, akik talán képtelenek lesznek az unokák után szaladgálni. Ha nem betegeskedni szeretnél nyugdíjas korodban, hanem fitt nagyiként vagy nagypapaként képzeled el magad, ahhoz akkor jobb, ha most nekiállsz edzeni – már ha nem szeretnél magadnak csalódást okozni. 

Harmadik kifogás: Épp most megy a kedvenc sorozatom, ezt mindenképp meg kell néznem!

Persze, hogy meg kell, de tudod: kellemeset a hasznossal, vagyis csináld egyszerre a kettőt! Az egyik legjobb motiváció – már ha az egészséget és a klassz alakot nem nézzük –, ha választasz egy sorozatot, amit edzés közben nézel. Így szó szerint alig várod majd, hogy végre újra felállhass a futógépre vagy kezedbe vehesd a súlyzókat, hiszen közben megtudhatod, hogyan alakul kedvenc történeted! Ráadásul ezzel a módszerrel akár az edzés hosszát is önkéntelenül növelni tudod, hiszen milyen fránya dolog már a felénél abbahagyni egy részt…

IMG 2207
Fotó: Siki Brigitta/F&M

Negyedik kifogás: Nem vagyok formában, hogy nézek majd ki az edzőteremben a sok izompacsirta között?

Egy biztos: az emberek valóban hajlamosak ítélkezni, de ez nem azt jelenti, hogy neked is ilyennek kell lenned. Sajnos a társadalmunk egyik jellemzője, hogy hajlamos az elhízott embereket rossznak, a vékonyakat pedig jónak beállítani, holott a testalkat egyáltalán nem tükrözi bárki belső tulajdonságait. Ezzel együtt könnyen a javunkra fordíthatjuk ezt a dolgot is: a mozgás lehet ugyanis egyfajta büntetés, amiért nem vagyunk tökéletesek és hosszú távon hozzásegíthet, hogy törődjünk a testünkkel. Az eredmény pedig a fogyás lesz.

Ötödik kifogás: Amikor elképzelem magam sportolás közben, lelki szemeim előtt csak azt látom, ahogy izzadtan, kikészülve, pipacspirosan lihegek. Úgyhogy inkább találok valami más tennivalót.

Ha megfigyeled, rengeteg élsportolónak vannak apró trükkjei, amelyekkel eltereli a rossz gondolatokat és képes koncentrálni egy-egy fontos megmérettetés előtt. Vegyél példát róluk! Alakíts ki egy saját edzés előtti rutint! Amikor felveszed az edzőruhát, de még mielőtt akár egy lépést is tennél, hunyd le a szemed és képzeld el, hogy nekiindulsz: pörgesd le magad előtt, ahogyan haladsz az utadon. Ahogy kikerülsz egy-egy akadályt, megállsz az autók előtt a zebrán, vagy épp visszafordulsz, miután valaki rád köszönt. Aztán képzeld el, ahogyan az edzés végeztével megállsz és kifújod magad. Most pedig nyisd ki a szemed, nagy levegő és indulás! 

Mustra