Elcsalod a nyújtást? Pedig ezen is múlik, lefogysz-e

Régóta foglalkoztatja a profi és amatőr sportolókat, hogy érdemes-e edzés előtt és után nyújtani. A válasz pedig azon múlik, hogy a regenerálódás-e a cél vagy az, hogy sikeresen formáld át a tested.

Edzeni akkor a legjobb, ha tényleg örömet okoz, ha a küzdelem pillanatait is élvezzük, ha képesek vagyunk az itt és mostban koncentrálni a saját testünkre. Ez azonban nem mindig jön össze. Van, hogy kötelességtudatból edzünk, azért mert célokat akarunk elérni, mert erősödni akarunk, izmosodni, fogyni, és messze nem csak a mozgás élvezetéért vagy az egészségünkért csináljuk. Ilyenkor pedig megesik, hogy igyekszünk az egészet rövidre zárni. És mit hagyunk el a legkönnyebben? A nyújtást, nyilván. Az amúgy is unalmas. Meg értelme sincs. Vagy mégis van? David Prologo, az Emory Egyetem docense ezt a kérdést járja körül a Science Alert oldalán.

Ő is nyújt ám. Vagy nyújtózik. Nem tudjuk biztosan.
Ő is nyújt ám. Vagy nyújtózik. Nem tudjuk biztosan.Fotó: Shutterstock

A regenerálódásban nem segít

Egy kemény edzés során rengeteg energiát használunk el, salakanyagokat termelünk, és gyártunk egy rakás mikrosérülést az izomrostokon. Ebből a szervezetünknek fel kell épülnie. Időre van szükségünk ahhoz, hogy újra ki tudjuk magunkból hozni a maximális teljesítményt, hogy újra fájdalom nélkül tudjunk edzeni. De vajon felgyorsítható-e ez a gyógyulási folyamat?

A profi sportolók és csapataik már évtizedek óta keresik a választ a kérdésre, kísérleteznek a legkülönbözőbb eszközökkel a masszázstól a nyújtáson és a jégfürdőn át a különböző gyulladáscsökkentő szerek alkalmazásáig. És mi bizonyult ezek közül hatékonynak? Kizárólag a masszázs. Kiderült, hogy a nyújtás nem segít a regenerálódásban: a salakanyagok kipucolását nem gyorsítja és az izomfájdalmat sem csökkentjük vele.

A testünk átformálására jól hat

A legtöbben azonban nem profi sportolók vagyunk, nem azért edzünk, hogy kihozzuk magunkból a maximális teljesítményt, hanem azért, hogy egészségesebbek legyünk, fogyjunk, javítsuk a hangulatunkat, vagy mert egyszerűen: élvezzük. Számunkra tehát a gyors regenerálódásnál sokkal fontosabb, hogy átformáljuk a testünket. Ha pedig rendszeresen edzünk, a szervezetünk alkalmazkodik a megterhelés okozta stresszhez, változik az izomstruktúránk, az anyagcserénk. Ez az, amiért jó edzeni, ez hozza meg a fejlődést.

Na, ők akkor edzenek, amikor a turisták még alszanak.
Na, ők akkor edzenek, amikor a turisták még alszanak.Fotó: Shutterstock

Számos tanulmány foglalkozott azzal, hogyan segíthetjük elő a fejlődést. 35 év kutatási eredményei alapján pedig úgy tűnik, hogy hat dologra kell figyelnünk ahhoz, hogy testünk minél jobban alkalmazkodjon a kihívásokhoz. Ezek pedig a következők:

  • a tápanyagbevitel időzítése (különösen a fehérjéé),
  • az edzés típusa,
  • a maszsázs,
  • az alvás,
  • kis mennyiségben a kreatin és
  • a nyújtás.

A rendszeres nyújtás segít a mozgástartomány megtartásában és javításában, ahogy segít az izületek állapotán,a kötőszövetek erősítésén: mindez pedig hatékonyabb teljesítményhez vezet.

Kísérletek bizonyították, hogy a hajlékonyságot fejlesztő edzések javítják az izomfunkciókat, rendszeres nyújtással telt hetek alatt az izomzat pozitív változásokon ment keresztül, például hosszabbá váltak az izomrostok. Az állatkísérletekből pedig az is látszik, hogy a nyújtás javítja az izomszövet vérellátását.

Most akkor nyújtsak vagy ne nyújtsak?

Ha profi sportoló vagy, aki szeretné elkerülni a sérüléseket és növelni az erejét vagy gyorsítani az izomregenerálódást a következő megmérettetés előtt, akkor nem muszáj. Ha azonban azért edzel, hogy jó legyen a kedved és fogyj, akkor igen. A nyújtás ugyanis segít átformálni a testedet, segít abban, hogy hosszú távon egészségesebb, fittebb testben élj.

És ha már nyújtasz, akkor ezt a három szempontot mindenképpen tartsd szem előtt:

Blogmustra