Így szoktasd le a gyereket a gyorskajákról!

A megoldás meglepően egyszerű, csak azt kell kihasználni, amiben a kamaszok nagyon jók: a lázadást. A módszer különösen a fiúknál hatékony.

Egy egészséges, vagyis gyorséttermi kajákat, csipszeket és más junkfoodokat mellőző étrend betartása felnőttként is nagyon nehéz, ám kamaszként szinte képtelenség. Tarthatsz akármilyen kiselőadást az egészséges ételekről, a zöldségfogyasztásról és a megfelelő szénhidrátról, szinte biztos, hogy süket fülekre találsz. Egy friss amerikai kutatásban viszont stratégiát váltottak, és a kamaszok természetes lázadókedvére építettek, amivel aztán képesek voltak megváltoztatni a fiatalok étkezési szokásait.

A ScienceAlert beszámolója szerint a viselkedéskutatók több mint 350 13-15 év között texasi diákot vontak be vizsgálatba. A kamaszokat két csoportra osztották: a társaság egyik felének bemutattak egy tényfeltáró jelentést arról, hogy az élelmiszergyártók hogyan próbálják befolyásolni a vásárlókat, míg a többieket az egészséges étkezés fontosságáról tájékoztatták. Az elsőben leírták, hogy a cégek rengeteg pénzt költenek arra, hogy az egészségtelen ételek iránt függőséget alakítsanak ki, míg a másodikban ilyen mondatok voltak, hogy: „mint egy autónak, úgy a testünknek is szüksége van üzemanyagra a működéshez, és a tápanyagok a test üzemanyagai”.

A fiúk esetében különösen érdemes kipróbálni ezt a stratégiát
A fiúk esetében különösen érdemes kipróbálni ezt a stratégiátFotó: Juanmonino / Getty Images Hungary

Ezt követően a tanév végéig nyomon követték a diákok vásárlásait az iskolai büfében, és ez alapján próbáltak következtetéseket levonni arról, hogy mennyire jutott el hozzájuk az üzenet. A szakemberek megállapították, hogy azok a fiatalok, akik a leleplező csoportban voltak, már nem látták olyan pozitív fényben a gyorskajákat, és gyakran inkább egészségesebb ételeket választottak. A hatás leginkább a fiúknál volt mérhető, akik a következő 3 hónapban 31 százalékkal kevesebb egészségtelen ételt vettek a büfében. A lányok esetében nem volt ilyen kontraszt a két csoport között, vélhetően azért, mert számukra mindkét típusú információ egyaránt meghatározó volt, írják a kutatók.

A kutatók szerint a megtévesztő marketing a gyerekek lázadásával kombinálva jó stratégia lehet ahhoz, hogy megváltoztassák a fiatalok szokásait. Mindez könnyedén alkalmazható nagyobb gyerekcsoportok esetében is, ráadásul nem is túl költséges, így akár globálisan is használható lenne az elhízás elleni harc részeként.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.