Így szoktasd le a gyereket a gyorskajákról!

A megoldás meglepően egyszerű, csak azt kell kihasználni, amiben a kamaszok nagyon jók: a lázadást. A módszer különösen a fiúknál hatékony.

Egy egészséges, vagyis gyorséttermi kajákat, csipszeket és más junkfoodokat mellőző étrend betartása felnőttként is nagyon nehéz, ám kamaszként szinte képtelenség. Tarthatsz akármilyen kiselőadást az egészséges ételekről, a zöldségfogyasztásról és a megfelelő szénhidrátról, szinte biztos, hogy süket fülekre találsz. Egy friss amerikai kutatásban viszont stratégiát váltottak, és a kamaszok természetes lázadókedvére építettek, amivel aztán képesek voltak megváltoztatni a fiatalok étkezési szokásait.

A ScienceAlert beszámolója szerint a viselkedéskutatók több mint 350 13-15 év között texasi diákot vontak be vizsgálatba. A kamaszokat két csoportra osztották: a társaság egyik felének bemutattak egy tényfeltáró jelentést arról, hogy az élelmiszergyártók hogyan próbálják befolyásolni a vásárlókat, míg a többieket az egészséges étkezés fontosságáról tájékoztatták. Az elsőben leírták, hogy a cégek rengeteg pénzt költenek arra, hogy az egészségtelen ételek iránt függőséget alakítsanak ki, míg a másodikban ilyen mondatok voltak, hogy: „mint egy autónak, úgy a testünknek is szüksége van üzemanyagra a működéshez, és a tápanyagok a test üzemanyagai”.

A fiúk esetében különösen érdemes kipróbálni ezt a stratégiát
A fiúk esetében különösen érdemes kipróbálni ezt a stratégiátFotó: Juanmonino / Getty Images Hungary

Ezt követően a tanév végéig nyomon követték a diákok vásárlásait az iskolai büfében, és ez alapján próbáltak következtetéseket levonni arról, hogy mennyire jutott el hozzájuk az üzenet. A szakemberek megállapították, hogy azok a fiatalok, akik a leleplező csoportban voltak, már nem látták olyan pozitív fényben a gyorskajákat, és gyakran inkább egészségesebb ételeket választottak. A hatás leginkább a fiúknál volt mérhető, akik a következő 3 hónapban 31 százalékkal kevesebb egészségtelen ételt vettek a büfében. A lányok esetében nem volt ilyen kontraszt a két csoport között, vélhetően azért, mert számukra mindkét típusú információ egyaránt meghatározó volt, írják a kutatók.

A kutatók szerint a megtévesztő marketing a gyerekek lázadásával kombinálva jó stratégia lehet ahhoz, hogy megváltoztassák a fiatalok szokásait. Mindez könnyedén alkalmazható nagyobb gyerekcsoportok esetében is, ráadásul nem is túl költséges, így akár globálisan is használható lenne az elhízás elleni harc részeként.

Mustra