Nem kell, hogy szenvedés legyen a tanulás a hiperaktív figyelemzavarral (ADHD) diagnosztizált gyermekek számára, ha segítünk nekik abban, hogy az erősségeikre támaszkodjanak, illetve ha megfelelő módszereket és körülményeket biztosítunk számukra a tanuláshoz.

Miután egy gyerek bekerül az iskolába, általában csak kétféle intelligenciájára fektetnek hangsúlyt: a nyelvire és a matematikai/logikaira (az olvasásra, az írásra, a matematikára és a természettudományra). Ha egy gyerek veleszületetten erős ezeken a területeken, akkor valószínűleg elég jól fog teljesíteni az iskolában. Ha nehézségei vannak a nyelvi és a logikai intelligencia területén, akkor viszont ADHD-diagnózissal végezheti még akkor is, ha erős a többi típusú intelligencia valamelyikében vagy akár több fajtájában is.

Fedezd fel gyereked többféle intelligenciáját!

A Harvardon kutató Howard Gardner többszörös intelligenciáról szóló elmélete megkérdőjelezi az IQ-val jelzett intelligenciát, és azt állítja, hogy legalább nyolc különféle intelligencia létezik.

Az alábbi táblázat ezeket tartalmazza, és leírja a legjobb módszereket azoknak a gyerekeknek a tanítására, akik valamelyikben különösen erősek. De ne feledd, hogy az összes gyerek rendelkezik mind a nyolc intelligenciával, amelyek egyedi kombinációi teszik őket különlegessé. 

Az intelligencia neve Lehetséges karrierek A gyerek így tanul a legkönnyebben ezzel
Nyelvi Író, szerkesztő, hivatásos szónok, ügyvéd. Olvasással, írással, beszéddel, memorizálással.
Logikai/matematikai Tudós, matematikus, programozó, adatelemző, orvos. Logikai problémamegoldással, adatok elemzésével, statisztikák értelmezésével, hipotézisek felállításával.
Képi Művész, építész, grafikus, illusztrátor, vágó. Rajzzal, vizualizálással, vizuális média segítségével.
Testi Sportoló, táncos, kézműves, színész. Kézzelfogható példákkal, eljátszással, mozgásos tanulással.
Zenei Zeneszerző, hangmester, DJ, hangmérnök. Ritmikus tanulással, zenehallgatással, dalírással.
Társas Menedzser, szakszervezeti vezető, politikus, házassági tanácsadó. Másokkal kommunikálva, kooperálva, csapatmunkával.
Személyes Pszichoterapeuta, életmód-tanácsadó, vállalkozó. Önreflexióval, célkitűzésekkel, érzelmi tanulással.
Természeti Állatorvos, tengerbiológus, erdész, állattenyésztő. A természetben, növények vagy állatok gondozása közben, ökológiai megközelítéssel.

Ha valakinek a testi intelligencia a biztos oldala, annak nagy esélye van az ADHD-címkére. Az ilyen gyerekek hajlamosak úgy tanulni, hogy megérintik a dolgokat, mozognak, építenek a kezükkel, vagy más módon kerülnek fizikai kapcsolatba az adott tárggyal. Ha egy ilyen tanulónak órákig kell némán ülnie egy osztályban előadásokat hallgatva, feladatlapokat kitöltve és tankönyveket olvasgatva, akkor hajlamossá válhat a nyugtalanságra, mocoroghat és figyelmetlen lehet - vagyis az ADHD tüneteit produkálhatja.

Figyelemzavara van a gyereknek? Így hozd ki belőle a legjobbat!
Figyelemzavara van a gyereknek? Így hozd ki belőle a legjobbat!Fotó: Shutterstock

Az iskolában ezek a gyerekek úgy tudnak irodalmat tanulni, ha eljátsszák a szereplőket, a történelmet úgy, ha élőképeket készítenek a híres eseményekről, a matematikát úgy, ha minden hetedik számnál felugorva tanulhatják meg a hetes szorzótáblát, a természettudományos tárgyakat pedig kézzelfogható kísérletek segítségével. Otthon ezeknek a gyerekeknek állva vagy egy hintaszékben érdemes leckét írniuk; a kíváncsiságukat pedig múzeumlátogatásokkal, obszervatóriumokkal és könyvtárakkal lehet kielégíteni. Más szóval ők bóklászva tanulnak a legjobban.

Természetesen valamennyi gyerek igényli az interaktív feladatokat és élvezi, ha játszva tanulhat. Ám ahhoz, hogy egy ADHD-vel diagnosztizált gyereknek sikerélményei legyenek az életben, hogy nőjön az önbizalma és a kortársaival is jó kapcsolatot alakítson ki, elengedhetetlen, hogy az érdeklődési köréhez és jelleméhez passzoló körülményeket teremtsünk otthon és az iskolában egyaránt. Ehhez persze komoly szervezőmunkára és a szülő-pedagógus-szakember triász folyamatos kooperációjára van szükség, de mind rövid, mind hosszú távon megéri a fáradozás.

Miben segít a terápia?

A gyermekkori figyelemzavart többféle módon lehet orvosolni, a közhiedelemmel ellentétben azonban az ADHD kezelése során egyáltalán nem muszáj gyógyszert szedni. A gyógyszeres kezelés olyankor lehet indokolt, amikor sürgős segítségre van szükség és/vagy az ADHD-s tünetek és az általuk okozott viselkedészavar és teljesítményzavar súlyos fokú. Magyarországon hat éves kor alatt nem adható gyógyszer az ADHD-s gyermekeknek.

A pszichoterápia leginkább készségfejlesztést jelent: a gyerekeknek lépésről lépésre megtanítják, hogyan kezeljék indulataikat, hogyan viselkedjenek konfliktushelyzetben, hogyan viszonyuljanak saját érzéseikhez és hogyan érthetik meg jobban a többiek viselkedését. A terápia révén fokozatosan javulnak ezek a készségeik, ami erősíti önbizalmukat is. Bár a szülők gyakran egyéni terápiát részesítenének előnyben, az ADHD-s gyerekeknek a legtöbb esetben hatékonyabban segít a csoportterápia, hiszen itt gyakorolni tudják a kapcsolatok kialakítását, a társaikkal és a felnőttel való kommunikációt éles helyzetben. A komplex terápia ideális esetben „szülőtréning”-et is magába foglal, amelynek során megtanítják a szülőket, hogy hogyan kezeljék a gyerek viselkedését, problémáit.

Ha szeretnél még néhány hasznos infót olvasni arról, hogy - gyógyszerezés helyett - mi mindent tehet egy szülő a figyelemzavar tüneteinek enyhítéséért, kattints az alábbi cikkre:

Blogmustra