Ne várd a négyévestől, hogy előre gondolkodjon!

Eddig azt gondolták a kutatók, hogy a gyerekek emlékezőképessége négyéves korukra teljesen kifejlődik. Egy friss vizsgálat szerint azonban ez mégsincs így.

Egy meglehetősen látványos és egyértelmű eredményekkel szolgáló kutatás szerint a négyévesek epizodikus emlékezetét még egy varázslatos matricával is képtelenség működésbe hozni. A 3-7 éves korú gyerekek képességeit letesztelő kutatásról beszámoló New Scientist szerint csak 5 éves korukra tanulják meg a gyerekek, hogyan használják fel az emlékeiket, ha előre tervezésről van szó.

A négyévesek csak a szerencséjükben bízhattak

A brit kutató, Amanda Seed és csapata 212 gyerek epizodikus emlékezetét tesztelte le a kutatás során. Az epizodikus emlékezet a hosszú távú emlékezetnek azt a részét takarja, amely egy-egy új ismeret elsajátításakor a múltbéli eseményekre támaszkodva lehetővé teszi, hogy elképzeljük, hogy segíthetnek rajtunk ezek az összefüggések a jövőben.

A kicsik emlékezete még epizodikus
A kicsik emlékezete még epizodikusFotó: Shutterstock

A kísérletek során először két különböző színű dobozt mutattak a kutatók a kicsiknek, amelyeket egy-egy érme segítségével lehetett kinyitni. Odabent egy FELBECSÜLHETETLEN ÉRTÉKŰ  matrica várta a rejtvényt helyesen megoldó gyerekeket. Ehhez azonban először a megfelelő színű érmét is meg kellett kaparintaniuk.

Meg kellett volna jegyezni a színét?!

Az undok felnőttek ezek után közölték a gyerekekkel, hogy az egyik dobozt később is viszontláthatják majd, a másikat azonban eközben a szemük láttára eltávolították az asztalról. Egy másik teremben aztán három különböző érmét mutattak a gyerekeknek: kettő színe megegyezett az első teremben látott varázsdobozokéval, a harmadik pedig egy kakukktojás volt. A dobozokat csak a velük megegyező színű érmékkel lehetett kinyitni, erre az összefüggésre azonban ott helyben kellett rájönnie a gyerekeknek.

Csak az iskoláskorúak jegyezték meg

Az ötévesek emlékeztek is rá, melyik színű doboz maradt az asztalon, felismerték ennek a jelentőségét és ennek megfelelően sokkal gyakrabban választottak helyesen az érmék közül. A fiatalabbaknak ezzel szemben fogalma sem volt már róla, melyik doboz maradt az asztalon, tehát természetesen érmét is teljesen véletlenszerűen választottak.

Amanda Seed szerint az emlékezőképesség az iskolában fejlődik ki annyira, hogy a gyerekek képesek lesznek elvonatkoztatni a valóságtól és azonosítani azokat az ismereteiket, amelyek felhasználhatók egy-egy jövőbeni feladat megoldásához. 

Blogmustra