A kamaszoknak is jót tesz a délutáni alvás

Az ebéd utáni csendes pihenő jó hatással van a tinédzserek iskolai teljesítményére és éjszakai alvására.

Óvodában még elvárás az ebéd utáni alvás, de vannak gyerekek, akik küzdenek ellene, és nem szeretnek vagy nem akarnak ott aludni. Iskolában már egyáltalán nincs lehetőség az ebéd utáni pihenésre, pedig a kamaszkorba lépő gyerekeknek nagyon is szükségük lenne rá - derül ki egy amerikai-kínai kutatásból.

A délutáni szundikálás megítélése nagyon ellentmondásos. Vannak kultúrák, ahol a napirend része az ebéd utáni pihenés, míg máshol az agyi érettséggel hozzák összefüggésbe a napi egy hosszú, éjszakai alvást. Az Egyesült Államokban a gyerekeket fokozatosan leszoktatják a nappali alvásról, míg Kínában az iskolai időbeosztás lehetővé teszi a pihenést - mondja Xiaopeng Ji, a Delaware Egyetem alváskutatója.

shutterstock 80259754

Kamaszkorban megváltozik a napi ritmus

Ji a cirkadián ritmus, vagyis a napi biológiai óra tanulmányozása során megállapította, hogy kamaszkorban a ritmus 1-2 órát tolódik a korábbihoz képest - írja a ScienceDaily. Ezért van az, hogy a tinédzserek később fekszenek le, viszont reggel ugyanakkor kell kelniük, és ettől kialvatlanok. Ez pedig a neurokognitív funkciók romlásához vezethet: a diákok nehezebben tudnak figyelni, és a memóriájuk is romlik.

A napi ritmusban 12 és 14 óra között egy hullámvölgy figyelhető meg, amikor a fiatalok hajlamosabbak elaludni. Mivel a kínai iskolákban van lehetőségük ebben az időszakban pihenni, a Delaware és Pennsylvania Egyetem kutatói úgy döntöttek, ők is megnézik, milyen hatással van ez a teljesítményükre.

Aki nappal pihen, éjjel jobban alszik

A szakemberek megállapították, hogy azok a diákok, akik rendszeresen, egy héten 5-7 nap pihentek ebéd után, sokkal jobban tudtak figyelni, és jobb volt a térbeli memóriájuk is. Az ideális pihenő 30-60 percesnek bizonyult, az ennél hosszabb már megzavarta a napi ritmust, ahogy az is, ha valaki délután 4 óra után dőlt le pihenni. Meglepetésükre a nappali és az éjszakai alvás között pozitív összefüggést tapasztaltak: akik rendszeresen szundítottak ebéd után, éjszaka is jobban aludtak.

Ji felhívja ugyanakkor a figyelmet, hogy ezek csak megfigyelésen alapuló megállapítások. A pontos összefüggés feltárására további vizsgálatokra lesz szükség.

Blogmustra