Így válassz babakocsit!

Tökéletes babakocsi nem létezik, hiszen attól függ, hol laksz, mire használod, hogyan közlekedsz. De talán van olyan, ami számodra tökéletes. Segítünk átgondolni!

Van egy rossz hírünk: tökéletes babakocsi nem létezik. Különféle életmódú szülőknek más-más környéken, lakóhely-típusban különféle babakocsi lesz ideális. 

De azért jó lenne elsőre eltalálni a nekünk megfelelőt, hiszen drága holmiról van szó. De hogyan válasszunk a piacon lévő rengeteg típus és márka közül? Adunk néhány szempontot – reméljük, ettől könnyebb lesz a választás!

Ezért mielőtt egyáltalán beütnénk az keresőbe a „legjobb babakocsi” kifejezést, nézzünk körül a lakókörnyezetünkben, és válaszoljuk meg magunknak az alábbi kérdéseket!

Van-e autód, mennyi és milyen?

Van-e autónk, tervezzük-e hogy ebben hordozzuk a bébit? A családban egy vagy több autó is van? Mekkora a csomagtartójuk?

A babakocsik jelentős részére rá lehet csatlakoztatni a kagyló alakú bébi autósülést. Hosszú ideig ebben ülni nem igazán kényelmes a babának, és ha csak ebben hordozzuk, az a gerincét is károsíthatja, de rövidebb időkre nagyon kényelmes tud lenni, ha kagylóstul kivesszük a babát kocsiból, és csak rápattintjuk a vázra.

Az autós hordozók többsége külön vásárolható aljzatra/dokkolóra csatlakoztatható a kocsiban, de a biztonsági övvel is be lehet őket kötni. Különösen abban az esetben, ha több autónk van, vagy néha taxizunk, a vásárlás előtt nézzük meg, beköthetők-e biztonsági övvel is, mert az aljzatot átszerelni nem két másodperc.

A babakocsinkat valószínűleg szeretnénk majd az autónk csomagtartójában is hurcolni, ezért fontos, hogy beleférjen! Szinte mindegyik babakocsi összecsukható valamennyire, de az összecsukott méretük igencsak különböző. Elő tehát a centivel, mérjük le a csomagtartót és ehhez igazítsuk a babakocsi méretét. Ha nagyon kicsi a csomagtartónk, vannak olyan babakocsik, amelyekről egy mozdulattal le lehet venni a nagy kereket, de jó ha tudjuk, ezt sáros, lucskos időben sem fogjuk megúszni.

Ha nem autós népek vagyunk, viszont sokat használjuk a közösségi közlekedést, akkor nézzük meg, a felénk járó járművek mennyire babakocsibarátak. Az alacsonypadlós buszokra semmiség felszállni, a régi típusú villamosok vagy a HÉV azonban elég nagy kihívás lehet. És akkor az aluljárókról még nem is beszéltünk: van-e a miénknek liftje vagy rámpája?

Mennyi lépcső vesz körül?

Hol lakunk és mennyi ott a lépcső, van-e babakocsitároló és az hol van? A mi (egyébként imádott) babakocsink 11,5 kg, a gyerekünk meg jelenleg 9 kg körül van, tehát egy több mint húsz kilós, szabálytalan alakú tárgyat kellene féloldalasan emelgetnem. A régi lakásunkban összesen kilenc lépcsőfok vezetett fel a bejárattól a liftig és már azt is gyűlöltem. Nem is használtam a babakocsit kb. egyszer se. Azóta elköltöztünk, itt egy darab lépcsőfok van, egyfolytában babakocsizunk.

A barátnőm a harmadikon lakik egy társasházban, babakocsitároló a földszinten, lift nincs. Így a kocsit nem kell a lépcsőn húzgálnia, az lent vár a tárolóban. Cserébe fel kell cipelnie a gyereket (10 kg és fickándozik), és ha bevásárolt, akkor a táskát is fel kellene – a nehéz cuccokat webshopból rendeli, a babakocsi aljában meg csak egy plédet tárol.

Másik ismerős viszont arról számolt be, hogy az ő babakocsija lépcsőn is használható volt, ha úgy állłtotta, hogy a nagyobb, "fogazott" kerekek kerültek hátulra - amúgy is ez a városi mód - a babakocsival felfelé és lefelé is lehetett menni a lépcsőn emelgetés nélkül.

Van lift? Mekkora?

Ha liftes házban élsz, akkor lehet problémád, ha az átlagosnál kisebb a lift, vagy az ajtónyílása. Mielőtt megveszed álmaid babakocsiját, erre nézz rá, nehogy aztán gyalog cipeld fel a hatodikra, a szerkesztőségben is dolgozik olyan, aki kifejezetten az apró lift miatt vett egy meghatározott típust.

Milyenek nálatok az útviszonyok?

A fővárosban többnyire szuper, aszfaltozott, széles járdák vannak, kivéve, ahol nem (budai lakásunk és a bölcsi közötti szakaszon például konkrétan nincs járda, az úttest széli kavicson lehet gyalogolni); az agglomerációban és vidéken ennél kalandosabb útviszonyok is lehetnek.

Ez a babakocsi kerékmérete szempontjából érdekes, az alapszabály ugyanis az, hogy a kisebb kerekű kocsik fordulékonyabbak, a nagyobb kerekűek meg sokkal jobban bírják a zötyögést és a kátyúkat (később mennek tönkre és a babának is kevésbé adják át a zökkenéseket). Ha mondjuk kirándulni is szeretnénk a kocsival erdei utakon, akkor inkább a nagyobb kerék az ideális.

Ha már a kerekeknél tartunk, léteznek háromkerekű (elöl egy, hátul kettő) és négykerekű babakocsik is. A négy kerék értelemszerűen stabilabb, a háromkerekű lényegesen fordulékonyabb, ha netán kapubejárókban, boltok folyosóin szeretnénk szerencsétlenkedni vagy a buszon, villamoson beállni a babakocsihelyre.

Szerencsés hibridek a nagy kerekű, de háromkerekű kocsik, ahol a stabilitás és a fordulékonyság is megmarad. Illetve az egy nagy-egy kicsi pár kerékkel rendelkező kocsik között is vannak nagyon jók, ahol városban a kis kerék van elöl (ilyenkor jól irányítható és fordulékony), macskakövön, réten, erdőben, hóban, homokban a nagy (ilyenkor bárhol elmegy, viszont nehezebben irányítható).

A babakocsi első kereke(i) lehet(nek) rögzítettek vagy ún, bolygókerekek. A bolygó azt jelenti, hogy a kerék elfordul a tengelye körül, így könnyű vele kanyarodni, viszont nehéz le-föl menni a járdaszegélyeken (mert akkor is bolyog, ha nem kéne). A rögzített kerékkel épp ellenkezőleg: jól bírja a terepet, de kis helyen csak úgy tudunk megfordulni, ha picit megemeljük az első kerekeket. Az átmenet a bolygósítható első kerék, ahol útközben egyfolytában állítgathatjuk, hogy stabil vagy fordulékony üzemmódban legyen.

Akarsz-e babakocsival bevásárolni?

A bevásárlást webshopból intézzük, vagy elkötelezett piacra járók vagyunk? Ez abból a szempontból érdekes, hogy mennyi cuccot szeretnénk majd a babán kívül a babakocsiban tárolni. A babakocsik aljába általában lehet pakolni, de nézzük meg, hány kg-t bír (mondjuk előbb-utóbb úgyse fér bele semmi, mert itt lesz a tartalék pelenka, az esővédő, egy takaró, a homokozójátékok meg a kismotor). Sokan szeretnek a babakocsi tolókarjára szatyrokat aggatni, én személy szerint mindig félek, hogy felborul az egész babástul, de ha erre vágyunk, akkor olyan kocsit kell venni, aminek két külön tolókarja van és nincs egybeépítve.

(Illetve lehet kapni külön szatyorakasztót az egybeépített karos kocsihoz is, de valóban, ha nagyon megpakoljuk, fel fog borulni, mondjuk ez főleg olyankor esik meg, amikor kivesszük a gyereket - tette hozzá egyik kolléganőnk)

Milyen a testfelépítésed?

Ha átlagos magasságú fitnessedzők vagyunk, az szuper. Ha a szokásosnál alacsonyabbak vagy magasabbak, akkor nagyon fontos, hogy állítható legyen a babakocsi tolókarjának a magassága, mert ha le kell hajolni hozzá, akkor megfájdul és tönkremegy a derekunk. Tologassuk sokat a boltban, és csak akkor vegyük meg, ha kényelmes!

A másik kérdést a lépcsőknél már tárgyaltuk: előfordul-e, hogy sokat kellene emelgetnünk a kocsit babástul, ha igen, fogjuk-e bírni? Ha sok a lépcső és filigrán alkatúak a szülők, érdemes a legkönnyebb kocsit választani, de még érdemesebb inkább magunkra kötni a babát, hiszen úgy sokkal jobb a súlyeloszlása és a kocsi súlyát sem kell cipelnünk. Az újszülött 3-4 kg, annyit simán elbír az ember, de babakocsival együtt 15-16 kg-t emelgetni már nem olyan vicces.

Fekvőfelület, azaz mennyi idős a baba?

A babának az élete első 4-5 hónapjában kétféle pozícióban szabad lennie: vagy sima felületen fekszik háton/hason, vagy megfelelő hordozóeszközzel rá van kötve egy felnőttre. Magyarul azok a babakocsik, amik csak ülő és félig ülő-félig fekvő helyzetet tudnak, nem alkalmasak újszülöttek számára. Ezek arra valók, hogy a nagyobb gyerek útközben tudjon bennük aludni, de a pici baba gerincének nem tesznek jót. Ezért ha újszülött kortól szeretnénk használni a kocsit, akkor olyat kell venni, aminek vízszintesig dönthető a fekvőfelülete, vagy pedig adnak a vázhoz egy klasszikus mózeskosár alakú, és egy másik, kb. fél éves kortól alkalmas ülőrész.

Milyen kiegészítőket szeretnél?

Figyeljünk arra, hogy ha külön forrásból szerezzük be a babakocsit és az autós babahordozót, azért kompatibilisek legyenek egymással. Lehet kapni ún. travel system-eket, ami azt jelenti, hogy a cég összerakott nekünk egy babakocsivázat, autós hordozót, ezekhez adaptert, mózeskosarat, ülőrészt, és nekünk már csak ki kell fizetni érte egy sírnivalóan magas összeget.

A dolgok egy részét persze használtan is megvehetjük (sőt, még jobb, ha örököljük), akkor viszont figyeljünk, hogy összeillő holmikat vegyünk. Nem kell ugyanolyan márkájúnak lenni, a legtöbb autós babahordozó ráilleszthető a legnépszerűbb babakocsimárkák vázára, de azért nézzünk utána, mielőtt hazavisszük.

Ha több gyereket tervezünk vagy már van, akkor hasznos lehet a testvérfellépő: erre rá tud állni a nagytesó, ha elfárad vagy ha sietünk. Testvérfellépőket külön lehet vásárolni és ezek sem olcsók, ha még nincs rá szükségünk, de úgy gondoljuk, hogy lesz, akkor elég megkérdeni, hogy a kiszemelt babakocsihoz elvileg csatlakoztatható-e testvérfellépő.

További szempont a tisztíthatóság: ne legyenek illúzióink, a babakocsink hamarosan elég dzsuvás lesz, lebüfizik, nyálas kiflimaradékot kennek rá, kölesgolyót tömködnek a réseibe. Ilyenkor jól jóhet egy legalább részben levehető és mosógépben mosható huzat.

A babakocsi színe mondjuk szerintem eléggé mindegy, de azért ideírom: ha az első gyerekünk az ultrahangon lánynak látszik, de még csak a 12. héten tartunk és/vagy több gyereket is szeretnénk, akkor ne csapjunk le a rózsaszín csipkés flitteres csillámpónis változatra, mert lehet, hogy a 18 hetes UH-n már fiú lesz, meg az is lehet, hogy a második gyerekünk fiú lesz, és akkor nagyon sokat kell majd magyarázkodnunk a környékbeli néniknek. 

És a legfontosabb: mennyi pénzed van?

Mielőtt nekiindulunk, érdemes eldönteni, mennyi pénzünk van minderre, a határ ugyanis a csillagos ég, de nem viccelünk, könnyedén el lehet verni sokszázezer forintot babakocsira. Nyilván olyat szeretnénk választani, ami a mi igényeinkben megfelel, mégse kerül egy vagyonba. Érdemes több boltban is körülnézni (és mindenhol sokat tologatni! Akkor is, ha végül neten rendeljük a kiszemelt típust, a tologatást nem szabad kihagyni!), ugyanaz a márka néhány ezer forinttal többe-kevesebbe kerülhet az egyes boltokban.

Vedd meg a jobbat használtan!

A személyes véleményem, vagyis ami nekem bevált, az a csúcskategóriás, jó márkájú babakocsi vásárlása használtan. (Igen, igen!!! - bólogat mellettem két munkatársam is!) Ez persze idő- és fáradtságigényes: az első terhességem elején kiterjedt kutatásokat követően kiválasztottam a nekem való babakocsit (háromkerekű travel system, óriási, elöl bolygósítható kerékkel), kaptam egy könnyebb szívrohamot az ára láttán, majd addig vateráztam, amíg nem találtam egy jó állapotú használtat kevesebb, mint féláron, amiért még vidékre is le kellett utaznom. Hogy aztán a cucc első gyermekem egész gyermekkorában anyáméknál porosodjon, mert én utáltam a lépcsőkön emelgetni, ő meg visított benne és hordozókendős baba akart lenni. De ne aggódjunk, a történet heppiendes, azóta lépcsőmentes házba költöztünk és a második gyerek imádja a hosszú babakocsis sétákat.

Az első gyerek előtt egy osztrák leárazásban tök véletlenül kifogtuk egy (négykerekű) csúcsbabakocsi kiállłított, de hibátlan példányát. Így már éppen belefért a keretünkbe, bár még így is rémesen drága volt. De életem legjobban elköltött sokszáz eurója volt, csont nélkül kiszolgált két gyereket, mindenhol elment, fél kézzel tudtam irányítani, mindene mostható volt, és két gyerek után egy igen jelentős összegért (az általunk kifizetett árának feléért) tudtam eladni. Ha most lennék megint terhes, biztos, hogy ugyanezt a típust venném meg, csak használtan. 

A drága márkák mellett szól az is, hogy jó az alkatrészellátásuk, vagyis ha bármi történik a kocsival, pótolható, cserélhető az alkatrész, nem kell új kocsit venni. (Mondjuk az enyémmel két gyerek alatt nem ment tönkre semmi, de ha használtan veszed a kocsit, és te is tervezel még 2-3 gyereket, már lehet, hogy majd pótolni kell valamit, mondjuk a tolókaron a szivacsborítást, ilyesmiket.)

Nem kell Ferrari babakocsi a biztonsághoz

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 31 márka összesen 65 termékét (22 sport és 43 többfunkciós, úgynevezett travel system babakocsit) vizsgálta meg laboratóriumi körülmények között nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezetekkel együttműködve. A teszt során arra keresték a választ, hogy megfelelő biztonságot nyújtanak-e, illetve mennyire könnyen irányíthatóak, használhatóak, szállíthatóak és tisztíthatóak.

Jó hír, hogy a termékek szinte minden téren jól vizsgáztak: kivétel nélkül 50 százalék felett teljesítettek. A babakocsik közel fele, 24 darab pedig 75 százaléknál is magasabb összesített eredményt ért el. A biztonság szempontjából különösen kedvező volt a kép, 62 termék kapott 4 vagy több pontot az 5-ig terjedő skálán. A szállíthatóság viszonylatában azonban már kevésbé. Csupán 15 babakocsi szerzett legalább 4 pontot, többségüket ugyanis tömegközlekedéssel és autóval is nehézkes szállítani.

Bár a babakocsik ára 30 ezer forinttól félmillióig terjed, az egyesület arra jutott, hogy – hacsak nem a játszótéren akarsz menőzni egy prémium márkával –, felesleges százezres kiadásokba verni magad. A sportbabakocsik mezőnyében az öt legjobb termék ára 65 ezer és 95 ezer forint között mozog, de már 30-35 ezer forintért is vehetsz olyat, ami 60 százalék felett teljesített.

A másik kategóriában egy kicsit húzósabbak az árak. Minimum 70 százalékos eredménnyel büszkélkedő, vagyis könnyen irányítható és használható, biztonságos többfunkciós babakocsit nagyjából 100-160 ezer forintért vásárolhatsz.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek