Násznép és golyónyomok a pesti gangon
Az 1935-ben Pápán született Fejes László eredetileg filmoperatőr szeretett volna lenni, de nem vették fel a főiskolára, ezért fotótechnikusi iskolát végzett, néhány évvel később pedig már hivatásos fényképészként dolgozott. 1964-ben a korszak meghatározó kulturális hetilapja, a Film Színház Muzsika állandó munkatársa lett, és megkapta a két középső oldalt, ahol hétről hétre látványos és eredeti színpadi és koncertfotókkal nyűgözte le az olvasóközönséget. Kedvenc témája a dzsessz volt, gyakran készített fotóriportokat a műfaj hazánkba látogató külföldi képviselőinek fellépéseiről és a magyar dzsessz kiválóságainak koncertjeiről is. Utóbbiakat gyakran elkísérte a legnagyobb külföldi dzsesszfesztiválokra, Montreux-ba, Prágába, kiállításai is számos érdeklődőt vonzottak.
Fejes legfontosabb képe mégsem egy zenével kapcsolatos kép, hanem egy vérbeli szociofotó lett, melyet 1965-ben a budapesti VII. kerületi Damjanich utca 35. szám alatti társasház körfolyosóján készített: a felvételen a házban élő egyik család esküvőre indul éppen, elöl a menyasszony, majd a vőlegény, utánuk a rokonság libasorban sétál a negyedik emeleti gangon. A hatfős násznép egyes tagjainak arcán természetes vidámság, másokén megilletődöttség tükröződik, ahogyan egy új élet felé bandukolnak; a rendkívül kifejező és jellegzetes figurák mellett a kép fontos eleme a háttér, ahol még jól láthatóak a második világháborúból származó golyó ütötte nyomok.

A kép eredetileg megrendelésre, a rajta szereplő család részére készült, Fejesnek azonban annyira megtetszett, hogy nyilvánosan is publikálta: a Foto magazin 1966. évi 3. számában Illusztráció egy évfordulóhoz (1945–1965) képaláírással jelent meg, Ábel Péter filmesztéta (Ábel Anita édesapja) méltatása kíséretében. Fejes felvétele első magyarországi alkotásként elnyerte az 1965-ös World Press Photo pályázat fődíját a legművészibb sajtófotó kategóriában, emellett egy másik kategória, a feature photography (ez nagyjából a hétköznapi témákat, vagyis nem híreseményeket megörökítő sajtófotókat jelöli az angol szaknyelvben) zsűrije részéről is dicséretben részesült.
Nemzetközi díjat nyert, eltiltották a foglalkozásától
A sikert azonban nem sokáig élvezhette a magyar fotós, nemzetközileg ismertté vált képe idehaza komolyabb felháborodást váltott ki a kultúrpolitika illetékeseiből. Fejes tudta nélkül lehozta a fotót a nyugatnémet Stern magazin, ahol a szerkesztők megváltoztatták a képaláírást, a képet egyértelműen az 1956-os forradalommal hozták kapcsolatba − ez több mint elég volt az elvtársaknak, akik már addig sem nézték jó szemmel a „Magyarországot lejárató” fotó nagy sikerét. Fejesnek nem engedték, hogy kiutazzon a díjátadó ceremóniára, helyette Horváth Tamás, az MTI fotóosztályának vezetője vette át a díjat.

A díjnyertes kép alkotója „jutalmaként” elbocsátották a Film Színház Muzsikától, leminősítették, és eltiltották a publikálástól, a következő időszakban kizárólag álnéven, kollégái segítségével jelenhettek meg a képei. A vihar idővel elült, Fejest pedig visszavették a hetilaphoz, ahol a korábbi színvonalon folytatta a munkát, a kellemetlen incidens emléke azonban sokáig kísértett. A Szabados György dzsessz-zongorista által vezetett Szabados Quartet eredetileg a híres-hírhedt képet szerette volna rátenni 1975-ös Az esküvő című nagylemezének borítójára, de nem hagyták jóvá, így végül csak a rendszerváltozás után megjelent CD-változaton szerepelhetett Fejes alkotása.
Fejes László mindössze 49 éves korában hunyt el agydaganat következtében Budapesten, 1985 januárjában. Halála után néhány héttel válogatást közölt fotóiból a Nemzetközi Dzsessz-szövetség lapja, a Jazz Forum, melyeket ő maga válogatott ki a kórházi ágyán.

Három szakácskönyv ingyenes szállítással!
Mentes Anyu szakácskönyveit azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.
MOST INGYENES HÁZHOZSZÁLLÍTÁSSAL!
Tekintsd meg ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés