Ez a 7 étel segíthet enyhíteni a szezonális allergiás tüneteket

GettyImages-117150834

Ha allergiás vagy, akkor pontosan tudod, milyen, amikor rád tör az allergiás roham: kellemetlen, idegesítő, és az ember nem érti, miért épp ő a kiválasztott, akinek nyár közepén ezt az egészet el kell viselnie jobb híján a szobában. De mi a megoldás? Az állandó gyógyszerszedés, az injekciók, a folyamatos kezelésekre járás?

Mivel az allergének hatására a szervezetben felszabadul egy hisztamin nevű anyag, mely a szövetek duzzadását, és így magát az allergiás reakciót kiváltja, az antihisztaminok jó ellenszernek bizonyulnak a betegség tüneteinek csökkentésére.

Nem feltétlenül szükséges azonban az antihisztamint-tabletta, vagy kenőcs formájában a szervezetedbe juttatnod, hiszen a természet patikája is segítségedre lehet. A csalán például olyan anyagokat tartalmaz, melyek az antihisztaminokhoz hasonlóan hatnak a szervezeten belül. A legegyszerűbb működő módszer lehet, ha szárított csalánlevélből készült kapszulát vagy tablettát vásárolsz, melyet minden patikában megtehetsz. Lássuk az összes lehetséges módszert, amiket bátran bevethetsz az allergiás tünetek ellen!

Ez a 7 alapanyag segíthet allergia ellen

Míg a hivatalos kezelés általában vényre vagy anélkül kapható gyógyszereket foglal magában, ha a kezelőorvosod engedélyezi, egyes életmódbeli változtatások is segíthetnek. Ha bizonyos ételeket adsz hozzá az étrendedhez, az valóban enyhítheti az olyan tüneteket, mint az orrcsöpögés és a szem könnyezése. A gyulladás csökkentésétől az immunrendszer erősítéséig számos olyan lehetőség létezik, amelyek segíthetnek enyhíteni a szezonális allergiás állapot szenvedéseit. Lássuk a legjobbakat!

1. Gyömbér

Sok kellemetlen allergiás tünet gyulladásos problémákból ered, mint például az orrjáratok, a szemek és a torok duzzanata és irritációja. A gyömbér természetes módon segíthet csökkenteni ezeket.

Évezredek óta a gyömbért természetes gyógymódként használták számos egészségügyi probléma, például hányinger és ízületi fájdalom kezelésére. A szakértők most azt vizsgálják, hogy a benne lévő vegyületek hogyan lehetnek hasznosak a szezonális allergiák leküzdésére. Egy 2016-os kísérletben a gyömbér elnyomta a gyulladást elősegítő fehérjék termelődését az egerek vérében, ami az allergiás tünetek csökkenéséhez vezetett, és ha az egereknél működött, talán mi is vagyunk olyan szerencsések, hogy nálunk is fog. Ha nem, akkor ittál egy remek, gyömbéres limonádét, és legalább a szervezeted hidratáltabb lett tőle.

Úgy tűnik, nincs különbség a friss gyömbér és a szárított gyömbér gyulladáscsökkentő képességében, bármelyiket bátran használhatod. 

Ne ez legyen az első lépés allergia ellen
Ne ez legyen az első lépés allergia ellenAitor Diago / Getty Images Hungary

2. Virágpor

A méhek pollenje nemcsak a méhek tápláléka, hanem az emberek számára is ehető! Az enzimekből, nektárból, mézből, virágporból és viaszból álló keveréket gyakran a szénanátha gyógymódjaként árulják.

Egy kutatás azt mutatja, hogy a méhek pollenjének gyulladásgátló, gombaellenes és antimikrobiális tulajdonságai lehetnek a szervezetben.

Milyen virágpor a legjobb, és hogyan kell fogyasztani? A szemberek szerint fontos, hogy a megvásárolt adag helyi legyen, hogy a méhek virágporában ugyanaz a helyi pollen legyen, amelyre a szervezet allergiás. Ugyanakkor mielőtt belekezdenél egy ilyen terápiába, kérd ki az orvosod véleményét, ugyanis keresztallergia is felléphet.

3. Citrusfélék

A C-vitamin megakadályozza a megfázást, segíthet lerövidíteni annak időtartamát, és előnyös lehet az allergiás betegek számára. A magas C-vitamin-tartalmú ételek fogyasztása bizonyítottan csökkenti a felső légutak irritációját, amelyet a virágzó növények pollenje okoz.

Ez sem biztos, hogy a legjobb ötlet.

4. Kurkuma

A kurkuma jó okkal közismert gyulladáscsökkentőként. Hatóanyaga, a kurkumin számos gyulladás által kiváltott betegség tüneteinek csökkentéséhez vezet, és segíthet minimalizálni az allergiás rhinitis okozta duzzanatot és irritációt. Bár a szezonális allergiákra gyakorolt hatását embereken nem vizsgálták alaposan, az állatkísérletek ígéretesek. Az egyik kimutatta, hogy az egerek kurkumával való kezelése csökkentette az allergiás reakcióikat.

A fűszer bevehető tablettákban, tinktúrákban vagy teaként, és természetesen az ételekbe is keverheted. Nem sok íze van, viszont remekül színez, így a pudingportól a leveseken át a ragukig bárhol bevethető. 

5. Paradicsom

Bár a citrusfélék általában a C-vitamin dicsőségét illetik, a paradicsom egy másik kiváló forrása ennek az alapvető tápanyagnak. Egy közepes méretű paradicsom az ajánlott napi C-vitamin érték 26 százalékát tartalmazza, ezenkívül likopint, egy másik antioxidáns vegyületet is. A likopin főzés után könnyebben felszívódik a szervezetben, ezért válassz konzerv- vagy főtt paradicsomot az extra lendületért.

6. Lazac és más olajos halak

Naponta egy szelet hal el tudja mulasztani a tüsszögést? Bizonyítékok vannak arra, hogy a belőle származó ómega-3 zsírsavak erősíthetik az allergiával szembeni ellenállást, és még az asztmások állapotát is javíthatják.

Egyes tanulmányok úgy találták, hogy minél több eikozapentaén (EPA) zsírsav van az emberek vérében, annál kisebb az allergiás érzékenység vagy a szénanátha kockázata. Egy másik, újabb tanulmány kimutatta hogy a zsírsavak segítettek csökkenteni a légutak beszűkülését, ami az asztmában és egyes szezonális allergiákban jelentkezik. Ezek az előnyök valószínűleg az ómega-3-zsírsavak gyulladásgátló tulajdonságaiból származnak. A forrásra azonban mindig ügyelj, ugyanis a hallal együtt bármikor érkezhet higany vagy más szennyezés is!

7. Hagyma

A hagyma kiváló természetes forrása a kvercetinnek, egy bioflavonoidnak. Néhány forrás szerint természetes antihisztaminként működik, csökkentve a szezonális allergiák tüneteit. Mivel a hagyma számos más gyulladáscsökkentő és antioxidáns vegyületet is tartalmaz, nem járhat rosszul, aki az allergiaszezonban beveszi étrendjébe.

A nyers vöröshagyma kvercetinkoncentrációja a legmagasabb, ugyanakkor jó, ha tudod, hogy a főzés csökkenti azt, ezért a maximális hatás érdekében fogyaszd inkább hagymát nyersen – már ha bírja a gyomrod. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra